خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران:

گندم رتبه نخست واردات کالاهای اساسی کشور را کسب کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۷۹

طی ۹ ماهه سال جاری پنج میلیون و ۸۲۰ هزار تن کالای اساسی وارد، تخلیه، بارگیری، حمل و توزیع شد.

مدیرکل هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی گفت: طی ۹ ماهه سال جاری واردات گندم با سهم ۹۰ درصدی در این دوره، بیشترین سهم از واردات کالاهای اساسی را به خود اختصاص داد، روغن و شکرخام در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت بازرگانی دولتی، حجت براتعلی اظهار داشت: طی ۹ ماهه سال جاری پنج میلیون و ۸۲۰ هزار تن کالای اساسی وارد، تخلیه، بارگیری، حمل و توزیع شد.

وی افزود: گندم با ۹۰ درصد از کل کالاهای اساسی وارداتی به کشور، بیشترین سهم را داشت و پس ازآن به ترتیب، روغن خام سهم پنج درصدی داشت، شکر خام و برنج نیز چهار و یک درصد مابقی را به خود اختصاص دادند.

براتعلی میزان واردات گندم در ۹ ماهه سال جاری را پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: گندم وارداتی به وسیله ۱۳۵ فروند کشتی وارد مبادی ورودی کشور شده و پس از تخلیه، مطابق برنامه حمل ابلاغی به مقاصد مورد نظر انتقال یافت.

مدیرکل هماهنگی خدمات بازرگانی شرکت مزبور بنادر امیرآباد، انزلی، شهیدرجایی، نوشهر، چابهار و بندر امام را از مبادی عمده واردات گندم به کشور برشمرد و اضافه کرد: بیشترین حجم ورودی گندم در بنادر امام با سه میلیون ۴۲۶ هزار تن(۶۶ درصدحجم عملیات) و شهید رجایی با یک میلیون و ۸۵ هزار تن(۲۱ درصد حجم عملیات) صورت گرفته و بنادر چابهار پنج درصد، امیرآباد و انزلی هر کدام دو درصد و نوشهر یک درصد، عملیات واردات و تخلیه گندم داشته اند.

براتعلی گفت: شمار ۵۲ فروند کشتی حامل گندم که در بندر امام پهلو گرفتند، ۱۴ فروند مربوط به کشتی های بخش خصوصی بود که به منظور تامین گندم مصرفی کشور، محموله های گندم آن ها توسط این شرکت خریداری شد.

این مقام مسئول، استان تهران را بزرگترین دریافت کننده گندم وارداتی نامید و خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۷۵ هزار تن گندم وارداتی طبق برنامه ی ابلاغی به این استان حمل شده و استان های البرز و خراسان رضوی با ۵۹۷ و ۵۱۲ هزار تن در رتبه های دوم و سوم جای گرفتند.

به گفته وی، استان زنجان کمترین حجم گندم وارداتی را که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تن بود، دریافت کرد و تاکنون به استان گلستان هیچ محموله گندم خارجی ارسال نشده است.

پیش از این عباس کشاورز معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی گفته بود، پیش بینی شده میزان تولید گندم در سال جاری به حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد که میزان نیاز به واردات نیز حداکثر ۳.۵ میلیون تن خواهد بود.

وی حجم واردات کشور در سال ۹۱ را ۲۲.۵ میلیون تن ذکر کرد که نزدیک ۲۱ میلیون تن از این میزان مربوط به واردات کالاهای اساسی از جمله گندم، شکر، کنجاله، روغن، پنبه و… بود.

کشاورز میزان واردات را در سال ۹۲ بالغ بر ۱۸.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: سال گذشته به دلیل مسائلی مانند تحریم واردات به اندازه کافی انجام نشد و چهار میلیون تن از واردات سال ۹۲ در سال جاری تحویل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز