خبرگزاری کار ایران

گزارش میدانی ایلنا از وضعیت مصرف و قیمت نان؛

عقب نشینی نان از سفره ها / مسئولان سنگ بر چینی شکسته نزنند

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۱۷۵

می‌گویند و می‌نویسند " اصلاح " قیمت، بعد‌تر تعبیر آن می‌شود " افزایش " قیمت. می‌گویند گران نمی‌شود؛ اما ابتدا نرم نرمک وغیر رسمی و سپس رسمی و صددرصد نرخ حساسترین ماده غذایی بالا می‌رود که نقش بسزایی در سفره مردم دارد. قیمت نان حساس است و خرید آن برای اقشار کم در آمد جامعه حساستر.

ترکیب شد دانه غلات و آب. خمیر بدست آمده پخته شد و نان به سفره انسان‌ها آمد. " نان " همیشگیه سفره‌ها شد، ‌گاه کم، ‌گاه زیاد.
می‌گویند و می‌نویسند " اصلاح " قیمت، بعد‌تر تعبیر آن می‌شود " افزایش " قیمت. می‌گویند گران نمی‌شود؛ اما ابتدا نرم نرمک وغیر رسمی و سپس رسمی و صددرصد نرخ حساسترین ماده غذایی بالا می‌رود که نقش بسزایی در سفره مردم دارد. قیمت نان حساس است و خرید آن برای اقشار کم در آمد جامعه حساستر.

نان به سختی به سفره‌ها می‌آید، " پول " در جیب کم است، " نان " گران. کار به جایی می‌رسد که می‌آیند، می‌خرند و می‌گویند " بزن به حساب ". نتیجه‌اش دردناک است. پول آن را ذره ذره می‌دهند. در حوالی این شهر نان را نسیه می‌دهد " نانوا ".

در زمان‌های دور نان سفید نصیب ثروتمندان و نان تیره نصیب مردم فقیر می‌شد؛ در حال حاضر نیز اختلاف مصرف نان توسط طبقات مختلف را می‌توان در تعداد خرید نان، مقدار نان‌های بیات شده‌ای که از خانه‌ها بیرون ریخته می‌شود و حتی نوع نانی که مردم مصرف می‌کنند، سنجید.

اختلاف خرید نان و مصرف آن از شمال تا جنوب شهر به قدری است که انگشت به دهان می‌مانی. موضوع به قدری حساس است که مسئولان در جواب سوالت راجع به قیمت نان تنها رنگ به رنگ می‌شوند و موضوع را در دست بررسی اعلام می‌کنند.

سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول بررسی

معاون اجرایی رئیس‌جمهور از اصلاح قیمت نان در آینده نزدیک خبر می‌دهد؛ اما نمی‌گوید این اصلاح قیمت همچون گذشته قرار است باری بر دوش اقشار کم درآمد جامعه باشد و یا خیر.

وی سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسئول بررسی نحوه اصلاح قیمت نان می‌داند تا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

شریعتمداری، می‌گوید: " دولت یازدهم از ابتدای ورودش این موضوع را مورد توجه قرار داد و در ‌‌نهایت منجر به اصلاح قیمت نان شد؛ به گونه‌ای که به مردم فشار نیامده و به تولیدکننده نیز فشاری تحمیل نشود قرار است قیمت‌ها اصلاح و اعلام شود؛ با این شرایط که توزیع نان عادلانه باشد و از وزن نان نیز کم نشود و با کیفیتی عالی پخت صورت گیرد.

آرد کیسه‌ای ۳۰ هزار تومان

" نان را کیسه‌ای ۳۰ هزار تومان می‌خریم ". نانوایی است در منطقه راه آهن خیابان شاهپور. بربری پخت می‌کند و می‌گوید: " افزایش قیمت نان نه به نفع مردم است و نه به نفع نانوا، تنها پول بیشتری به جیب صاحب مغازه می‌ریزد؛ چون وقتی قیمت نان بالا برود اجاره مغازه نیز افزایش می‌یابد حالا بماند افزایش قیمت آرد و کنجد و هزینه مصرفی گاز.

پامنار، حقوق عقب افتاده، خرید مایحتاج بصورت نسیه‌ای

شاید تا چند سال پیش خرید مرغ و گوشت بصورت نسیه، مسئله‌ای تعجب برانگیز بوده است؛ اما حالا نه تنها خرید مایحتاج به شکل نسیه دیگر تعجب برانگیز نیست؛ بلکه باید به آن نان نسیه نیز اضافه کرد.
یک فعال کارگری در این رابطه می‌گوید: " عقب افتادگی حقوق کارگران در بسیاری از نقاط شهر عرصه را بر آنان تنگ می‌کند و آنان برای گذران زندگی اغلب مایحتاج خود را بصورت نسیه خریداری می‌کنند، در منطقه پامنار، امامزاده یحیی، سرچشمه و بهارستان از هر فروشنده‌ای که بپرسی این را تایید می‌کند، مخصوصا داستان خریداری نان نسیه را.

" برای خرید نسیه نان زیاد می‌آیند یکسری بعدا می‌آیند و پول نان را می‌دهند یکسری‌ها هم هستند که می‌برند و پولی هم نمی‌آورند " این را نانوایی در منطقه شوش می‌گوید. از قیمت فعلی نان راضی نیست و افزایش قیمت را نیز بیهوده می‌داند. از سهمیه آردی که باید به نانوایی‌ها بدهند و نمی‌دهند ناراضی است.

تافتون نانی " خاص " برای قشری " خاص "

بهترین نان از نظر غذایی تافتون است و نکته جالب توجه این است که در بیشتر نقاطی که گفته شد اثری از این نان نیست. هرچه به نقاط پایین دست شهر نزدیک می‌شودی از نانوایی تافتون کاسته می‌شود در صورتی که تافتون و پس از آن سنگک غنی‌ترین نان است؛ اما در بسیاری از نقاط تهران تنها بربری خریداری می‌شود.

طرح بررسی قیمت نان در اختیار " دولت "

هم اکنون طرح بررسی قیمت نان در اختیار دولت قرار دارد و در این خصوص باید شخص رییس جمهور تصمیم گیری کند. یک منبع آگاه در دولت نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت بررسی قیمت نان، گفت: صحبت‌های مطرح شده از سوی مقامات دولتی در خصوص این مهم که تا کنون تصمیمی در زمینه قیمت نان گرفته نشده است صحیح بوده و تمامی اخبار در خصوص افزایش قیمت تا چند روز آینده از درجه اعتبار ساقط است.
این منبع آگاه در ادامه اذعان داشت: همچنین باید به این مهم اشاره کرد که برخی از رسانه‌ها نیز بهتر است در زمینه قیمت نان منافع ملی را در نظر بگیرند و به دنبال اهداف گروهی خود نباشند چرا که با حساس کردن فضای جامعه تنها به مردم کشور ظلم خواهد شد.

وضعیت مصرف نان درسر آسیاب و مارلیک

» مارلیک «زیبانیست، تا دلتان بخواهد بوی فاضلاب می‌دهد، معتاد فراوان است تا جایی که فکر می‌کنی " مردان جای نان سرنگ به خانه می‌برند ".
نانوایی در منطقه مارلیک که در جنوب شهریار واقع شده است روزی ۵۲۰ نان می‌پزد و نان را به چهار تکه نیز تقسیم می‌کند و می‌فروشد. میزان پخت نانش از عید کاهش چشمگیری داشته است.
قیمت نان بربری مانند دیگر نقاط شهر ۵۰۰ تومان است؛ اما میزان مصرف نان حتی با چند محله آن طرف‌تر قابل مقایسه نیست. اگر در نانوایی‌های منطقه را ه آهن و شوش روزی ۱۰۰۰ نان بربری پخت می‌شود در مارلیک این میزان به نصف کاهش پیدا می‌کند.
زنی می‌آید ۳۰۰ تومان می‌گذارد، نان را بر می‌دارد و می‌گوید:» بقیه پول را فردا پس فردا می‌ارم. نانوا چیزی نمی‌گوید شاید جلوی غریبه‌ها رعایت می‌کند.
" بنویسید مصرف نان مردم از عید کاهش داشته، از عید یعنی همین ۶ ماه اخیر، خانواده ۵ نفره روزی ۱۰ نان لواش خریداری می‌کند نانی که بخش اصلی سفره مردم این منطقه است ". نان لواش می‌فروشد و ادامه می‌دهد: " وضعیت نانوا‌ها هم خوب نیست. قیمت گاز و اجاره بالا می‌رود هیچ کمکی هم به نانوا نمی‌کنند.

افزایش قیمت نان به صلاح نیست

قنبری، معاون وزیر صنعت، معدن تجارت در رابطه با احتمال افزایش نان می‌گوید: " با توجه به شرایط کنونی افزایش قیمت نان به صلاح نیست. بهتر است که قیمت نان بر اساس کیفیت محاسبه شود، در این صورت شاهد کاهش کیفیت یا حذف این محصول از سبد غذایی خانوار نخواهیم بود.

آرد بیشتر به آشنایان می‌رسد

نانوا‌ها از میزان آردی که به آنان تعلق می‌گیرد ناراضی‌اند. نتیجه گفتگویی که با نانوا‌ها در مناطق مختلف شهر شد این است که اتحادیه در بسیاری از مناطق نصف میزان آردی که باید بصورت دولتی در اختیار نانوا بگذارد را هم به آنان نمی‌دهد بلکه آرد بیشتر به آشنایان و دوستان نزدیک به اتحادیه می‌رسد.

تفاوت خریداران نان

تفاوت از زمین تا آسمان است شکل آدم‌هایی که در نقاط مختلف شهر نان می‌خرند. در مناطق شمالی شهر از سرایداران خانه‌ها که برای خرید نان می‌آیند تا اعتراض خریداران به مرغوبیت نان که خریدار نیز دارد. چیزی که شاید در کمتر منطقه‌ای از تهران به چشم می‌بینی.
" مرغوبیت نان نیز در نقاط مختلف شهر برابر نیست؛ همچون میزان مصرف و دور ریخت نان "، این را نانوایی در منطقه فرمانیه می‌گوید و تاکید می‌کند: " متوسط خرید نان در یک خانواده ۵ نفره در این منطقه روزی ۱۵ نان است؛ البته از وقتی نان‌های صنعتی پا به عرصه گذاشته است مردم این مناطق ترجیح می‌دهند بیشتر از نان‌های صنعتی استفاده کنند، این به خاطر کیفیت و شکل ظاهری این دسته از نان است. "
نوسان قیمت نان و شاید نارضایتی از قیمت نان و عدم حمایت درست از این بخش کیفیت نان را دچار مشکل کرده است بطوری که نانوا‌ها نیز آن را تایید می‌کنند. " بازنگری " در نرخ نان، نیازمند توجه به وضعیت تمامی اقشار است و با توجه به اینکه قشر اعظم جامعه را دهک‌های " کم درآمد " تشکیل می‌دهند افزایش نرخ نان، منجربه به حذف بیشتر این کالا از سبد غذایی خانوار خواهد شد.
وضعیت سخت مردم فرودست جامعه روز به روز بد‌تر می‌شود شاید بهتر است مسئولان بجای افتتاح نمایشگاه نان و شیرینی که در آن محصولاتی ارائه شد که تنها قشری خاص توان خرید و مصرف آن را دارند و بیشتر جمعیت کشور حتی رنگ این محصولات را در سفره‌هایشان ندیده‌اند، سری به مناطق محروم در همین تهران بزنند، کمی پای حرف نانوا و قصاب بنشینند که داستان‌های غم انگیزی از تامین اساسی‌ترین مایحتاج زندگی توسط " زنان "، دارند. یارانه‌ای که برای خرید نان به مردم تعلق گرفته است موفق نبوده است. " احتمال " واقعی شدن قیمت نان که در آخر‌‌ همان " افزایش " نرخ نان است تنها مشکلی به مشکلات " مردم " اضافه می‌کند.

گزارش: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز