خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

پر مصرف ترین خودروهای پر تیراژ داخلی کدامند؟

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۱۲۷

شورای جهانی حمل و نقل سبز اعلام کرد؛ میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها در آمریکا حدود ۹ لیتر و در کل دنیا حدود ۷ لیتر است.

هر چند خودروسازان برای تولید موتور های ملی با مصرف سوخت پایین در تلاش هستند اما هنوز خودروهایی هستند که پنجاه درصد بیشتر از سایر خودورها سوخت می سوزانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از هدفمندی یارانه‌ها و گران شدن انرژی، تحولی بزرگ در بخش سوخت و حمل و نقل بوجود آمد بطوریکه مردم برای خرید خودرو بر خلاف گذشته به میزان مصرف سوخت توجه می‌کنند چه آنهایی که قصد استفاده از خودروهای ساخت داخل دارند و چه افرادی که می‌خواهند از خودروهای وارداتی استفاده کنند.

خودروسازان داخلی نیز با پیدایش این تحولات گام‌های مناسبی در مسیر طراحی و تولید موتورهای کم مصرف برداشته‌اند. حذف و یا کاهش تولید برخی محصولات پر مصرف – افزایش تولید موتور پایه گاز سوز – افزایش تولید موتورهای کم مصرف و… از گام‌های دیگر خودروسازان داخلی بوده است.

براساس گزارش شورای جهانی حمل و نقل سبز میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها در آمریکا حدود ۹ لیتر و در کل دنیا حدود ۷ لیتر است.

در صورتیکه براساس گزارش خودروسازان داخلی در سال ۸۸ میانگین مصرف سبد محصولات ۸.۸۶ لیتر در سال ۸۹ این میزان به ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

مصرف سوخت محصولات داخلی بسیار نزدیک به رویکرد جهانی در کاهش مصرف و حفظ منابع انرژی بویژه سوخت‌های فسیلی است.

در حال حاضر مصرف سوخت محصولات جی. ‌ام در ایالات متحده ۱۱.۳ لیتر و در جهان ۸.۵ لیتر و این ارقام در مورد تویوتا به ترتیب ۹.۶ و۶.۳۴ لیتر است.

پر مصرف‌ترین خودروهای سواری پر تیراژ داخلی شامل سمند و پژو ۴۰۵ و پژو پارس مجهز به موتور قدیمی XU ۷ در مقایسه با به روز‌ترین و کم مصرف‌ترین خودروهای روز دنیا چون تویوتا کرولای مدل ۲۰۱۴ به میزان ۵۰ درصد بیشتر بنزین می‌سوزاند.

این در حالیست که خودروهای خانواده پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ از منظر سوخت در سیکل شهری همتراز خودروهای روز دنیا قرار دارند و بطور خاص پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با دارا بودن وزنی در حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم و توان موتوری برابر با ۱۱۰ اسب بخار در مقایسه با تویوتا یاریس ۱۲ درصد پر مصرف‌تر است.

خودروی تیبا که مجهز به پیشران‌های بومی است دارای مصرف سوخت برابر و حتی کمتر در مقایسه با کم مصرف‌ترین خودروهای هم خانواده خود از جمله می‌تسوبیسی می‌راژ با پیشرانه ۱.۲ لیتری دارای توانی برابر با ۷۴ اسب بخار است و هر دو خودرو در محدوده وزنی ۱۰۵۰ کیلوگرم قرار دارند. با این حال مصرف سوخت تیبا اندکی کمتر از خودروی می‌راژ اعلام شده است.

با فرض برابر دانستن مصرف سوخت این دو خودرو، می‌توان خودروی تیبا را از منظر مصرف سوخت و توان دینامیکی مشابه با خودروی عرضه شده توسط می‌تسوبیشی در این کلاس دانست.

لذا باید گفت برخی مسئولین و یا خواص کشور که خودروهای داخلی را بسیار بی‌کیفیت معرفی کرده و ادعای ۲ یا ۳ برابر بودن مصرف سوخت خودروهای داخلی را مطرح می‌کنند دچار خطای تحلیل هستند.

بدیهی است طی رانندگی در شرایط واقعی بزرگراهی و شهری، مصرف سوخت همواره فرا‌تر از میزان مندرج در کاتالوگ خودرو‌ها بوده و این برای خودروهای داخلی و خارجی صادق است.

دلیل این مساله نیز تاثیر شرایط محیطی چون شیب مسیر، وجود باد، نحوه رانندگی، سرعت پیمایش، کیفیت پایین سوخت، تعداد سرنشین، میزان بار و شدت ترافیک دانست که شرایط واقعی را متفاوت از شرایط آزمون مصرف سوخت می‌سازد.

در ژاپن با وجود بهره گیری از خودروهای هیبریدی، کاهش ۱.۳ لیتری در مصرف سوخت در مدت ۱۰ سال برنامه ریزیی شد و این در حالیست که خودروسازان داخلی با اجرای استاندارد یورو ۴ مصرف سوخت محصولاتشان را به ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسانده‌اند.

خبرنگار: ندا جعفری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز