خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کمبود مرکبات صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۶۶۴

برخی بدون داشتن مسئولیت، اظهاراتی مبنی بر کم بودن مرکبات و نیاز کشور به واردات چند ۱۰۰ هزار تنی آن ها را مطرح می کنند. در حالی که این اظهارات درست نیست و باید برای تنظیم بازار این محصولات به فکر صادرات مازاد آن‌ها باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ‌ با توجه به انبوه تولید انواع مرکبات و دیگر محصولات باغی مانند سیب برای تنظیم بازار این محمعاون وزیر جهاد کشاورزی محصولات و جلوگیری از زیان تولیدکنندگان باید برای صادرات آن برنامه ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگارایلنا، مدعلی طهماسبی نشست خبری اظهار کرد: ‌ برخی بدون داشتن مسئولیت، اظهاراتی مبنی بر کم بودن مرکبات و نیاز کشور به واردات چند ۱۰۰ هزار تنی آن ها را مطرح می کنند. در حالی که این اظهارات درست نیست و باید برای تنظیم بازار این محصولات به فکر صادرات مازاد آن‌ها باشیم.

وی افزود: به عنوان مثال انواع مرکبات از جمله نارنگی و پرتقال در شمال ایران از شرق تا غرب مازندران و بخشی از استان گیلان تولید می‌شود اما در سال گذشته به حدود ۲۵ درصد مرکبات غرب استان مازندران آسیب جدی وارد شد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ‌ محصول آسیب دیده در غرب استان مازندران بیشتر مرکبات صنعتی مخصوص آبگیری و فرآوری بود که با توجه به تولید این محصول در بقیه نواحی شمال کشور و جنوب ایران کاهش محسوسی در تولید این محصول اتفاق نیفتاده است و امسال حدود بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن پرتقال تولید می شود.

طهماسبی گفت: ‌ اگر حدود ۱.۵ میلیون تن از پرتقال تولیدی را برای مصرف تازه خوری اختصاص دهیم، باز هم محصول به اندازه کافی وجود دارد و باید برای صادرات این محصول و کیوی که براساس برآوردهای صورت گرفته امسال حدود ۳۰۰ هزار تن تولید می شود، برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: ‌ از سوی دیگر امسال بیش از سه میلیون تن انواع سیب در کشور تولید می‌شود که هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار تن از آن در انبارهای آذربایجان غربی موجود است؛ بنابراین باید برای صادرات سیب نیز برنامه ریزی کنیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که سیب درجه یک کیلویی ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان از باغدار خریداری می‌شود، تاکید کرد: اگر قیمت سیب در بازار بیش از حد بالا می رود به دلیل این است که سیستم توزیع مناسبی برای این محصولات وجود ندارد و باید سامانه تولید کاملی برای آن در نظر گرفته شود تا فاصله قیمت این محصول از باغ تا سبد مصرفی مردم بیش از حد زیاد نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز