خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون کشاورزی؛

نرخ های تعیین شده خرید تضمینی گندم کارشناسی نبود

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۷۵۵

هم اکنون حدود ۶ میلیون کشاورز داریم که باید در قالب تشکل های بخش خصوصی ساماندهی شوند ضمن انکه تشکل ها نیز باید در فنون و اختیارات قدرتمند شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است: افزایش راندمان محصولات کشاورزی، مساله تولید گندم و قیمت خرید تضمینی را برطرف می کند.

به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل نیا در برنامه مناظره با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و امام(ره) در خصوص اهمیت کشاورزی در استقلال کشور گفت: با ارتقاء تکنولوژی و راندمان تولید با سطح زیر کشت موجود می توان ۱۶ میلیون تن گندم تولید کرد و این اقدام مشکل قیمت خرید تضمینی را مرتفع می کند.

وی تاکید کرد: باور ما این است که در سایه مدیریت و عزم ملی می توانیم به امینت غذایی برسیم.

وی افزود: در بحثگندم بر اساس برآورد سازمان های جهانی تا سال ۲۰۵۰ کشورهای زیادی برای صادرات گندم دیگر وجود نخواهند داشت و اغلب کشورها واردکننده گندم خواهند شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یاداور شد: در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰۰ میلیون تن گندم در ۶۷۵ میلیون هکتار در جهان تولید شده و در ایران ۷ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن به صورت کشت آبی است.

وی با بیان اینکه متوسط برداشت در هکتار ۳ تن است، افزود: برخی کشاورزان تا ۱۲ میلیون تن نیز برداشت کرده اند و این مساله نشان می دهد باید سطح تولید در هکتار افزایش یابد.

اسماعیل نیا با مقایسه تولید گندم در هکتار در دو کشور فرانسه و روسیه، گفت: فرانسه با ۷ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم ۴۰ میلیون تن صادرات دارد، اما روسیه با ۲۱ میلیون هکتار سطح زیر کشت تنها ۳۸ میلیون تن تولید می کند.

وی افزود: در صورتی که بهره وری در بخش کشاورزی افزایش یابد و بتوانیم راندمان تولید را افزایش دهیم، با سطح زیر کشت فعلی می توان ۱۶ میلیون تن گندم برداشت کرد و این مساله هزینه تمام شده را کاهش داده و مشکل قیمت برطرف می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه قانون همیشه در پی حمایت از تولید کشاورزی بوده است، افزود: این قانون خوب اجرا نشده است به طوری که از سال ۱۳۶۸ چهار بار اصلاح شد و آخرین اصلاحیه آن نیز سال ۸۴ بود.

اسماعیل نیا با بیان اینکه دولت دهم در خرید تضمینی گندم و تعیین نرخ آن به گفته مجلس توجه نکرد، افزود: نرخ های تعیین شده کارشناسی نبود و از این بابت ضربه جدی خوردیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در مجلس بر قیمت تمام شده به اضافه درصد سود و به اضافه تورم تاکید و در آخرین اصلاحیه اعلام شد که باید تمام ضرر و زیان کشاورز در نظر گرفته شود.

وی افزود: هم اکنون حدود ۶ میلیون کشاورز داریم که باید در قالب تشکل های بخش خصوصی ساماندهی شوند ضمن انکه تشکل ها نیز باید در فنون و اختیارات قدرتمند شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس؛ اولویت تولید در کشور را یادآور شد و افزود: باید تولید گندم افزایش یابد تا به نان تبدیل شود و به دست مصرف کننده برسد و این سه کارکرد همواره باید مکمل یکدیگر باشند.

وی با بیان اینکه کشاورزی آسیب پذیر است، افزود: در خرید تضمینی گندم کشاورز باید به کشاورز به عنوان یک سرمایه نگریسته شود و عدم درک عمیق از این موضوع، به مشکلات تولید دامن خواهد زد.

اسماعیل نیا، رقم تضمینی هر کیلو گرم گندم، بر مبنای یکهزار و ۵۰ تومان را مطلوب دانست و افزود: البته پیشنهاد ما هر کیلوگرم، یکهزار و ۲۰۰ تومان بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز