خبرگزاری کار ایران

سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد؛

معافیت شالیکوبان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۷۱۳

معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور از پیشنهاد این سازمان برای اصلاح موادی از قانون مالیات بر ارزش افزوده به منظور معافیت شالیکوبان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.

معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور از پیشنهاد این سازمان برای اصلاح موادی از قانون مالیات بر ارزش افزوده به منظور معافیت شالیکوبان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا)، پس از انتشار خبری در رسانه ها درخصوص اعتراض نمایندگان استانهای شمالی کشور به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از برنج کاران، معاونت مالیات برارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اعلام خبر یاد شده، باارسال جوابیه ای به شرح زیر اعلام کرد:

قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله قوانین آمره محسوب می گردد با استناد به مفاد ماده(۱۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاکنون سازمان امور مالیاتی کشور طی پنج مرحله برخی از فعالان اقتصادی را جهت ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده فراخوان نموده است. لذا فعالان اقتصادی در صورتی که حائز شرایط مندرج در فراخوان ها باشند، لازم است به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مشخص نموده، نسبت به ثبت نام و اجرای قانون از تاریخ مشمولیت فراخوان مربوطه اقدام نمایند. در همین راستا با توجه به مقررات ماده(۱۴) قانون مذکور ماخذ محاسبه مالیات بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب خواهد بود، در مواردی که صورتحساب موجود نباشد و یا از ارائه آن خودداری شود و یا به موجب اسناد و مدارک مثبته احراز شود که ارزش مندرج در آن واقعی نیست، ماخذ محاسبه مالیات بهای روز کالا یا خدمت به تاریخ روز تعلق مالیات می باشد. لذا مودیان مذکور مکلفند مطابق مقررات مواد(۱۹)،(۲۰) و حکم ماده(۴۰) قانون یاد شده ضمن محاسبه مالیات و عوارض موضوعه در تاریخ تعلق و درج آن در صورتحساب نسبت به وصول آن از طرف دیگر معامله اقدام و در مهلت مقرر در ماده(۲۱) قانون به حسابهای اعلام شده واریز نمایند.

مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات بر مصرف است، این مالیات معمولاً از هر فعال اقتصادی به فعال اقتصادی دیگر در طول زنجیره واردات، تولید، توزیع انتقال می یابد تا نهایتاً به مصرف کننده نهایی منتقل و توسط وی پرداخت می شود، بنابراین پرداخت کنندگان واقعی این مالیات و عوارض، مصرف کنندگان کالاها و خدمات مشمول هستند و فعالان اقتصادی حاضر در زنجیره تنها عاملان انتقال آنها به مصرف کننده نهایی می باشند و وجهی را به عنوان مالیات و عوارض موضوع این قانون از محل فروش های خود پرداخت نخواهند کرد.

برابر بند ۴ ماده ۱۲ قانون یاد شده برنج از پرداخت مالیات و عوارض قانون مالیات بر برزش افزوده معاف می باشد لیکن خدمات مربوط به برنج از جمله خدمات شالیکوبی توسط مودیان حائز شرایط، مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده می باشد و مجوز قانون لازم جهت عدم اخذ مالیات و عوارض ارزش افزوده از خدمات شالیکوبی در قانون مزبور وجود ندارد. لذا با عنایت به مراتب فوق و یا توجه به آگاهی از مشکلات کشاورزان، پیشنهاد معافیت خدمات شالیکوبی در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده به جهت حمایت از کشاورزان و تولید داخل در اصلاحیه قانون مدنظر قرار گرفته و بر همین اساس پیشنهاد لازم در اصلاحیه ارائه گردیده است.

مزید استحضار اعلام می دارد این سازمان به منظور تکریم و تسهیل در انجام وظایف قانونی مودیان با استفاده از حداکثر ظرفیتهای قانونی از جمله اختیارات حاصله از ماده(۳۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده و احکام مواد(۱۹۱) و(۱۶۷) ق. م. م امکان تقسیط اصل مالیات و عوارض ارزش افزوده و بخشودگی قسمتی از جرائم مربوطه را برای آنان فراهم نموده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز