خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگوی تفصیلی با ایلنا:

سیاست گذاری‌های غلط، مدیریت ناکار آمد و تحریم‌ها وضعیت اقتصاد را اینگونه ساخت

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۶۰۱

هیچ کس جز خود تولیدکنندگان نمی‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا یاد نگیرند که کیفیت سرعت و قیمت حرف اول را می‌زنند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: سیاست گذاری‌های غلط، مدیریت ناکار آمد و تحریم‌ها وضعیت اقتصاد را اینگونه ساخت.

سید حمید حسینی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توانیم در کشور مفاسد اقتصادی را به حداقل برسانیم؟ اظهار داشت: مبارزه کردن با مفاسد اقتصادی و شفافیت قوانین و انتخاب افراد صالح و تغییر در ساختار اقتصادی می‌تواند موثر باشد البته عده زیادی اعتقاد دارند راه عبور از این وضعیت اقتصادی آزاد سازی اقتصاد و خارج کردن دولت از صحنه اقتصادی است.

وی افزود: دخالت دولت در همه زمینه‌ها جایز نیست، دولت تخصیص دهنده ارز، تخصیص دهنده واردات و زمین است این گونه تخصیص‌ها که باشد باعثرانت می‌شود که منشاء مفاسد اقتصادی در کشور است.

حسینی تصریح کرد: به اعتقاد بنده بردن کشور به سمت آی تی و آزاد سازی اقتصاد کشور کمک رسان خواهد بود تا از قید و بند یارانه و ارز دو نرخی نجات پیدا می‌کنیم البته بحثبهبود نظام کسب و کار هم در این زمینه موثر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اطمینان مردم و بخش خصوصی به دولت کم است به خصوص در بخش حذف یارانه نقدی تعداد اندکی ثبت نام کردند گفت: حرکت دولت در این زمینه آسان نیست زیرا در جایی که منافع مردم مطرح است آن‌ها به راحتی از این منفعت نمی‌گذرند و این موضوع کار اسانی نیست بلکه باید یکسری جانشین‌ها و مشوق‌های دیگری در این زمینه در نظر بگیرند.

حسینی در این مورد با اشاره به اینکه نظام اطلاع رسانی ضعیف است ادامه داد: یا اینکه مردم باید بدانند دولت به یکسری از اطلاعاتی دسترسی دارد و می‌تواند میزان صحت و سقم عملکرد آن‌ها را بسنجد شاید مردم اگر حس کنند اعتبار و حیثیت آن‌ها مقابل دولت کم می‌شود در رفتار خود تجدید نظر رفتار کنند اما وقتی حس کنند در اقتصاد کشور هیچ تاثیری ندارند دلیلی هم نمی‌بیند تا این کار را انجام دهند.

وی در مورد این موضوع که با وجود آنکه حدود ۲ سال است که از عمر دولت می‌گذرد و بحثصنایع ما چندان رشدی نداشته و دچار رکود اقتصادی شده‌ایم و هنوز امریکا چراغ سبز برای سرمایه گذاری نداده است نیز گفت: ریشه وضعیت کنونی اقتصاد کشور برمی گردد به تحریم‌ها و سیاست گذاری‌ها ی غلط و مدیریت‌های ناکار آمد در گذشته.

وی افزود: دولت در طول یکسال گذشته علی رغم تلاش‌هایی که در پیشرفت مذاکرات داشته اما هنوز تحریم‌ها برطرف نشده و سیاست‌ها در مورد مسکن مهر، پرداخت یارانه‌ها و نقدینگی و معوقات بانکی در اقتصاد کشور آثارش لغو نشده و به تنهایی با اصلاح مدیریت‌ها نمی‌توان انتظار داشت همه مشکلات برطرف شود.

حسینی ادامه داد: همین که رشد منفی اقتصاد کشور متوقف شده و در سه ماهه اول امسال کشور در برخی از زمینه‌ها رشد داشته نشان می‌دهد می‌توان به این تیم امیدوار بود و اگر مذاکرات هسته‌ای شکل بگیرد و به نتیجه مثبت برسد می‌توان به سرعت آثار عملکرد دولت و اصلاحات را دید.

وی با بیان اینکه مسیر دولت مسیر درستی است افزود: هر چند در این راه مشکلات هم فراوان است و هیچ چیزی با انقلابی‌گری بدست نمی‌آید اما اگر مذاکرات به همین روال ادامه پیدا کند روند‌ها مثبت خواهد شد.

وی گفت: سال ۸۴ و ۸۵ وضعیت اقتصاد کشور خوب بود و اقتصاد در سال ۹۰ به گل نشست و هم اینک هم ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد تا وضعیت اقتصادی ثبات پیدا کند.

حسینی در مورد تولیدات کشورهم گفت: هیچ کس جز خود تولیدکنندگان نمی‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا یاد نگیرند که کیفیت سرعت و قیمت حرف اول را می‌زنند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی افزود: در دنیا شرکت‌ها یاد گرفته‌اند که زمانی که سرعت و کیفیت را بالا برده‌اند قیمت‌ها را پایین آورده‌اند به موفقیت دست یافته‌اند، در اقتصاد کشورهم تولیدکنندگان ما باید یاد بگیرند که همزمان بتوانند این سه کار را انجام دهند.

حسینی در خاتمه با اشاره به شرکت‌های هواپیمایی در دنیا گفت: شرکت‌های هواپیمایی دنیا در یک مقطعی همه متضررشدند و شرکت‌های جدیدی در دل آن‌ها ایجاد شد و این شرکت‌ها تشریفات و بلیط حذف کردند و ساعت پرواز‌ها را از ۴ و ۸ ساعت به ۱۶ ساعت رساندند و ساعت نشست هواپیما‌ها را به ۴۵ دقیقه رساندند و فاصله صندلی‌ها را بیشتر کردند و میزان غذا و تشریفات اضافه و پرسنل اضافه را هم کم کردند و سرویس‌ها بهتر کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز