خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان ملی استاندارد ایران:

قصد داریم نظام استانداردسازی کشور را یکپارچه کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۳۱۰

امروز دیگر استاندارد تنها در خصوص کالاها نیست بلکه به حوزه خدمات نیز کشیده شده است به طوری که سازمان بین المللی استانداردسازی(ایزو) «ISO» به تازگی استاندارد مسئولیت اجتماعی را هم تعریف کرده است.

رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: رویکرد نوین کشورهای توسعه یافته در حوزه استاندارد را دنبال می کنیم و قصد داریم تا تحولی در نظام استاندارد کشور ایجاد کنیم.

به گزارش ایلنا، نیره پیروزبخت، شب گذشته در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، افزود: نظام استاندارد خود را بر چهار محور تدوین استاندارد، نحوه اجرا و ارزیابی و انطباق، اندازه شناسی و تایید صلاحیت استوار کرده ایم.

وی گفت: این ها رویکرد نوین در بحثاستاندارد هستند و ما قصد داریم در طرح تحول، نظام استانداردسازی کشور را یکپارچه کنیم و قانون نیز این اجازه را به ما داده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز دیگر استاندارد تنها در خصوص کالاها نیست بلکه به حوزه خدمات نیز کشیده شده است به طوری که سازمان بین المللی استانداردسازی(ایزو) «ISO» به تازگی استاندارد مسئولیت اجتماعی را هم تعریف کرده است.

وی گفت: در حالی که کشورهای پیشرفته به دنبال عیب یابی در محصولات تولیدی و کنترل استاندارد در بازار هستند، ما هنوز در ابتدای این راه هستیم و در نظر داریم شدت و کنترل بیشتری روی کالاهای عرضه شده در بازار داشته باشیم.

پیروزبخت با اشاره به طرح کنترل بازار اظهار داشت: ما دیگر تنها به نمونه برداری از کالاهای واحدهای تولیدی اکتفا نمی کنیم، بلکه برخی از کالاها را در بازار تهیه می کنیم و آنها را مورد ارزیابی قرار می دهیم و درصورت مشاهده تخلف، با واحد تولیدی مربوطه برخورد لازم را خواهیم کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در شش ماه نخست سال جاری ۵۰ هزار بازرسی از سوی این سازمان انجام شده است، گفت: کمبود اعتبار یکی از مشکلات ما است اما مانعی بر سر انجام وظایف و مسئولیت ها نیست. ما با جدیت به راه خود ادامه می دهیم و در این مسیر با تخلفاتی همچون جعل آرم سازمان هم روبرو شده ایم.

وی با بیان اینکه کمتر دیده می شود واحدهای تولیدی استانداردهای ملی را زیر پا بگذارند، افزود: در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به سرعت با واحد مربوطه برخورد لازم را می کنیم و توانایی متوقف کردن بخش تولیدی را داریم.

پیروزبخت تصریح کرد: تا زمانی که واحد تولیدی دوباره مراحل گرفتن استاندارد را از اول طی نکند، اجازه باز شدن واحد مربوطه را نمی دهیم.

پیروزبخت، افزایش سطح استاندارد در کشور و کنترل کالاهای تولیدی را منوط به همکاری سایر دستگاه های ذیربط با سازمان ملی استاندارد دانست و گفت: در این زمینه، هیچ مشکلی با سایر دستگاه ها از جمله سازمان غذا و دارو نداریم و به تفاهمات خوبی با آنها رسیده ایم.

وی افزود: البته درک متفاوت از مفاهیم، برخی اوقات مشکل ایجاد می کند. ما معتقدیم که تبیین مقررات فنی را باید به دستگاه های متخصص بسپاریم و پس از آن با مقایسه آنها با استانداردهای بین المللی، مقررات استاندارد را نهایی کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: به طور مثال، در خصوص همبرگر، به طور حتم با صاحبنظران در وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی نشست های لازم را خواهیم داشت و سپس استانداردهای لازم را تبیین می کنیم.

وی در باره اقدامات انجام شده این سازمان گفت: از سال ۸۸ اعلام کرده ایم که کالاهای برقی خارجی نباید با کیفیتی پایین تر از درجه یک و دو وارد کشور شوند و طبق مقررات سازمان تجارت جهانی، سایر کشورها نیز موظف هستند این قانون استاندارد فنی ایران را رعایت کنند.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد یکی از تاثیرگذارترین دستگاه ها در خصوص صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور است و از ابتدای برنامه دوم توسعه کشور، در این مسیر اقدامات متعددی انجام داده است.

وی گفت: هم اکنون ۱۸ هزار گلخانه مشمول مقررات صرفه جویی سازمان ملی استاندارد هستند و در صرفه جویی انرژی در کارخانجات سیمان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

پیروز بخت افزود: در خصوص گاز C. N. G نیز با کمک وزارت نفت، کنترل های لازم صورت می گیرد. تمامی اسباب بازی های وارداتی هم پس از کنترل این سازمان وارد کشور می شوند و در صورتی که استانداردهای لازم را نداشته باشند، مانع از ورود آنها می شویم.

وی یادآور شد: هم اکنون ۲ هزار آزمایشگاه و صدها شرکت خصوصی با این سازمان همکاری دارند و در مقابل هر یک کارشناس در این سازمان، ۱۵ کارشناس در بخش خصوصی در حوزه استاندارد با این سازمان همکاری می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز