خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

کشاورزی یکی از محوری‌ترین بخش‌های اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۶۴

برای رسیدن به افزایش تولید و کشاورزی پایدار که مطمئناً منجر به رشد امنیت غذایی منطقه می‌شود جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی را برداشته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حفظ، مدیریت و استفاده بهینه از منابع موجود، بکارگیری ارقام مقاوم و پرمحصول، کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، استفاده از روش‌های نوین و بویژه بیولوژیک در مبارزه با آفات از جمله فعالیت‌هایی است که حفظ نباتات جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش به آن همت گمارده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه افتتاحیه بیست و نهمین نشست کمیسیون کنترل ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا و جشن پنجاهمین سالرزو این نشست در سازمان حفظ نباتات، محمد حسین شریعتمدار مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی متن پیام محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را قرائت کرد و گفت: کشاورزی در جمهوری اسلامی ایران همانند سایر کشور‌ها یکی از محوری‌ترین بخش‌های اقتصادی است که مستقیماً با محیط زیست، امنیت غذایی، اشتغال، درآمد، صنعت و سلامت جامعه ارتباط دارد و با اتخاذد سیاستهای صحیح و اجرای طرح‌های جامع و زیربنایی می‌توانیم شاهد رشد پایدار کیفی و کمی محصولات کشاورزی باشیم.

در متن پیام وزیر جهاد کشاورزی آمده است: برای رسیدن به افزایش تولید و کشاورزی پایدار که مطمئناً منجر به رشد امنیت غذایی منطقه می‌شود جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی را برداشته است.

حجتی همچنین در ادامه آورده است که؛ ملخ‌ها یکی از آفات مهم و کلیدی محصولات کشاورزی کشور است که سازمان حفظ نباتات وظیفه کنترل آن را بر عهده دارد و باید با برنامه‌ریزی بموقع قبل از بروز خسارت به محصولات در مناطق کانون ردیابی و در صورت نیاز مبارزه اصولی با آفت را انجام داده تا دسترنج و حاصل زحمات کشاورزان از خسارت این افت مصون بماند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه پیامش اظهارداشت: اطلاعات مبارزه با ملخ صحرایی از سال ۱۳۲۰ همزمان با جنگ جهانی به چشم می‌خورد و اولین سابقه حمله ملخ صحرایی در سال ۱۳۲۱ آغاز می‌شود.

سواحل جنوبی کشور به طور بی‌سابقه‌ای مورد حمله این آفت قرار می‌گیرد و حمله از سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۶ به مدت ۵ سال ادامه داشته و اغلب مناطق جنوبی کشور مانند چابهار و جاسک به این آفت آلوده می‌شوند.

حجتی در این پیام تاکید کرده است: که طبق سوابق در سال ۱۳۳۷ حدود ۱۲۰ میلیون ریال برای عملیات مبارزه با ملخ هزینه شده و در سال‌های اخیر نیز هجوم ملخ صحرایی از کشورهای همسایه در سالهای اخیر نیز در رابطه با هجوم ملخ صحرایی از کشورهای همسایه مبارزات وسیعی انجام شده است.

سازمان حفظ نباتات به عنوان اساسی‌ترین و حساسترین ارگان مسئول، حفظ محصولات کشاورزی کشور و تهیه غذای سالم موظف است با تدابیر و تمهیدات ممکن و با در نظر گرفتن مسائل فنی و کار‌شناسی و استفاده از روش‌های نوین ردیابی و کنترل آفات و بیماری‌ها و عوامل خسارت‌زا را مدیریت و هدایت کند.

هدف اولیه از اداره دفع ملخ برای مبارزه با ملخ مراکشی در نواحی مرکزی بین دو کشور ایران و شوروی سابق مانند دشت مغان، دشت ترکمن‌صحرا و نواحی مرزی خراسان مانند سرخس و کلات طبق مفاد موافقتنامه بوده است، همچنین در زمان حمله ملخ صحرایی از وجود افراد آموزش دیده و دیگر مهندسین استفاده می‌شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز