خبرگزاری کار ایران

تا پایان سال‌جاری محقق می‌شود؛

پایش و اندازه‌گیری ۷۵ درصد از آب ورودی به شبکه‌های آب کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۴۴۳

با توجه به پراکندگی شبکه‌های آبیاری پیشرفته کشور، از بین ۲۴۴ نقطه پیش‌بینی‌شده ۵۵ ایستگاه در اولویت است چراکه میزان ۱۰ میلیارد مترمکعب آب ورودی به این شبکه‌ها در این ۵۵ نقطه قابل اندازه‌گیری و پایش است و تاکنون ۳۸ نقطه انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با اجرای طرح نصب تجهیزات اندازه‌گیری آب ورودی به شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زه‌کشی، تا پایان سال‌جاری ۷۵ درصد از آب سطحی ورودی به شبکه‌ها در برنامه پایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

به‌گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، جهانگیر حبیبی با بیان اینکه تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی از تکالیف وزارت نیرو است که در قوانین برنامه توسعه و همچنین قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی تاکید شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون در ۱۸ میلیون هکتار زمین‌های قابل کشت سطح کشور، ۸.۸ میلیون هکتار به‌صورت آبی کشت می‌شوند و حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب آب سطحی به مصرف کشاورزی می‌رسد.

وی افزود: ورودی آب در ۱۳۰ شبکه پیشرفته موجود در کشور ۱۳.۷ میلیارد مترمکعب و در ۷۰۰ شبکه‌ نیمه پیشرفته شش میلیارد مترمکعب است و مابقی آب در بخش کشاورزی ازطریق سنتی و به‌وسیله برداشت موتور تلمبه‌‌ها تامین می‌شود.

حبیبی با بیان اینکه در زمان حاضر تحویل حجمی در بخش آب سطحی از شبکه‌های پیشرفته آغاز شده است، گفت: با نگاهی به عملکرد شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی پیشرفته، از مجموع ۱۳ میلیارد مترمکعب آب ورودی به این شبکه‌ها، ۱۰ تا ۱۲ میلیارد مترمکعب تحویل مصرف‌کننده می‌شود که این اختلاف مربوط به بازده ۸۸.۷ درصدی آب در این شبکه‌ها است.

وی اهداف این طرح را ارزیابی عملکرد بهره‌برداری در شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زه‌کشی، اصلاح الگوی مصرف کشاورزی برای استقرار نظام حسابداری آب، شفاف‌سازی در دریافت آب‌بها، رعایت عدالت بیشتر بین مصرف‌کنندگان و شناسایی تلفات در بخش‌های مختلف شبکه آبیاری عنوان کرد.

حبیبی با بیان اینکه بیشتر پراکندگی شبکه‌های پیشرفته کشور در نیمه غربی و جنوب‌غربی کشور است، ادامه داد: برای اجرای این طرح بخشی از کارها در ایجاد سازه‌های هیدرولیکی و نصب تجهیزات الکترونیکی است و در کنار اینها سامانه مخابراتی نیز برای ارسال اطلاعات باید در نظر گرفته شود که در زمان حاضر تمرکز بر روی نصب تجهیزات الکترونیکی است.

وی درباره اعتبار موردنیاز طرح، گفت: مجموع اعتبار موردنیاز برای اجرای کامل طرح ۴۵۶ میلیارد ریال است که ۲۴۲ میلیارد ریال برای اجرای سازه‌های هیدرولیکی و ۲۱۴ میلیارد ریال در بخش ابزار الکترونیکی مورد نیاز است ضمن آنکه در سال ۹۳ برای اجرای این طرح ۹۷ میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است که ۲۱ میلیارد ریال مصوب شده است و شش میلیارد ریال تخصیص داشته‌ایم.

حبیبی با اشاره به پیگیری جدی این طرح در سطح کشور، ادامه داد: در شبکه‌های پیشرفته کشور ۱۹۲۸ نقطه برای نصب این سامانه‌های الکترونیک پایش و اندازه‌گیری در نظر گرفته شد که تا پایان سال ۹۲ در ۲۱۹ نقطه نصب شده و ۷۷۶ نقطه نیز در سال‌جاری در دست اقدام است. در بخش ایجاد سازه‌های هیدرولیکی نیز به هشت استان تفویض اختیار شده است که استان‌ها قرارداد اجرا را با شرکت‌های پیمان‌کار عقد و به اجرا دربیاورند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره اولویت‌بندی اجرای طرح، گفت: با توجه به پراکندگی شبکه‌های آبیاری پیشرفته کشور، از بین ۲۴۴ نقطه پیش‌بینی‌شده ۵۵ ایستگاه در اولویت است چراکه میزان ۱۰ میلیارد مترمکعب آب ورودی به این شبکه‌ها در این ۵۵ نقطه قابل اندازه‌گیری و پایش است و تاکنون ۳۸ نقطه انجام شده است.

وی از پایان ۱۷ نقطه باقی‌مانده تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: با نصب تجهیزات در این ایستگاه‌ها خواهیم توانست ۷۵ درصد از آب سطحی ورودی به شبکه‌ها را در برنامه اندازه‌گیری و پایش قرار دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز