خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا ازوضعیت مرکبات و تامین آن در بازار:

امتناع وزیر جهاد کشاورزی از تامین مرکبات

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۸۹

امسال به دلیل کاهش تولید در مرکبات شمال کشور باید برای تأمین پرتقال آن دوره به سراغ پرتقال جنوب برویم که علیرغم تولید خوب پرتقال در جنوب آن را نمی‌توان تا شب عید نگهداری کرد زیرا این میوه کیفیت خود را تا آن زمان از دست می‌دهد و بعد از بهمن ماه دیگر قابل مصرف نیست.

" باغات مرکبات غرب استان مازندران به دلیل سرمازدگی سال گذشته نسبت به باغات شرق این استان دچار آسیب زدگی جدی شده‌اند بطوری که در باغات مرکبات غرب مازندران حدود ۸۰ درصد کاهش تولید پرتقال خواهیم داشت. جمله‌ای که از بهار تا کنون بار‌ها از سوی باغداران و مسئولان مربوط به این بخش تولیدی شنیده شده است؛ اما با بی‌تفاوتی وزارت جهاد کشاورزی و اصرار وزیر این وزارتخانه برای فرار از این واقعیت و ممنوعیت واردات میوه روبرو شده است.


از طرفی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران که بطور مستقیم با مشکل سرمازدگی و میزان خسارت روبرو است، بر عدم کمبود مرکبات در سال جاری بخصوص برای شب عید اصرار دارند و از طرفی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و اغلب باغداران بر این نکته تاکید دارند که متاسفانه خسارات به گونه‌ای بوده است که مرکبات شمال کشور قادر به تامین میوه مورد نیاز برای شب عید نخواهد بود.

پیش از این رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، در رابطه با ذخیره سازی مرکبات شب عید گفته است که " ذخیره‌سازی مرکبات براساس سال گذشته حدود ۳۰ هزار تن است که برای توزیع در شب عید، ذخیره‌سازی می‌شود و مسئولیت ذخیره‌سازی مرکبات بر عهده سازمان تعاون روستایی گذاشته شده است ".

وی همچنین با اشاره به تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرکبات تاکید کرد که مازندران وضعیت بهتری نسبت به تولید مرکبات بین استان‌های دیگر دارد و مشکلی از نظر تامین مرکبات برای شب عید وجود نخواهد داشت وی بر عدم واردات میوه نیز اصرار ورزیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندارن در حالی این گفته‌ها را مطرح کرده است که بی‌شک مازندران قطب اصلی تولید مرکبات است و این نکته را باید در نظر گرفت که بارش برف سنگین و سرمازدگی باغات مرکبات مازندران در دی و بهمن سال گذشته باغات مرکبات این استان را دچار آسیب جدی کرده است.

اگر چه که وضعیت تولید در مورد میوه‌های دیگر مانند سیب و کیوی مطلوب است و میزان تولید این میوه کفاف مصرف داخلی را می‌‌دهد و حتی می‌توان بخشی از آن را هم صادر کرد؛ اما نباید منکر میل بیشتر مردم به مصرف مرکبات شد؛ اگر چه که غرب مازندران دچار مشکل جدی شده است؛ اما در مقابل باغات شرق مازندران دچار آسیب کمتری شدند و شاید حدود ۴۰ درصد در این قسمت با کاهش تولید مرکبات مواجه باشیم.

مسئولان راهکار مواجه با مشکل کمبود مرکبات را جایگزینی پرتقال جنوب دانسته‌اند؛ اما روشن است که پرتقال جنوب از نظر کیفیت و ماندگاری توان رقابت با پرتقال شمال را نخواهد داشت و در سردخانه‌ها تا شب عید دوام نخواهد آورد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به کمبود مرکبات و لزوم جایگزینی برای این محصول تاکید می‌کند: " امسال به دلیل کاهش تولید در مرکبات شمال کشور باید برای تأمین پرتقال آن دوره به سراغ پرتقال جنوب برویم که علیرغم تولید خوب پرتقال در جنوب آن را نمی‌توان تا شب عید نگهداری کرد زیرا این میوه کیفیت خود را تا آن زمان از دست می‌دهد و بعد از بهمن ماه دیگر قابل مصرف نیست.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در رابطه با پرتقال والنسیا می‌گوید: " برداشت پرتقال والنسیا جنوب کشور از اواسط اسفند شروع و تا اواسط فروردین ادامه دارد ولی میزان تولید این پرتقال محدود است؛ بنابراین برای جلوگیری از کمبود مرکبات و تأمین پرتقال شب عید و اوایل بهار پیش‌بینی می‌شود واردات ۲۰۰ هزار تن پرتقال لازم باشد.

نورانی با تاکید بر اینکه مخالف واردات است، می‌گوید: اما قانون تجارت جهانی حکم می‌کند که اگر میزان تولید محصولی در داخل کشور کاهش یافت، برای جلوگیری از افزایش قیمت آن کالا را وارد کرد و از طریق واردات کمبود را جبران کرد.
بدیهی است که هنوز هم مجوزی برای واردات میوه صادر نشده است؛ اما پیشنهاداتی در رابطه با نیاز به واردات ۲۰۰ هزرا تنی پرتقال وجود دارد که مشخص نیست مسئولان مربوط برای فرار از این واقعیت چه برنامه‌ای برای جیب و سبد خرید مردم دارند.


گزارش: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز