خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

نیم درصد از تولید ناخالص داخلی صرف تحقیق و پژوهش شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۳۵۲

باید حدود نیم درصد از تولید ناخالص داخلی صرف تحقیق و پژوهش شود که متاسفانه در شرایط فعلی سهم تحقیق و پژوهش کمتر از این میزان است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سه درصد از بودجه دستگاه ها باید به امر تحقیق و پژوهش اختصاص یابد، گفت: این سهم در بودجه سال جاری حذف شده که پیش بینی می شود در بودجه سال آینده مجددا احیا شود.

به گزارش ایلنا، علی اصغر توفیق در نشستی به مناسبت برگزاری چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری در حوزه صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت افزایش سهم تحقیق و توسعه در اقتصاد ملی تاکید کرد و افزود: باید حدود نیم درصد از تولید ناخالص داخلی صرف تحقیق و پژوهش شود که متاسفانه در شرایط فعلی سهم تحقیق و پژوهش کمتر از این میزان است.

وی، سپس ارزش کل دارایی های موجود در دنیا را حدود ۷۸ هزار میلیارد دلار برشمرد و گفت: این دارایی ها به سه بخش طبیعی، سرمایه ای و نامشهود(مثل دانش، فناوری، تکنولوژی و اختراعات) تقسیم می شوند که ۸۰ درصد دارایی کشور های پیشرفته، دارایی های نامشهود است.

توفیق با بیان اینکه در سایر کشورهای دنیا سهم دارایی های نامشهود حدود ۵۰ درصد است، اظهار داشت: در ایران حدود ۲۰ درصد دارایی ها متعلق به دارایی های نامشهود است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم افزایش این سهم تاکید کرد و گفت: نبود بخش حسابداری ها کارآمد برای شناسایی این دارایی ها و اینکه اساسا چنین دارایی هایی وجود ندارد، از جمله دلایل اصلی پایین بودن سهم نامشهود از مجموع دارایی های کشور است.

وی سپس از تعریف فصلی مشخص برای حوزه تحقیق و پژوهش در برنامه ششم خبر داد و گفت: براساس این برنامه کارگروه هایی تشکیل خواهد شد تا احکام مورد نظر برای رشد توسعه تحقیق و پژوهش را در نظر بگیرند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس با بیان اینکه چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در روز ۲۴ آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: در این جشنواره برترین های صنعت، معدن و تجارت در حوزه های سازمان توسعه ای و شرکت های تابعه این وزارتخانه، سازمان استانی، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، طرح پژوهشی، پایان نامه، پیشکسوتان برتر در حوزه پژوهش، مراکز پژوهش های صنعتی و معدنی، مراکز تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی، مراکز خدمات فنی - مهندسی، مراکز علمی - کاربردی، بهترین محصولات تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی، شرکت های تولیدکننده نرم افزار، پژوهشگران و مدیران پژوهشی و شرکت شهرک های صنعتی استانی مورد تقدیر قرار می گیرند.

به گفته وی، هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ تحقیق، پژوهش و نوآوری و ایجاد زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی ظرفیت های لازم پژوهشی و تحقیقاتی در راستای تحقق اهداف بخش صنعت، معدن و تجارت کشور است.

توفیق، توسعه علم و فناوری را یکی از جمله زیرساخت های عمده پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصه های مختلف دانست و افزود: بین پیشرفت در حوزه علم و فناوری و توسعه فراگیر و پایدار در هر کشوری ارتباط مستقیمی وجود دارد و در این ارتباط پژوهش یکی از اساسی ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه کشورها است.

وی سپس از حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری در این جشنواره خبر داد و گفت: رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و تعدادی از فعالان حوزه تحقیق و پژوهش در این مراسم حضور خواهند داشت.

توفیق افزود: در این دوره از جشنواره از سامانه مشترک وزارت علوم و صنعت، ارایه فرصت های مطالعاتی داخلی و دوره های پسادکترای صنعتی رونمایی خواهد شد.

معاون پژوهش و آموزش وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد: برگزاری چهارمین جشنواره پژوهش فناوری صنعت، معدن و تجارت به ترویج فرهنگ و نهادینه سازی پژوهش کمک و به عنوان ابزاری اثربخش برای انتقال و تبادل دیدگاه های علمی بین سازمان های توسعه ای و استان ها، شرکت های تابعه، پژوهشگران و مدیران پژوهشی به شمار رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز