خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تعرفه خودرو در سال آینده نیز همانند امسال خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۴۷۷

پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کنندگان این خودرو‌ها به دلیل گران بودن آن‌ها و عوارض سالانه و اعمال تخفیف در سود بازرگانی از جمله حمایت‌های این کشور‌ها برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تعرفه خودرو در سال آینده نیز همانند امسال خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در حاشیه دوره آموزشی خبرنگاران با مفاهیم صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات پیشنهادات این وزارتخانه برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی که اخیرا به هیئت دولت ارسال شده اظهار داشت: در کشورهای آمریکا، ژاپن و آلمان در خصوص تولید خودروهای هیبریدی و برقی مطالعات و اقدامات موثری را انجام دادند که ما نیز در دستورالعمل پیشنهادی خود به دولت این موضوعات را مدنظر داریم.

صالحی نیا گفت: پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کنندگان این خودرو‌ها به دلیل گران بودن آن‌ها و عوارض سالانه و اعمال تخفیف در سود بازرگانی از جمله حمایت‌های این کشور‌ها برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی بوده است.

وی افزود: ما نیز در دستورالعمل مذکور پیشنهادات مختلفی را اعلام کرده‌ایم. به عنوان نمونه معافیت مالیاتی و تخفیفات در بیمه از جمله این پیشنهادات است که امیدواریم در کمیته‌های تخصصی این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان این مطلب که زیرساخت استفاده از خودورهای هیبریدی و برقی در کشور با تولید باتری‌های مرتبط با آن بوجود خواهد آمد، تصریح کرد: تولید باتری مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید در تولید این خودرو‌ها مورد توجه قرار گیرد.

صالحی‌نیابا بیان اینکه تخفیف در حقوق سود بازرگانی، ورود خودروهای هیبرودی و برقی به محدوده طرح ترافیک و استفاده از پارکینگ‌های عمومی و ارتقای سیستم‌های برق‌رسانی برای این خودرو‌ها، اعمال نرخ مناسب برق خانگی و استفاده در ساعات غیر پیک مصرف و تعویض سیستم باتری این خودرو‌ها از دیگر پیشنهادات وزارت صنعت در دستورالعمل این خودرو‌ها که به هیئت دولت ارسال شده است می‌باشد، اظهار داشت: البته دستگاه‌های اجرایی در تخفیف حق بیمه و معافیت‌های مالیاتی به اتفاق نظر دست پیدا نکردند که امیدواریم با بررسی پیشنهادات ما در کمیته تخصصی دولت بتوانیم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه تمدید مذاکرات تا تیرماه ۹۴ چه تأثیری را بر انعقاد قرارداد خودورسازان داخلی با خودروسازان خارجی خواهد گذاشت، گفت: هفته آینده همایش بین‌المللی صنعت خودرو برگزار می‌شود امیدواریم بتوانیم مقدمات مشارکت شرکت‌های داخلی را با شرکت‌های خودروساز خارجی فراهم سازیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت اضافه کرد: برخی قراردادهای همکاری شرکت‌های خودورسازی با شرکت‌های خارجی در مرحله مقدماتی قرار دارد اما اجرایی‌شدن آن برداشتن برخی از محدودیت‌های مالی و بانکی در انتقال پول است.

صالحی‌نیا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه لغو تحریم‌ها که در توافق شب گذشته لحاظ شده است می‌تواند اقدام موثری را برای تسهیل مشارکت خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی داشته باشد، گفت: حذف تحریم‌های صنعت خودرو در مذاکرات ژنو تصمیم‌گیری شده بود اما به زمان نیازمندیم تا بتوانیم تا با لغو سایر تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی زمینه را برای گسترش همکاری‌ها با شرکت‌های بزرگ خودروسازی بوجود آوریم.

وی اضافه کرد: روند مذاکرات و مصاحبه رئیس‌جمهور در شب گذشته نشان از آن دارد که شرایط بعدی برای صنایع مختلف کشور مناسب خواهد شد.
معاون امور صنایع وزارت صنعت در ادامه در خصوص تعرفه خودرو در بودجه سال آینده نیز گفت: تعرفه خودرو مستقل از بودجه است و جزو وظایف دولت است و تا به امروز نیز هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است البته به اعتقاد بنده تعرفه سال آینده نیز همانند امسال خواهد بود.

صالحی‌نیا در خصوص موضوع تعرفه واردات خودرو که در برنامه پنجم توسعه نیز منظور شده بود، گفت: این موضوع به صورت کلی و برای تدوین تعرفه جهت حمایت از تولید داخلی عنوان شده است اما به صورت جزئی در برنامه در مورد تعرفه خودرو ذکر نشده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص قطعی گاز برخی صنایع که با شروع فصل سرما انجام می‌شود به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: در توافقی که با وزارت نفت صورت گرفته بود بنا است که قطعی گاز کاملا با هماهنگی با وزارت نفت و مجموعه صنایع صورت گیرد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت در رابطه با قیمت انرژی نیز افزود: این موضوع در حوزه وظایف بنده نیست و باید از معاونت‌های دیگر پرس‌وجو کنید.

صالحی‌نیا در ادامه صحبت‌های خود دررابطه با تخصیص یارانه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که قرار بود به بخش صنعت اختصاص پیدا کند، گفت: براساس مصوبه دولت و ابلاغیه ماه گذشته معاون اول رئیس جمهور باید ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد اما هنوز چنین چیزی اجرایی نشده است.

وی با اعلام این مطلب که البته وزارت صنعت اولویت بندی‌های خود را در دریافت صنایع مختلف برای بهینه سازی فرآیند انرژی و نوسازی واحد‌ها و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز آن‌ها به دستگاه‌های اجرایی ارسال کرده است، اظهار داشت: قرار براین است ۱۲۰۰ میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن تخفیف داده شود و از یارانه سود تسهیلات این بانک بتواند حتی دو تا سه برابر از این درآمد را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد اما متأسفانه هنوز چنین چیزی اجرایی نشده است.

وی در خصوص توضیحات بیشتر دلایل عدم اختصاص این منابع به واحدهای تولیدی را متوجه معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری دانست و گفت: ما اولویت بندی‌های خود را مشخص کرده‌ایم اما باید از آقای نوبخت بپرسیم چرا هنوز این منابع در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز