خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

مسئولان از تولید با صرفه اقتصادی حمایت کنند

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۸۲۹

متاسفانه در کشور به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و سلیقه‌ای رفتار کردن مدیران و نمایندگان، بسیاری به بهانه تولید وارد فعالیت‌های صنعتی شده‌اند تا از یارانه‌ای که سال‌ها دولت در اختیار بخش صنعت قرار می‌داد، استفاده کنند.

این روز‌ها بیشتر در رسانه‌های گروهی مشاهده می‌شود که بسیاری از تولید کنندگان از سیاست حمایتی دولت انتقاد دارند و می‌گویند دولت تدبیر و امید آنگونه که باید از ما حمایت نکرده است و این امر سبب شد که اکنون ما نتوانیم به فعالیت‌های خود ادامه دهیم. اما این گونه صحبت‌هایی که از سوی آنان مطرح می‌شود را نمی‌توان منطقی دانست چرا که اگر صنعتی قرار است در تمامی بخش‌ها نیازمند یاری دولت باشد بنابراین چرا بخش خصوصی در آن فعال باشد.

متاسفانه در کشور به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و سلیقه‌ای رفتار کردن مدیران و نمایندگان، بسیاری به بهانه تولید وارد فعالیت‌های صنعتی شده‌اند تا از یارانه‌ای که سال‌ها دولت در اختیار بخش صنعت قرار می‌داد، استفاده کنند.

یکی از فعالان بخش صنعت در این خصوص می‌گوید که دولت باید تنها یک ناظر باشد و ما براین اصل معتقد هستیم اما باید به خود نیز بگوییم که اگر دولت نقش ناظر داشته باشد آنگاه ما قادر به تولید و فعالیت هستیم. امروز بسیاری از فعالان تولیدی اگر حمایت‌های دولت نبود به طور کلی وارد بخش صنعت نمی‌شدند. آنان ابتدا بررسی می‌کنند که دولت در چه بخشی چه میزان یارانه پرداخت می‌کند و سپس وارد آن حرفه می‌شوند که این خود نشان می‌دهد با این رویه صنعت کشور به سمت نابودی هدایت خواهد شد.

البته این گفته بسیاری از فعالانی است که به طور واقعی در بخش تولید فعالیت می‌کنند و صنعت ایران برای آنان دارای اهمیت ویژه‌ای است. صنعتی که اگر به آن بی‌توجه باشند با ورود به سازمان تجارت جهانی یا از بین خواهد رفت و یا توان آن به حداقل ممکن خواهد رسید.

هم اکنون نیز دولت در تلاش است که از صنعت کشور حمایت کند اما بنا به گفته کار‌شناسان اقتصادی باید صنایعی که صرفه اقتصادی دارد و دارای جایگاه اهمیت هستند مورد حمایت قرار گیرد و اگر دولت چنین اقدامی را در دستور کار خود قرار دهد بدون شک می‌توان برای آینده و تولید بهتر برنامه ریزی کرد.

یکی دیگر از فعالان عرصه تولید هم در این خصوص می‌گوید: در دولت گذشته آقایان به دنبال تولید هر کالایی در کشور بودند و زمانی که به مسئولان وقت اعلام می‌کردیم تولید هر کالا برای کشور به صرفه نیست در پاسخ اعلام کردند که شما سطحی نگاه می‌کنید و ما در دولت تلاش داریم صنعت کشور را پویا کنیم. البته این گفته آنان تنها یک نتیجه در بر داشت و آن این بود که صنعت کشور امروز به چنین وضعیتی دچار شود.

اما چرا دولت نهم و دهم تلاش داشت در تمامی زمینه‌ها به خودکفایی دست یابد آن هم به هر قیمتی، مهدی پازوکی در این خصوص به ایلنا می‌گوید که دولت گذشته منطق و علم را به طور ریشه‌ای مورد هدف قرار داد، چرا که آنان نمی‌خواستند که براساس این دو مهم اقتصاد کشور را هدایت کنند.

حال اگر بخواهیم به یکی از موارد دولت گذشته اشاره کنیم می‌توانیم تولید گوشی تلفن همراه را مطرح کنیم تولیدی که سبب شد هم تعرفه واردات گوشی و هم میزان قاچاق آن به کشور افزایش یابد. براساس آخرین اخبار نیز تولید این کالا نه تنها صرفه اقتصادی به همراه نداشت بلکه موجب شد مصرف کنندگان این کالا پر مصرف نسبت به وضعیت وقت گلایه کنند.

حتی در آن زمان مدیران وقت در سطوح پایین‌تر اعلام می‌کردند که تولید این کالا نیاز نبوده اما آقایان که تصمیم گیران نهایی هستند به توصیه‌های ما توجه نمی‌کنند و به مخالفان این امر می‌گویند که شما مدافع واردات هستید و این برای کشور مطلوب نیست.

حال با عبور از مسائل گذشته و درس گرفتن از خطاهای مسئولان پیشین، بهتر است دولت کنونی به بخش صنعت توجه خاصی داشته باشد و بین صنعتی که برای کشور صرفه اقتصادی دارد و صنعتی که به زیان اقتصاد است تفاوت قائل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز