خبرگزاری کار ایران

دولت قبل، ارز صادرکنندگان را به واردکنندگان خودروهای لوکس می داد

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۵۹۳

همه فعالان و کارشناسان اقتصادی می دانند که نفوذ به یک بازار جدید و رقابت برای صدور کالای ایرانی چه مشقاتی برای صادرکننده در پی دارد اما این چالش ها در زمانی دوچندان و آزاردهنده می شود که ارز به دست آمده به صورت ارزان و یارانه ای به واردات کالای لوکس اختصاص یابد.

یک صادرکننده نمونه گفت: بخشنامه ارزی دولت قبل در پاییز ۹۱ سبب شد تا ارز حاصل از صادرات عمدتا صرف واردات خودروهای لوکس شود.

به گزارش ایلنا، سید فخرالدین عامریان با حضور در برنامه اقتصاد ایران شبکه جهانی جام جم با بیان مطلب فوق تصریح کرد: صدور چنین بخشنامه ای اگرچه در ظاهر برای ملزم کردن صادرکننده به فروش ارز صادراتی به نرخ مبادله ای(۱۲۲۶ تومانی) به بانک های داخلی و ایجاد پشتوانه ارزی کشور صورت گرفت اما در نهایت به نفع واردکنندگان کالاهای مصرفی از جمله خودروهای لوکس شد.

صدور بخشنامه ای آبان ماه ۹۱ در شرایطی انجام شد که نرخ دلار در بازار آزاد داخلی به مرز ۳۵۰۰ تومان رسیده بود اما صادرکنندگان ملزم شده بودند تا ارز دلار حاصل از صادرات را به نرخ مبادله ای ۱۲۲۶ تومان در اختیار بانک های دولتی قرار دهند.

رییس هیات مدیره اتاق بازرگانی «برزیل ایران» یادآور شد: چنین اقدامی در واقع به نفع صادرات و ارزآوری برای کشور نشد و در عین حال قدرت رقابت صادرکنندگان را در برابر رقبای بین المللی کاهش داد این در حالی است که قرار بود مشوق ها و جوایز صادراتی در اختیار صادرکننده قرار گیرد که متاسفانه آن پیش فرض محقق نشد.

عامریان درباره مشکلات صادرات اظهار داشت: همه فعالان و کارشناسان اقتصادی می دانند که نفوذ به یک بازار جدید و رقابت برای صدور کالای ایرانی چه مشقاتی برای صادرکننده در پی دارد اما این چالش ها در زمانی دوچندان و آزاردهنده می شود که ارز به دست آمده به صورت ارزان و یارانه ای به واردات کالای لوکس اختصاص یابد.

وی با اشاره به صادرات کالایی همچون فرش و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان این بخش گفت: صادرکنندگان هندی با صدور فرش از دولت خود ۱۸ تا ۲۰درصد جایزه صادراتی دریافت می کنند که این امری سبب افزایش قدرت رقابتی آن ها و کاهش قدرت رقابت صادرکننده ایرانی شده است.

این صادرکننده نمونه سال های ۹۱ و ۹۲ با بیان اینکه در سال های اخیر صادرکنندگان فرش چینی، پاکستانی، بنگلادشی و هندی رقیب سرسخت تولیدات ایران شده اند یادآور شد: دولت قبل وعده داده بود که از محل صادرات سال های ۸۹ تا ۹۱ حدود ۱.۵ میلیارد تومان به عنوان جایزه صادارتی در اختیار بنده قرار دهد در صورتی که آن وعده هیچگاه محقق نشد.

عامریان که ۹۰درصد صادرات فرش ایران به برزیل را در اختیار دارد اظهار داشت: متاسفانه در سال های گذشته ارزش کل صادرات فرش ایران از ۵۶۰ میلیون دلار سال ۸۹ به ۳۱۴ میلیون دلار سال ۹۲ کاهش پیدا کرده است از همین رو ضروری است که دولت زمینه لازم را برای توسعه صادرات این کالای اصیل ایرانی فراهم سازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز