خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان سموم ایران:

واردات غیر مجاز گاز اتیلن / سموم به منزله یک شمشیر دولبه‌ است

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۴۹۶

برای واردات گاز اتلین مجوزی صادر نشده و ما این گاز(سم) را در داخل کشور تولید نمی‌کنیم، استفاده از گاز اتیلن برای فرآوری گوجه فرنگی برای اولین بار در کشور در پی گرانی گوجه فرنگی اتفاق افتاد و بعید است که دوباره تکرار شود زیرا محصول گوجه فرنگی در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان سموم ایران گفت: برای نحوه استفاده درست از سموم انجمن تولید‌کنندگان سموم کشاورزی نیاز به همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات دارد زیرا کشاورزان اغلب براساس تجربیات خود از سموم و بذر استفاده می‌کنند و از نتایج مطلوبی هم بهره‌مند نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین رحمتی، در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران اظهار کرد: حدود ۱۵ سال پیش فقط ۴ یا ۵ شرکت تولید‌کننده سم در کشور وجود داشت اما در حال حاضر این صنعت تقریبا به خودکفایی رسیده و تمامی سموم تولیدی آن بر اساس استاندارهای جهانی تولید و کاملا زیر نظر سازمان حفظ نباتات کشور تولید و تمامی سموم تولیدی توسط این سازمان قبل از رسیدن به بازار مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی افزود: حدود ۵۰ شرکت تولید کننده سم در ایران وجود دارد که ۸۰ درصد آن عضو انجمن هستند و این صنعت نسبت به گذشته بطور قابل توجهی پیشرفت داشته است.

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان سموم ایران در پاسخ به این سؤال که آیا گاز اتیلن مجوزی برای واردات دارد، گفت: برای واردات گاز اتلین مجوزی صادر نشده و ما این گاز(سم) را در داخل کشور تولید نمی‌کنیم.

وی افزود: واردات این گاز بصورت غیر مجاز انجام می‌شود و وقتی محصولی بصورت غیر مجاز وارد می‌شود هیچگونه کنترل و نظارتی بر نوع مصرف آن انجام نمی‌گیرد.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان سموم بیان داشت: مصرف این گاز باید مطابق استاندارد باشد و تمامی سموم مورد استفاده در کشاورزی باید براساس استاندارد مصرف شوند زیرا مصرف خارج از استاندارد قطعا مضر خواهد بود.

رحمتی با بیان اینکه در رسیدن به اهداف نمایشگاه‌های سال گذشته بسیار موفق بودیم، گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه آشنایی کشاورز و محققان با تولیدات و قدم برداشتن در راستای استفاده از فرهنگ درست مصرف سموم و دفع آفات نباتی بود که گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شد.

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان سموم ایران اظهار داشت: سموم به منزله یک شمشیر دولبه‌ است که اگر درست و صحیح از آن استفاده نشود ممکن است موجب تولیدات ناسالم و اگر درست از آن استفاده شود در تغذیه بشر بسیار مفید خواهد بود.

رحمتی تصریح کرد: استفاده از گاز اتیلن برای فرآوری گوجه فرنگی برای اولین بار در کشور در پی گرانی گوجه فرنگی اتفاق افتاد و بعید است که دوباره تکرار شود زیرا محصول گوجه فرنگی در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: برخی سموم به راحتی و با شست‌وشو از روی محصولات کشاورزی برطرف می‌شود در حالیکه عده‌ای سودجو و قاچاقچی برای منافع شخصی اقدام به واردات این سموم می‌کنند زیرا نظارت وجود ندارد و یا بسیار کم است.

نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان کشاورزی بیان داشت: گاهی تولید‌کننده برای واردات یک سم مجاز باید سه سال دوندگی کند و به نتیجه نمی‌رسد اما یک قاچاقچی به راحتی سم‌های مضر را وارد می‌کنند و سود زیادی هم عایدش می‌شود.

وی افزود: گاز اتیلن در ایران تولید نمی‌شود و مجوزی هم سازمان حفظ نباتات برای آن صادر نکرده است و چون کنترلی بر مصرف محصولات قاچاق نمی‌شود بنابراین بهتر است از آن استفاده نشود.

براساس این گزارش دومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران ۲۳ الی ۲۷ دی ماه ۹۳ در محل دایمی نمایشگا‌ه‌های بوستان گفتگو برگزار می‌شود، ساعت بازدید این نمایشگاه ۱۴ الی ۲۰ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز