خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران:

اعطای وام‌های کم بهره امری ضروری برای حمایت از باغدار است

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۵۳۷

بالا بودن هزینه‌های تولید، بالا بودن میزان ضایعات باغی به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب برای نگهداری، عدم پوشش مناسب بیمه‌ای از جمله مشکلات این بخش است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران گفت: با تشکیل معاونت باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی امیدوار هستیم، تا آن منابعی را که به صورت ناعادلانه به سمت سایر بخش‌ها سوق یافته بود، به سمت باغبانی برگردد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نوذر نگهداری امروز در نشست خبری مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری بخش کشاورزی که در اتحادیه مرکزی نظارت برگزار شد، گفت: اتحادیه باغداران کشور از سال ۸۹ تحت نظارت سازمان مرکزی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر با تحت پوشش قرار دادن بیش از یکصد شرکت و تعاونی باغداران خدماتی از قبیل تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و آموزش به باغداران ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات کشور بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است، گفت: با توجه به مزیت نسبی بخش باغبانی نسبت به سایر بخش‌های کشاورزی این بخش یکی از بخش‌های مهم کشاورزی محسوب می‌شود و نیازمند توجه مسئولان است.

نگهداری با بیان اینکه امیدواریم، بتوانیم سهم باغبانی را از اعتبارات تخصیصی وزارت جهت بگیریم، گفت: با تشکیل معاونت باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی امیدوار هستیم، تا آن منابعی را که به صورت ناعادلانه به سمت سایر بخش‌ها سوق یافته بود، به سمت باغبانی برگردد.

وی در ادامه به مشکلات بخش باغبانی اشاره کرد و اظهار داشت: بالا بودن هزینه‌های تولید، بالا بودن میزان ضایعات باغی به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب برای نگهداری، عدم پوشش مناسب بیمه‌ای از جمله مشکلات این بخش است.

وی افزود: در سال گذشته که باغ‌های مرکبات استان مازندران با سرمازدگی و آسیب بسیاری مواجه شد پس از بررسی‌های فراوان غرامت ناچیز ۱۲۵ تومانی را برای هر کیلوگرم پرتقال یخ زده تعیین کردند و آن باغدارانی که درخت‌هایشان بر اثر برف سنگین دچار شکستگی شده بود کیلویی ۱۲۵ تومان اضافه‌تر دریافت کردند!

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران تصریح کرد: پایین بودن سطح مکانیزاسیون به دلیل کوچک بودن اراضی کشاورزی، نداشتن نیروی متخصص در زمینه مکانیزاسیون و سرعت نسبتا کند، صنایع تبدیلی به دلیل اقتصادی نبودن تولید از دیگر مشکلات بخش باغبانی به شمار می‌رود.

نگهداری تصریح کرد: از دیگر مشکلات بخش باغبانی پایین بودن میزان صادرات در مقایسه با تولید است، طوری که ما در تولید خرما در جهان رتبه دوم را دارا هستیم، اما در میزان صادرات آن در جهان رتبه هفتم را داریم.

وی افزود: پایین بودن عملکرد تولید در واحد سطح در بخشی از محصولات کشاورزی مانند زیتون و سردرگمی باغداران در فروش محصولات باغی و نبود متولی خاص در این زمینه و عدم ثبات بازار در محصولات باغی از دیگر مشکلات این بخش به شمار می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران تصریح کرد: پیشنهاد ما برای رفع مسائل و مشکلات بخش باغبانی ترویج و بکارگیری تکنولوژی جدید و دانش جدید در کاشت و داشت باغات موجود است.

وی افزود: همچنین پرداخت تسهیلات ویژه به شرکت‌های تعاونی برای فرآوری و نگهداری محصولات باغی و اعطای مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان و تسهیل امور گمرکی از پیشنهادات ما برای رفع مسائل و مشکلات بخش باغبانی کشور است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران بیان داشت: حمایت از اتحادیه‌ها و شرکت‌های باغداران در جهت خرید توافقی محصولات با اعطای وام‌های کم بهره و ارزان قیمت یکی از خواسته‌های ما در جهت برداشتن گام در جهت حمایت از باغدار است.

نگهداری افزود: توجه دولت به تولید محصولات ارگانیک و توسعه فعالیت‌های بورس کالای کشاورزی و انجام معاملات سلف و تعیین قیمت خرید تضمینی می‌تواند اهرم اطمینانی برای باغدار باشد تا به راحتی و با خیال راحت به تولید محصول بپردازد.

وی به برنامه‌های اتحادیه باغداران کشور در جهت حمایت از باغداران اشاره کرد و گفت: تأسیس صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری باغداران با هماهنگی و همکاری معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی و تأسیس صندوق مادر تخصصی حمایت از بخش کشاورزی در دستور کار ما قرار دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران تصریح کرد: صادرات منسجم و برنامه‌ریزی محصولات باغی و ایجاد یک تعادل نسبی در بازار با در دست گرفتن سهم مناسبی از بازار داخلی و ورود به بازارهای میادین سطح شهر بویژه در سطح شهر تهران از برنامه‌های حمایتی ما از باغداران است.

نگهداری بیان داشت: راه‌اندازی یک شرکت ملی حمل و نقل باغی که بصورت اختصاصی به باغداران ارائه خدمات کند در برنامه خودمان داریم و همچنین راه‌اندازی دفتر توسعه بازاریابی در کنار اتحادیه که به صورت اختصاصی به بازاریابی محصولات باغی بپردازد و آموزش تکنولوژی و دانش فنی به باغداران در دستور شرکت‌های تعاونی ما قرار دارد.

وی به میزان تولید محصولات باغی اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۳ میلیون تن سیب و همچنین حدود ۴ میلیون تن مرکبات تولید خواهیم داشت که حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد از مرکبات به تولید پرتقال اختصاص دارد.

وی در مورد صادرات محصولات باغی به کشور روسیه اظهار داشت: در خصوص صادرات محصولات باغی آمار ضد و نقیضی ارائه شده است، تجار روسیه به کشورمان آمدند و خریدهایی هم انجام دادند، ولی کیفیت تولید محصولات باغی در بعضی از مناطق با خواسته‌ آن‌ها مطابق نبود.

نگهداری تصریح کرد: آن‌ها درخواست کرده‌اند تا بخشی از تولید سال آینده را تحت نظر داشته باشند و با نظارت خودشان صادرات انجام شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی باغداران در تولید محصولات کشاورزی بازار این محصولات است در حالیکه در دنیا دغدغه کشاورز و باغدار فقط تولید محصول است و بعد از آن اتحادیه‌های مربوط برداشت، بسته‌بندی و فروش محصول را به عهده دارد و قیمت تضمینی محصولات کشاورزی هم موجب آسودگی خاطر کشاورزان است.

نگهداری بیان داشت: امیدواریم عرضه محصولات کشاورزی دوباره به اتحادیه بازگردانده شود زیرا غرفه‌های شهرداری که قیمت پایه اجاره آن ماهانه حدود ۱.۵ تومان است به مزایده گذاشته می‌شود و با مبالغ هنگفتی مثلا ۳۵ میلیون تومان اجاره داده می‌شوند و موجب آسیب به مصرف‌کننده و تولید‌کننده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران اظهار داشت: غرفه‌داران هم معمولا برای تأمین اجاره میوه‌های درجه ۲ و ۳ را که حاشیه سود بالایی برای آن‌ها داشته باشد عرضه می‌کنند.

وی افزود: اگر بخش عرضه محصولات باغی به اتحادیه‌ها سپرده شود اتحادیه‌ها می‌توانند به دلیل ارتباط مستقیم با کشاورزان محصول را از کشاورزان خریداری کنند و در میادین هم با قیمت مناسبی عرضه کنند.

نگهداری افزود: به این ترتیب قیمت‌ خرید محصولات باغی را می‌توان به صورت هفتگی تعیین کرد و بصورت قطعی از کشاورزان خریداری کرد و در نتیجه می‌‌توان از مصرف‌کننده و تولید کننده حمایت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز