خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران تاکید کرد:

ضرورت کاهش واردات فولاد از سوی دولت

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۱۳۲

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران بر کاهش فولاد از سوی دولت تاکید کرد.

دربخش واردات فولاد خام در این مدت با ۷۴ درصد کاهش مواجه شدیم و شمش تولید داخل جایگزین شمش های وارداتی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران، پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به آمار شش ماهه تولید و صادرات فولاد اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری هشت میلیون و ۶۳۸ هزار تن انواع میلگرد و تیر آهن تولید شده که نسبت به سال گذشته سه درصد رشد را به همراه داشته است.

وی افزود: در این مدت میزان واردات فولاد یک میلیون و ۷۶۲ هزار تن بوده که نسبت به شش ماهه نخست سال ۹۲ حدود ۳۳درصد رشد داشته است.

وی همچنین با اشاره به میزان صادرات فولاد گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ حدود یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن صادرات فولاد انجام شده که رشد ۴۰درصدی را به همراه داشته است همچنین مصرف فولاد در این مدت ۹ میلیون و ۲۸۳ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴ درصد رشدداشته است.

سبحانی در ادامه با اشاره به تولید فولاد خام در ۶ماهه نخست سال ۹۳ تصریح کرد: دراین مدت ۸میلیون و ۳۵۵ هزار تن فولاد خام تولید شده که رشد هفت درصدی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: همچنین دربخش واردات فولاد خام در این مدت با ۷۴ درصد کاهش مواجه شدیم و شمش تولید داخل جایگزین شمش های وارداتی شد وصادرات فولاد خام نیز به ۴۷۷ هزار تن و مصرف ظاهری آن به هشت میلیون و ۱۳ هزار تن رسید که سه درصد کاهش را به همراه داشت.

وی درادامه با اشاره به ورود چین به بازارهای صادراتی گفت: با ورود چین قیمت سنگ آهن مجددا افت کرد و همین موضوع باعثشد تا سایر کشورها در مقابل واردات از خود محافظت کنند کما اینکه ترکیه نیز از امروز تعرفه وارداتی سنگینی را اعمال خواهد کرد و ایران هم در صورتی که دولتمردان از تولید داخل حمایت کنند با بحران مواجه نمی شود.

وی گفت: در وهله اول حمایت وزارت صنعت از تولید داخل و در مرحله بعد ممنوعیت واردات می تواند اثر گذار باشد.
سبحانی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از ورقهای تخت در حد نیاز داخل تولید نمی شود وانجمن برای تعادل بیشتر در خواست واردات ورقهای نورد گرم زیر سه میلیمتر و ورقهای خاص خودرو کرده است.

سبحانی افزود: در حالی که در آستانه خروج از رکود هستیم اما جاذبه ای برای تولید در کشور وجود ندارد اما باید شرایط به گونه ای تغییر کند تا تولید کنندگان برای صادرات ترغیب شوند.

وی با اشاره به ایجاد توازن در زنجیره تولید و مواد و انرژی مورد نیاز گفت: از سال ۹۲ تاکنون برق ۲۵درصد، گاز ۸۰درصد و حقوق و دستمزدها نیز رو به رشد بوده این درحالی است که قمیت محصولات نهایی افزایش نداشته وکاهش قیمت را نیز تجربه کرده ایم.
سبحانی تصریح کرد: این موازنه برعلیه تولید و فولاد است در این شرایط انتظار می رود تا دولت با تصمیم گیری درست شرایط برای تولید کنندگان تسهیل کند.

وی همچنین با اشاره به نرخ سنگ آهن گفت: در حالی که قیمت سنگ آهن به شدت در حال سقوط است امروز می بینیم که قیمت ها از بازار جهانی هم بالاتر رفته این درحالی است که مزیت نسبی ایران بر روی سنگ آهن ارزان بوده است.

وی افزود: همچنین پیش بینی تولید ۵۵ میلیون تن فولاددر سندچشم انداز قابل دستیابی نیست و عقب افتادگی های ما نیز قابل جبران نیست. متقاضیان سرمایه گذاری دراین صنعت باید سرمایه های خود را بر روی هم گذاشته و در خواست ساخت کارخانه های ۵میلیون تنی را داشته باشند و بانگاه صادراتی و رعایت استانداردهای جهانی و همچنین با استفاده از تکنولوژی وموقعیت مکانی درست بتوانند سرمایه های خود را به درستی هدایت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز