خبرگزاری کار ایران

وزرای تعاون ایران و زیمبابوه توافق کردند

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۹۶۶

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سیتمبیسو نیونی وزیر بنگاه‌های کوچک، متوسط و توسعه تعاونی‌های زیمبابوه شنبه شب با یکدیگر دیدار و در خصوص مسائل حوزه کار گفت و گو و بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای گسترش همکاری ها در مشترکات مورد علاقه میان دو کشور تاکید کردند.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سیتمبیسو نیونی وزیر بنگاه‌های کوچک، متوسط و توسعه تعاونی‌های زیمبابوه شنبه شب با یکدیگر دیدار و در خصوص مسائل حوزه کار گفت و گو و بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای گسترش همکاری ها در مشترکات مورد علاقه میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ابتدای این نشست ربیعی با خوشامدگویی به وزیر کار زیمبابوه و هیأت همراه گفت: وزارت کار تجارب ارزشمندی در زمینه بنگاه‌های خرد و متوسط و تعاونی‌ها دارد که می‌‌تواند این تجارب را در اختیار شما قرار دهد.

وی با اشاره به هفتمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گفت: می‌توان با فعال کردن کمیسیون مشترک روابط اقتصادی میان ایران و زیمبابوه را گسترش داد.

ربیعی با اشاره به توانمندی ایران در زمینه مهارت آموزی گفت: یکی از زمینه‌های همکاری میان دو کشور می‌تواند برقراری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای باشد تاکنون مربیانی از کشورهای عراق، افغانستان، تانزانیا و عمان در ایران آموزش مهارت کسب کرده‌اند.

به گفته وزیر کار، آموزش‌های مهارتی می‌تواند موجب توسعه بنگاههای اقتصادی کوچک و همچنین توانمندی تعاونی‌ها شود.

همچنین ربیعی از وزیر کار زیمبابوه خواست که از مراکز فنی و حرفه‌ای ایران بازدید کند تا از نزدیک با توانمندی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آشنا شود.

وی با اشاره به طرح آموزش، تولید، بازاریابی و فروش گفت: ایران در زمینه تولید و عرضه کالا گام‌های ارزشمندی برداشته که می‌تواند تجارب خود را در اختیار شما قرار دهد.

وی همچنین در خصوص مشاغل خانگی، صنایع دستی و مشاغل روستایی گفت: وزارت کار در زمینه های یادشده دارای تجارب ارزشمندی است.

ربیعی با بیان ایده «تعاونی‌های فرامرزی» گفت: ایران و زیمبابوه می‌‌توانند تعاونی‌هایی ایجاد کنند که می‌تواند به عنوان الگوی بین‌المللی مطرح شود.

وزیر کار همچنین در خصوص توسعه بیمه طی یک سال گذشته، گفت: طرح بیمه را برای مردم در ایران اجرا کرده‌ایم و هم اکنون حتی یک ایرانی نیست که فاقد بیمه درمانی باشد.

وی در خصوص سیاست‌های رفاهی دولت افزود: حمایت غذایی از جمله اقدامات ارزشمند دولت است که حدود ۱۰ میلیون نفر را می‌تواند تحت پوشش غذایی قرار دهد.

ربیعی با اشاره به صندوق‌های بازنشستگی که زیر نظر وزارتخانه هستند، گفت: ۳۴درصد تولید داروی کشور در اختیار صندوق های بازنشستگی است که زیر پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند. همچنین ۴۰ درصد تولید سیمان را هم پوشش می دهیم.

سپس خانم نیونی وزیر بنگاه‌های کوچک، متوسط و توسعه تعاونی های زیمبابوه با اشاره به مشترکات دو کشور، گفت: ایران دارای منابع ارزشمند نفت و گاز، معادن بیشمار و همچنین نیروی انسانی توانمند می باشد و در مقابل زیمبابوه از شرایط آب و هوایی خوب، خاک غنی، محصولات متنوع کشاورزی و منابع انسانی خوب برخوردار است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۳ برنامه‌ای برای توسعه اقتصادی در زیمبابوه اجرا کردیم که در جهت تامین امنیت غذایی و توسعه کشاورزی و همچنین ایجاد ارزش افزوده در بخش های مختلف اقتصادی بود.

نیونی گفت: هم‌اکنون بخشی از مواد اولیه را از کشورهای دیگر وارد می کنیم که باید جلوی آن گرفته و کشورمان مستقل از واردات این مواد شود.

به گفته وی، مشترکات میان دو وزارتخانه کاهش فقر و توسعه رفاه اجتماعی از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

وزیر بنگاه‌های کوچک، متوسط و توسعه تعاونی‌های زیمبابوه تصریح کرد: برای رهایی از فقر افراد باید از طریق کار به درآمد دست یابند که این راه مهمی برای زدودن فقر از جامعه است.

وی یادآور شد: پس از تحریم‌های غرب علیه زیمبابوه که منجر به تعطیلی شرکتهای بزرگ اقتصادی در آن کشور شد، سال گذشته ۲.۲ میلیون نفر در تجارت‌های کوچک در این کشور فعال شدند هم اکنون ۵.۷ میلیون نفر در این کشور از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط زندگی می‌کنند.

ربیعی اظهار داشت: فوریه سال آینده نمایشگاهی از فعالیت بنگاههای کوچک و متوسط در زیمبابوه برگزار می شود و از جمهوری اسلامی ایران هم برای بازدید از این نمایشگاه دعوت می‌شود.

وی گفت: در خصوص خرید مواد غذایی(تولیدات کشاورزی) ایران از سوی زیمبابوه نیز می‌توانیم در کمیسیون مشترک با یکدیگر گفت وگو کنیم.

وزیر بنگاه‌های کوچک، متوسط و توسعه تعاونی‌های زیمبابوه سپس گفت: هم‌اکنون زیمبابوه داروی مورد نیاز خود را از هند وارد می‌کند که می‌توانیم ایران را جایگزین آن کشور کنیم.

وی تصریح کرد: تا سال ۲۰۱۵ قرار است ۲۵۰ هزار مسکن در زیمبابوه ساخته شود که می توانیم از توانمندی های ایران در این زمینه یاری بگیریم.

نیونی اظهار داشت: بانک جهانی هفت میلیارد دلار برای توسعه تعاونی ها در زیمبابوه در نظر گرفته که ایران می تواند با در نظر گرفتن این توانایی در خصوص توسعه تعاونی ها در کشورمان اقدام کند.

در پایان این مراسم، بیانیه مشترک همکاری میان دو کشور از سوی وزرای کار ایران و زیمبابوه امضا شد. در این بیانیه آمده است.

دو طرف ضمن اعلام خرسندی نسبت به ارتقاء روابط و همکاری های دو کشور در راستای تحکیم مناسبات دوستانه، آمادگی خود را برای توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های زیر اعلام کردند:

- همکاری برای توسعه تعاونی‌ها و توانمند سازی آنها.

- انتقال تجربیات برای توسعه بنگاه‌های کوچک ومتوسط.

- ایجاد تمهیدات لازم برای بخش تعاونی و شرکت‌های خصوصی دو کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک.

- همکاری بین تعاونی‌های بانوان دو کشور

- حمایت برای بازدید هیأت‌های اقتصادی و بازاریابی به منظور توسعه و گسترش بازار محصولات و خدمات بخش تعاون و تولیدات بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی از دو کشور

- برگزاری نمایشگاه و فرو‌شگاه‌های اختصاصی از کالا و خدمات بخش تعاون و تولیدات بنگاه‌های کوچک، متوسط در هریک از دو کشور

- اعلام آمادگی بانک توسعه تعاون جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات در حوزه بانکداری بخش تعاون و آموزش دوره بانکداری و بانکداری بین‌الملل به طرف زیمبابوه‌ای

- بررسی و مطالعه برای چگونگی همکاری در ایجاد شعب کسب و کارهای پر رونق کوچک، متوسط در هریک از دو کشور

علاوه بر این، طرفین به منظور بحثدر مورد برنامه‌ریزی و تعیین جدول اجرایی همکاری‌ها، نشست کمیته مشترک کارشناسی را دو ماه پس از صدور این بیانیه برگزار خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز