خبرگزاری کار ایران

سرپرست مرکز ملی فرش:

فرش ایران ناخوش است

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۷۹۰

واقعیت امروز فرش ایران بیانگر شرایط خوش بینانه نیست و صنعت فرش دستباف ناخوش است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: واقعیت امروز فرش ایران بیانگر شرایط خوش بینانه نیست و صنعت فرش دستباف ناخوش است.

به گزارش ایلنا، حمید کارگر در مراسم هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، اظهار کرد: در سه سال اخیر صادرات فرش دستباف افت چشمگیری داشته و در حالی که در یک دهه گذشته به طور متوسط سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات فرش دستباف کشور بود این رقم در سال ۹۲ به ۳۴۰ میلیون دلار کاهش یافت.

وی افزود: عوامل مختلف داخلی و خارجی در افت صادرات فرش کشور موثر بوده که شاخص ترین آنها تحریم صادرات فرش ایران به ایالات متحده است.

وی ادامه داد: رکود اقتصادی در برخی کشورها و نیز وقایع اخیر در کشورهای منطقه و اشباع بازارهای سنتی از تولیدات ایرانی و عقب ماندن بافندگان ایرانی در ترغیب سلایق جهانی از دیگر دلایل کاهش صادرات فرش است.

کارگر گفت: همچنین در داخل کشور پیامدهای غیرمستقیم تحریم های بین المللی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به صورت پرداخت نقدی به مردم، بخشی از بافندگان فرش دستباف را از گردونه تولید خارج کرده است.

کارگر افزود: صادرات فرش دستباف ایران در هفت ماه امسال بیش از سه هزار و ۱۰۰ تن به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار بود که این رقم گویای ۱۴ درصد رشد ارزشی و ۱۶ درصد رشد وزنی است.

وی گفت: اگر چه صادرات فرش کشور روند رو به رشد را نشان می دهد اما این روند رشد در مقایسه با اعداد و ارقام پایین سال های اخیر است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: فرش دستباف با معضلات متعدد روبروست و درمان این معضلات ارزان فروختن یا کاهش قیمت تمام شده فرش ایرانی برای ایجاد توان رقابتی با فرش هند و پاکستان نیست.

به گفته وی در صنعت فرش دستباف نباید بدنبال کاهش قیمت تمام شده مانند سایر صنایع بود زیرا این رویکرد موجب کاهش کیفیت فرش و اجحاف در حق بافنده است.

وی تاکید کرد: فرش ایرانی باید خوب معرفی و در حد شان خودش در دنیا شناخته شود و مشتری بدنبال آن بیاید.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمینه معرفی فرش دستباف کم مهری کرده، گفت: مصداق نام سال جاری(اقتصاد و فرهنگ)، هنر صنعت فرش دستباف است که هم اشتغالزا با کمترین سرمایه، هم صادرات محور و ارزآور و صنعتی پاک و کاری هنری است.

وی افزود: با آنکه سهم فرش ایران در بازارهای جهانی کاهش یافته اما همچنان بیشترین سهم از این بازار در اختیار فرش ما است و کشورهایی مانند هند و پاکستان در رده های بعد قرار دارند.

کارگر تصریح کرد: چین که از تولید کنندگان فرش دستباف است، اکنون پنجمین وارد کننده فرش ایران است.

وی درباره نحوه حل معضلات و چالش های صنعت فرش دستباف گفت: حل این مشکلات همت جمعی همه دستگاههای درگیر را می طلبد و مرکز ملی فرش ایران به تنهایی قادر به حل مسائل نیست.

وی افزود: انحراف در بیمه قالی بافان و معرفی افرادی که به راستی قالیباف نبودند اما از خدمات بیمه بهره مند شدند موجب بروز ۴۰ درصد انحراف در پوشش بیمه بافندگان شده و اکنون سازمان صنعت، معدن و تجارت درصدد تصحیح این اشتباهات و زیرپوشش قرار دادن بافندگان حقیقی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز