خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن برنج ایران در گفتگو با ایلنا:

واردات بی‌رویه منجر به مازاد عرضه یک میلیون تن برنج در بازار شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۷۰۴

یک میلیون تن از واردات سال گذشته مازاد بر نیاز بوده است، همین یک میلیون تن بعلاوه ۲میلیون تن تولیدی سال ۱۳۹۳ نیاز یک کشور را در سال جاری تامین می‌کند.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید برنج داخلی در سال حدود دو میلیون تن است که البته جمع آمار استانهای برنج خیز بیش از این را نشان می‌دهد و میزان نیاز هم بر اساس مصرف سرانه ۴۰ کیلوگرم است که کلا ۳میلیون تن می‌باشد.

جمیل علیزاده شایق، درگفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به واردات بی‌رویه برنج به کشور، اظهار کرد: یک میلیون تن از واردات سال گذشته مازاد بر نیاز بوده است، همین یک میلیون تن بعلاوه ۲میلیون تن تولیدی سال ۱۳۹۳ نیاز یک کشور را در سال جاری تامین می‌کند.

وی افزود: اما با ‌‌نهایت تاسف آمار رسمی گمرک نشان داد میزان واردات نه ماهه اول سال ۱۳۹۳ رقمی حدود یک میلیون تن است، این معنی دیگری ندارد جز وجود ۱ میلیون تن مازاد عرضه در بازار.

شایق با اشاره به افزایش تعرفه واردات برای حمایت از تولیدکننده، گفت: از سوی دیگر در تیرماه سال ۹۳ اعلام شد که از ابتدای مرداد سال جاری و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی تعرفه واردات از ۲۴ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: اما بر اساس مصوبه ۹/۱۶ / ۹۳هیئت محترم دولت حقوق وارداتی مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی که قبل از تاریخ ۱/۵ / ۹۳ برای آن‌ها پروانه ورود گمرکی صادرشد و تا تاریخ ۹۳/۵ / ۳۱ از گمرک ترخیص شده است، ۲۲درصد تعیین می‌شود.

دبیر انجمن برنج ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، به جای سکوت در برابر این همه تسهیلات فراهم شده برای واردات برنج، بخشنامه‌های غلیظ و شداد صادر کرده است که در چهارده استان کشور از مجموع ۱۶ استان برنج خیز کشت برنج ممنوع است و با خاطی برخورد می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز