خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

اخبار مربوط به رشد منفی تولیدات صنعی ایران رسمیت ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۳۱

اخبار منتشر شده مبنی بر رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران، فقط برآورد کارشناسان بانک جهانی از وضعیت روندهای اقتصادی کشورمان است و رسمیت و قطعیت ندارد.

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران، فقط برآورد کارشناسان بانک جهانی از وضعیت روندهای اقتصادی کشورمان است و رسمیت و قطعیت ندارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت(شاتا)، «حسین ابویی مهریزی» افزود: همانگونه که در عنوان گزارش «دولوپمنت پروسپکتس» - Development Prospects - بانک جهانی هم آمده، این گزارش برآورد کارشناسان بانک جهانی از وضعیت روندهای اقتصادی کشورها را ارائه می دهد که با هدف مدیریت ریسک آن بانک تهیه می شود.

وی گفت: شاهد دیگر این مدعا، بازنگری در تمام آمارهای مربوط به رشد تولیدات صنعتی ایران از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ در گزارش اکتبر نسبت به گزارش جولای ۲۰۱۴ همان مرجع است که با توجه به دسترسی بانک جهانی به اطلاعات به روزتر مورد بازنگری قرار گرفته اند.

ابویی مهریزی ادامه داد: بنابراین برآورد ارائه شده درخصوص سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ نیز به احتمال قریب به یقین در دوره بعدی که برآوردهای سه ماهه سوم ۲۰۱۴ بدان اضافه می شود، مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در پاورقی صفحه پنج گزارش مذکور که آمار مربوط به رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۴ در آن منعکس شده، تأکید شده که این برآوردها، به بخش های کارخانه ای، معدنی و آب، برق و گاز محدود می شود و بخش ساخت را در بر نمی گیرد، در حالی که آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی کشور مشتمل بر ساخت نیز بوده و از این رو مقایسه دو آمار مذکور خالی از ایراد نیست.

به گفته ابویی مهریزی، از سوی دیگر در این پاورقی تصریح شده که در مواردی که دسترسی به نزدیکترین جایگزین برای آمارهای مذکور مقدور نبوده، از خروجی بخش کارخانه ای یا تولید نفت در کشورهای تولیدکننده عمده نفت(از جمله ایران) استفاده شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اینکه در اکثر بخش های دیگر این گزارش، اعداد مربوط به ایران قابل محاسبه نبوده است، به احتمال بسیار زیاد کارشناسان بانک جهانی رشد تولید نفت ایران را به عنوان جایگزینی برای رشد تولیدات صنعتی کشور مورد استفاده قرار داده اند، حال آنکه طبق توضیح بانک مرکزی در خصوص آمارهای منتشر شده برای حساب های ملی فصل بهار سالب ۱۳۹۳ بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در این دوره از بهبود بیشتری برخوردار بوده و از این رو جایگزین(تولید نفت به جای تولیدات صنعتی) استفاده شده در بانک جهانی، به واقعیت نزدیک نبوده است.

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مسوولان این وزارتخانه نیز با آگاهی کامل به وضعیت تولیدات صنعتی کشور، از فاصله برآورد بانک جهانی با واقعیت های موجود سخن گفته اند که ماهیت غیرقطعی تمام برآوردهای آماری و بویژه اتکای به جایگزین های نادرست(تولید نفت به جای تولیدات صنعتی) را مورد تاکید قرار می دهد و به هیچوجه به معنای عدم تأیید آمارهای رسمی بانک جهانی نیست.

ابویی مهریزی ادامه داد: بنابراین، تمایز بین آمارهای رسمی کشور و آمارهای برآوردی بانک جهانی، از جنس تفاوت بین برآوردها و آمار قطعی بوده و اختلاف دیدگاه محسوب نمی شود بلکه آنچه سبب بروز اختلاف است، برداشت ها و تفاسیر متفاوت از آمارهای یکسان و عدم دانش آماری کافی برخی رسانه ها است که لازم است مورد توجه قرار گرفته و از زیرسووال بردن مراجع رسمی آمار کشور به دلیل اشتباهات فاحش غیرحرفه ای پرهیز شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز