خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند وشکر در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

ضربه واردات بی‌رویه شکر بر تولید کنندگان داخلی / واردات ۱۳/۳ میلیون تن شکر طی ۸ سال

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۴۰۲

سازمان حمایت از مصرف کننده و کارگروه کنترل بازار در تعیین و اعلام قیمت شکر تعلل می‌کنند و در ‌‌نهایت بازار را به حال خود می‌گذارند تا بازار تعیین کننده قیمت باشد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در رابطه با نرخ خرید تضمینی شکر، گفت: دولت قیمتی برای شکر اعلام نکرده است و تعیین قیمت را به بازار واگذار کرده است.

بهمن دانایی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در گفتگو با ایلنا، اظهار کرد: همه ساله از اواخر شهریور بهره برداری از مزارع نیشکر و چغندر قند آغاز می‌شود در همین مقطع باید نرخ شکر را اعلام کنند تا فروش آن اغاز شود و تصویه حساب با کشاورزان صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همه ساله نرخ چغندر قند را دولت اعلام می‌کند، افزود: قیمت شکر نیز باید برای سال جدید اعلام شود چون قیمت تمام شده شکر ۶۵ درصد از قیمت تمام شده چغندر قند است.

دانایی از پاس کاری تعیین قیمت توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و کارگروه کنترل بازار خبرداد و اظهار کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده و کارگروه کنترل بازار در تعیین و اعلام قیمت شکر تعلل می‌کنند و در ‌‌نهایت بازار را به حال خود می‌گذارند تا بازار تعیین کننده قیمت باشد.

وی با تاکید بر اینکه تعلل در اعلام قیمت موجب شد کارخانه‌ها شکر را نفروشند و نتوانند مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند، افزود: در سال ۸۵ در زمانی که شکر به مرحله خودکفایی رسید ناگهان تعرفه شکرآزاد شد و همین مساله صدمات جبران ناپذیری به بخش تولید شکر وارد کرد. کارخانه‌ها ورشکست و وضعیت وخیم شد. شرایط حاضر نیز سال ۸۵ را یادآوری می‌کند.

وی در آخر با تاکید بر اینکه کاهش قیمت جهانی وسوسه واردات شکر را بیش از پیش برای سودجویان افزایش می‌دهد گفت: سودجویان به دلیل کاهش قیمت جهانی شکر را با تعرفه اندک وارد کشور می‌کنند و این تولید کنندگان هستند که متضرر خواهند شد.

وی همچنین یادآور شد طی هشت سال گذشته ۱۳/۳ میلیون تن شکر وارد کشور شده است که این میزان واردات ضربه شدیدی بر تولید داخل وارد کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز