خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

شش هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی کشورهای جهان در حوزه گردشگری

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۰۰

تامین امکانات برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت از اصول برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی و توسعه ای کشورهای جهان است و در سال ۲۰۱۳ گردش مالی در این حوزه شش هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است.

رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تامین امکانات برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت از اصول برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی و توسعه ای کشورهای جهان است و در سال ۲۰۱۳ گردش مالی در این حوزه شش هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش ایلنا، مسعود سلطانی فر سه شنبه شب در پنجمین همایش شهر ایده آل به میزبانی جزیره کیش افزود: شاخص رضایتمندی مردم از برنامه ها و برخورداری از امکانات تفریحی و سایر موهبت ها در کنار شاخص های اقتصادی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: حفظ تمامیت ارضی، شرایط اخلاقی مناسب، رعایت حقوق و احترام به اقلیت ها، فعال بودن احزاب و رسانه ها شاخص های رضایت مندی و نشاط را تشکیل می دهد و نشان دهنده میزان رضایت مردم از حکومت و استفاده از موهبت ها است.

سلطانی فر تاکید کرد: همه نظام ها تلاش دارند تا در کنار امکانات مربوط به تامین معیشت، نیازهای آموزشی، بهداشت، رفاه امکانات تفریحی، سرگرمی و اوقات فراغت را که هر انسانی به آن نیاز دارد، فراهم کنند و این موضوع به عنوان اصل و رکن در برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و توسعه ای کشورها مورد توجه قرار می گیرد.

معاون رییس جمهور بیان کرد: نظام ها و دولت ها به دنبال آن هستند تا از طریق ایجاد نشاط، شادابی و رضایتمندی ضریب بهره وری مردم در عرصه های اقتصادی را بالا ببرند.

* یک هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار درآمد سهم کشورهای جهان از محل جابجایی گردشگران خارجی

سلطانی فر گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۳ از محل جابجایی یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر گردشگر خارجی بین کشورهای مختلف هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای جهان شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۳ میلادی گردش مالی کشورها در حوزه تفریحات، سرگرمی و امکانات ورزشی، شش هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان شاید حدود نیمی مربوط به بخش گردشگری داخلی و خارجی کشورهای مختلف است.

رییس سازمان میراثفرهنگی به ۱۰ کشور برتر جهان اشاره کرد و گفت: فرانسه، آمریکا، چین، اسپانیا، آلمان، انگلیس، روسیه، مالزی، ایتالیا، ترکیه از مقصدهای مهم گردشگری در دنیا هستند، شهر پاریس نیز مدت هفت سال از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ شهر اول گردشگری جهان بوده که در سال ۲۰۱۳ جای خود را به استانبول ترکیه داده است.

وی، استانبول، رم، لندن، چک، پراگ، مراکش، پاریس، هانوی و شانگهای را شهرهای مهم و برتر مقصد گردشگری دانست و گفت: چین در سال ۵۷ میلیون گردشگر جذب می کند و ۹۷ میلیون گردشگر را به دیگر کشورها می فرستد و بازار خوبی برای سرمایه گذاری و گردشگری محسوب می شود.

سلطانی فر با یادآوری اینکه ایران به لحاظ جاذبه های تاریخی، فرهنگی و برخورداری از هویت فرهنگی قدمت ۷ هزار ساله دارد و در فهرست ۱۰ کشور برتر دنیا است، افزود: به لحاظ تنوع اقلیمی بین ۱۵ تا ۲۰ کشور جهان قرار داریم و این تنوع امکان گردشگری در تمامی فصول سال را به کشور فراهم می کند.

وی به آماری از گردشگران ورودی به ایران در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: ایران به لحاظ مکان های زیارتی میزبان مرقد حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، امامزاده ها و بقاع متبرک است از این رو در سال گذشته میزبان ۴.۷(چهار ممیز هفت دهم) میلیون نفر گردشگر که نیمی از آنها مذهبی و زیارتی بودند.

وی ظرفیت دیگر برای جذب گردشگر را بحثگردشگری سلامت عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل هزینه های پایین جراحی در کشور و سطح خدمات درمانی و پزشکان مجرب از این ظرفیت بهره گرفته ایم و با همکاری حوزه های دیگر تلاش داریم بخش گردشگری سلامت در کشور را ساماندهی کنیم.

معاون رییس جمهور گفت: طبق آمار باستان شناسان یک میلیون مکان، بنا و سایت و محوطه تاریخی در کشور وجود دارد که تنها ۱۰ درصد از آنها کشف شده و ۳۲ هزار بنا و اثر، ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: تمام این بناهای تاریخی و ارزشمند حدود چهار درصد از امکانات فرهنگی و تاریخی موجود کشور است و ۹۶ درصد آن در دل خاک قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۱۷ اثر تاریخی ایران به عنوان میراثجهانی در یونسکو ثبت شده است، افزود: آخرین اثر شهر سوخته با وسعت ۱۵۱ هزار هکتار که تنها پنج درصد آن کاوش شده و ۹۰ تا ۱۴۰ سال زمان برای بیرون کشیدن بقیه آن لازم است.

سلطانی فر یادآور شد: هر کشوری سالانه مجاز به ثبت یک اثر در یونسکو است و ما برای ۱۵ سال آینده نامزدهایی برای ثبت داریم.

وی به سهم نیم درصدی ایران از درآمد یک هزار و ۲۵۰ میلیارد دلاری گردشگری جهان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ از محل ورود ۴.۷ میلیون نفر گردشگر به کشور تنها توانستیم شش و نیم میلیارد دلار در آمد داشته باشیم.

ریس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری به وجود تحریم ها و تاثیر آن در عرصه های مختلف از جمله گردشگری اشاره کرد و گفت: در صورت برطرف شدن آن می توان شاهد رشد این صنعت و افزایش گردشگران بود.

وی بیان کرد: بر اساس چشم انداز و در افق ۱۴۰۴ ایران باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر و ۳۰ میلیارد دلار درآمد از این راه باشد که این میزان نشان می دهد راه پر پیچ و خمی داریم و باید از تمامی ظرفیت ها و امکانات بهره بگیریم.

وی به عزم و اراده دولت برای رونق بخش گردشگری، برطرف شدن موانع و فراهم شدن زیر ساخت ها و شرایط لازم اشاره کرد و گفت: رسیدن به این ۲۰ میلیون گردشگر کار سختی نیست اما نیازمند همت جمعی است.

سلطانی فر یادآور شد: گردشگری خارجی در ماه های اخیر به دلیل رویکرد دولت در تعامل با دیگر کشورها و محترم شمردن حقوق گردشگران رونق یافته است و اگر بتوان آن را استمرار داده و زیر بناهای سرمایه گذاری برطرف کنیم رسیدن به این چشم انداز سخت نخواهد بود.

وی ایران را با وجود تبلیغ رسانه های غربی مقصد امن گردشگری عنوان کرد و گفت: بهترین ابزار انتقال ارزشهای فرهنگی و دینی کشور به جهان همین گردشگران هستند و باید تمامی تلاش خود را در این راستا بکار بگیریم.

رییس سازمان میراثفرهنگی به آماری از هتل های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: امروز در حدود یک هزار و ۸۰ هتل در کشور داریم که تنها ۱۳۰ هتل ۴ یا ۵ ستاره هستند، برای جذب این میزان گردشگر در افق ۱۴۰۴ باید این تعداد را به ۴۰۰ باب افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در برخی شهرها همچون تهران و اصفهان عوارض شهرداری از هتل سازی حذف شده است و این کار در جذب سرمایه گذاران برای ساخت هتل تاثیرگذار است و انتظار داریم سایر شهرداران شهرهای مختلف کشور در این زمینه همکاری کنند.

وی گفت: با همکاری شهرداران می توانیم مکانها و بناهای قدیمی در شهرها را با سازو کار قانونی به رستوران، هتل سنتی، موزه تبدیل کنیم که با این اقدام هم بناها از تخریب نجات داده می شود و هم بنگاه اقتصادی برای درآمد زایی و اشتغال خواهد بود.

سلطانی فر به در آمد ۳۳ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت اشاره کرد و گفت: در صورت داشتن اراده ملی و با همت و رویکرد دولت می توان در ۱۰ سال آینده رقمی معادل ۲۵ تا ۳۰ میلیارد در حوزه گردشگری داشت.

رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: برای توسعه فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) با ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون مسافر در سال، اقدام های لازم انجام شده و در دست بررسی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز