خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

۳۸.۴ میلیارد دلار کالا در ۹ ماه گذشته وارد کشور شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۴۸۲

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات کالا به کشور نیز یادآورشد که ۳۸.۴ میلیارد دلار کالا در ۹ ماه گذشته وارد کشور شده است که ۳.۲ درصد از صادرات کشور پیشی گرفته است و رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال ۹۳ تا کنون بیش از ۳۵میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش ایلنا، ولی الله افخمی در همایش تجلیل از صادرکنندگان و تولید کنندگان برتر استان البرز؛ افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته(۱۳۹۲) ۱۸درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه صادرات باید سرلوح صنعتگران و تجار کشور باشد، خاطرنشان کرد: افزایش ۱۸درصدی صادرات امسال با توجه به پتانسیل های اقتصادی که در کشور وجود دارد، بسیار ناچیز است.

وی افزود: عمده صادرات جمهوری اسلامی به کشورهای چین با ۶/۶میلیارد دلار، شریک اول تجاری ایران است که ۲۶درصد از سهم صادرات کشور را پوشش داده است.

افخمی، گفت: کشور همسایه عراق با ۴.۵میلیارد دلار، ۱۷درصد سهم صادرات، امارات با ۲.۷ میلیارد دلار و ۱۰.۷ درصدو کشورهای دیگر مانند ازبکستان و هند، هنگ کنگ و آذربایجان نیز هرکدام سهمی از صادرات ایران را به خود اختصاص داداند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات کالا به کشور نیز یادآورشد که ۳۸.۴ میلیارد دلار کالا در ۹ ماه گذشته وارد کشور شده است که ۳.۲ درصد از صادرات کشور پیشی گرفته است و رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عمده کالای وارداتی به کشور را مواد غذایی از جمله، گندم، ذرت، سویا، برنج و خودرو به خود اختصاص داده است، اظهارداشت: بیشتر کالاهای وارداتی کشورهای مختلف از طریق کشور امارات به ایران وارد می شود.

وی گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت صادرات در کشور از اولویت بیشتری برخوردار شده است و تاکید بیشتر هم در این زمینه می شود چرا که دربرنامه ریزی توسعه ای کشور نیز مورد تاکید قرارگرفته است.

افخمی در خصوص اجرای برنامه پنجم توسعه نیز یادآورشد که در این برنامه در حال اجر نیز تلاش برای خروج از رکود و همچنین ارتقاء جایگاه صادرات در اقتصاد کشور باید مورد توجه قرارگیرد.

این مقام مسئول یادآورشد مهمترین عامل در افزایش صادرات کشور، محقق نمی شود مگر آنکه در این بخش برنامه ریزی و عزم ملی وجود داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به وضعیت اقتصادی استان البرز اشاره کرد و افزود: استان البرز از ظرفیت های بالقوه ای برای سرمایه گذاری برخوردار است و باید مسئولان برای عملیاتی شدن این فرصت ها باجدیت تلاش کنند.

وی گفت: باتوجه به وجود ۹ شهرک صنعتی در استان البرز، می تواند چند شهرک صنعتی دیگر نیز در البرز تاسیس کرد که بیش از یکهزار هکتار را پوشش دهد.

افخمی خاطرنشان کرد: صادرات برای کشور یک اولویت مهم است اما باید به کیفیت سازی مطابق استانداردهای کشورهایی که کالا ها به آنجا صادر می شود به صورت جدی عمل شود.

وی، تامین زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای توسعه صادرات را ضروری دانست و گفت: موانع و مشکلاتی که سر راه تولید است در شورای عالی واردات کشور مطرح شده است و بخشی از آن برطرف و برخی نیز اجرایی و مواردی هم دردست پیگیری است که در گامهای بعدی حل خواهد شد.

افخمی در ادامه با تاکید بر توسعه هرچه بیشتر بخش تولیدات داخلی، افزود: دولت تدبیر و امید راهکارهایی را برای خروج از رکود ارائه کرده است که بخشی از آنها برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس، کالاهای بیشتر و با کیفیت تری برای صادرات تولید شود.

وی گفت: تحریم ها، مشکلات زیادی را برای بخش تولید کشور بوجود آورده است اما برغم مشکلات اقتصادی پیش آمده در این بخش، بازهم چرخه اقتصاد کشور ازحرکت نایستاده و با همان شرایط گذشته پا برجاست.

به گزارش ایرنا، استاندار البرز نیز دراین همایش یک روزه در سخنانی گفت: موتور محرک اقتصادی صادرات است.

«سید حمید طهایی» افزود: توسعه یافتگی کشور رابطه مستقیمی با حجم روابط تجاری و بین المللی دارد.

وی اضافه کرد: استان البرز به رغم نو پا و تازه تاسیس بودن ظرفیت های بالایی در زمینه اقتصادی دارد و باید برای توسعه استان گامی برداشت.

طهایی با تاکید بر استفاده منطقی از ظرفیت های اقتصادی استان البرز، یادآورشد: تولید، خدمات و صادرات در کنار یکدیگر باید دیده شوند و با توسعه متوازن در این بخش ها می توان به صادرات رونق داد و اگر به یکی از این بخش ها توجه نشود به طور قطع و یقیین در فعالیت های اقتصادی نتیجه مطلوبی بدست نخواهد آمد.

وی در خصوص فعالیت فرودگاه پیام کرج نیز اشاره کرد و افزود: فرودگاه پیام یک سرمایه ملی است که نیاز به توجه ویژه دارد.

استاندار البرز، گفت: دو کارگروه ویژه برای رفع مشکلات فرودگاه پیام و منطقه ویژه اقتصادی این منطقه تشکیل شده است که به سرعت موضوع را پیگیری می کنند تا این فرودگاه بتواند خدمات دهی مناسبی را انجام دهد.

طهایی یادآورشد: مشکل عمده فرودگاه پیام تامین سوخت آن به صورت غیرسوبسید است که برای آن چاره اندیشی شود.

استاندار البرز در ادامه به مشکلات واحدهای صنعتی در کشور و استان پرداخت و گفت بهره های ۳۰درصدی بانک ها قطعا مشکلات زیادی را برای واحدهای تولیدی و خدماتی ایجاد می کند و باید تسهیلات ارزان برای آنها در نظرگرفته شود.

وی همچنین از راه اندازی دفتر حمایت از تجارت خارجی در استان البرز خبرداد و گفت: با راه اندازی این دفتر سرمایه گذاران خارجی می توانند براحتی در استان البرز، سرمایه گذاری کنند.

طهایی در پایان یادآورشد: می توان با طرح های مشارکتی یک واحد صنعتی که بیش از۲۰سال است به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده است به چرخه تولید و صنعت بازگرداند.

دراین همایش از ۱۸ صادر کننده واحدهای صنعتی و تولیدی فعال در استان البرز تقدیرشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز