خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات:

آفت ملخ رقیب جدی کشاورزان است

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۴۷۷

با توجه به تغییراقلیم و پوشش گیاهی جمعیت علف‌ها رو به افزایش است و باعثشده که عملیات کنترلی در سطوح قابل توجهی از مراتع و مزارع آلوده در استانها اعمال شود تا ازخسارت و آفت جلوگیری شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: اگر تاریخ زندگی بشر را ورق بزنیم همواره متوجه این موضوع می شویم که انسانها بویژه کشاورزان برای تهیه مواد غذایی خود همواره با مشکل ملخ روبرو بوده‌اند و این آفت به عنوان رقبای جدی در استفاده از مواد غذایی همواره مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگارایلنا، محمد علی باغستانی در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نشست کمیسیون کنترل ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا و جشن پنجاهمین سالروز این نشست در تهران که در محل سازمان حفظ نباتات برگزار شد، گفت: در حال حاضر کانون ملخ‌های بومی شامل مراکشی و ایتالیایی را در استان‌هایی نظیر قزوین، خراسان رضوی، گلستان، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، سمنان، تهران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و کردستان می‌توان مشاهده کرد.

باغستانی اظهار کرد: با توجه به تغییراقلیم و پوشش گیاهی این مناطق جمعیت این علف‌ها رو به افزایش است و باعثشده که عملیات کنترلی در سطوح قابل توجهی از مراتع و مزارع آلوده در این استانها اعمال شود خسارت و آفت جلوگیری شود.

باغستانی اظهارداشت: در استانهای شمال شرقی که مرز مشترکی با ترکمستان دارند جمعیت های مهاجر ملخ مراکشی از کشور ترکمنستان وارد نوار مرزی استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان می‌شود و هر ساله بالغ بر۲۰ هزار هکتار مبارزه با این دستگاه‌های مهاجر ملخ مراکشی صورت می گیرد که هزینه قابل توجهی را به همراه دارد و باید تمهیدات لازم در خصوص مبارزه با آن تمدید شود.

وی تاکید کرد: اهمیت این آفت جهانی بر هیچکس پوشیده نیست چرا که کشور ما از دو جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین برخی از مناطق جنوب و جنوب شرق کشور از جمله جازموریان، جاسک، چابهار و ایران‌شهر بعنوان کانون‌های اصلی و دائمی ملخ صحرایی مطرح و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در این مناطق آفت ظهور پیدا کرده و به حالت طغیانی در خواهد آمد.

باغستانی اظهارداشت: بنابراین مدیریت افت ملخ صحرایی از ضروریات و وظایف اصلی سازمان حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استانهای مستعد است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با تاکید بر اینکه طبیعت مهاجر پذیری و قدرت بالای پرواز ملخ صحرایی به گونه ای است که برای کنترل روش های مناسبی به کار برد، افزود: سازمان کشاورزی و خوار و بار جهانی ملل متحد(فائو) برای کنترل بهتر این آفت در کمیته جهانی اقدام به تاسیس کمیسیون‌های منطقه‌ای کرده که این کمیسیون‌ها توسط کمیته مرکزی هدایت و پشتیبانی می‌شوند.

باغستانی افزود: کشورهای عضو این کمیسیون شامل جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، هندوستان و افغانستان هستند و هدف این کمیسیون ارتقاء تحقیق و اقدام ملی و بین‌المللی در رابطه با مبارزه با ملخ صحرایی در منطقه است.

رئیس سازمان حفظ نباتات بیان داشت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که کشور ما در زمینه کنترل ملخ صحرایی موفق عمل کرده و این مهم را مدیون تلاش‌های سازمان حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و همکاری های فائو و کشورهای دیگر در مبارزه با این آفت است.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات در سال ۱۳۸۵ اقدام به تاسیس یک واحد واکنش سریع برای مقابله احتمالی با ملخ‌ها بویژه ملخ صحرایی در سطح کشور بنام آمادگاه ملی مبارزه با ملخ کرده که سازمان حفظ نباتات با تجهیز این آمادگاه در مواقع ضروری به یاری استان‌ها و مناطق آلوده به آفت شتافته و از خسارت این آفت جلوگیری بعمل آورده است.

وی تاکید کرد: همچنین ایران آماده است تلاش کند سازمان کشاورزی و خوار و بار ملل متحد فائو را به حمایت بیش از پیش این کمیسیون و همکاری با سایر کمیسیون‌های منطقه‌ای مبارزه با ملخ به منظور اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مقابله با این آفت و همکاری های مشترک در این زمینه تشویق کند و همکاری‌های ایجاد شده را توسعه بخشد، از مهمترین همکاری‌های این سازمان با کمیسوین‌ها می‌توان به برگزاری کمیسیون‌های مشترک ملخ صحرایی ایران و پاکستان و کارگاه آموزش مربیان در سال ۸۹ نام برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز