خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی ایران:

نباید به هر قیمتی بنگاهها را سر پا نگه داشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۰۷۶

تصمیمات درست و خوب دولت از مرحله تصویب تا اجرا فاصله زیادی دارد و نباید قوانین در بنگاههای دور و نزدیک متفاوت باشد. ما معتقدیم باید بدون تبعیض قوانین اجرا شود و خدایی نکرده چنین تصوری به وجود نیاید که فشار و چانه زنی باعثدستیابی به امتیاز می شود.

شافعی خطاب به طیب نیا گفت: می توان با سرعت بخشیدن به موتور اقتصاد، مشکلات تورم و رکود را در بخش تولید جستجو کرد و نه در بخش عرضه پول، چرا که اگر تولید سامان دهی شود، پول به چرخه تولید باز می گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی ایران صبح امروز در چهل و سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران که با حضور علی طیب نیا وزیر اقتصاد، کرباسیان رئیس کمرگ، آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران، ‌ حجتی، وزیر کشاورزی، نعمت زاده وزیر صنعت و جمعی از معاونین اقتصادی کشور برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آتی کشور ضرورت همکاری بیشتر دولت و بخش خصوصی و جود دارد.

وی با اشاره به صحبت رئیس جمهور در خصوص اینکه اقتصاد به سیاست یارانه ندهد، گفت: این موضوع نیازمند تحول در روابط خارجی و تغییر نگرش همکاری های دولت و بخش خصوصی است.

شافعی با بیان اینکه دولت یازدهم میراثدار سیاستهای نادرست پیشین است، افزود: رکود بی سابقه تخریب انواع سرمایه های فیزیکی اجتماعی و زیست محیطی به صورت سقوط اخلاقی در جامعه ظاهر شده و تحریمهای ظالمانه وهمچنین سقوط ناگهانی قیمت نفت اوضاع ما را وخیم تر کرده است.

وی گفت: پیش بنی یم شود در سال۲۰۱۵ هم این گرفتاری را خواهیم داشت و این شوکهای منفی یکی پس از دیگری برپیکره کم رمق اقتصاد نتیجه ای جز تنزل اقتصادی و کاهش درآمد زایی دولت نخواهد داشت اما پرسش مهم این است که در این شرایط چه باید کرد؟.

وی با اشاره به دو رویکرد اساسی در شرایط کنونی، گفت: همکاری و اتحاد بیشتر دولت و بخش خصوصی و ایجاد شرایط جدید می تواند بحرانها را کمتر کند و به سمت بهبود اقتصادی پیش رویم که لازمه آن ایجاد محیط با ثبات و سرمایه گذاری برای تولید است.

وی با بیان اینکه دولت با سیاستهای اطمینان بخش در حال حرکت است، خاطر نشان کرد: مسئولین کنونی در حال حاضر اقدام به گرفتن تصمیمات و حرکتها در مسیر بستر سازی برای رونق تولید و جلب اطمینان سرمایه گذاران هستند اما در این میان عزم و اراده جدی در معیشت مردم که یکی از مهمترین سرمایه های هر حکومتی و باعثاعتبار دولت هاست حائز اهمیت است.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه دولت کنونی نشان داده قصد بهبود شرایط را دارد افزود: قوای سه گانه و مجموعه نظام این اتفاق نظر را دارند که همه بخشها می تواند با محوریت بخش خصوصی پیش رود که در این میان شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی می تواند موثر باشد.

وی ضمن تشکر از وزیر اقتصاد برای بهبود شرایط موجود، گفت: می توان با سرعت بخشیدن به موتور اقتصاد، مشکلات تورم و رکود را در بخش تولید جستجو کرد و نه در بخش عرضه پول، چرا که اگر تولید سامان دهی شود، پول به چرخه تولید باز می گردد.

وی با بیان اینکه پول در چرخه ناکارآمد دلالی و خدمات نامولد به گردش در آمده، تصریح کرد: از آنجا که ما در گذشته نتوانستیم در تولید نیازهای مصرفی جامعه را برطرف کنیم و بارشد در آمدهای نفتی تنها هزینه های جاری را پرداخت کردیم نا بسامانی کنونی به وجود آمد اما آنچه در حال حاضر وجود دارد این است که منابع مالی ما محدود است و باید در تخصیص منابع اولویت بندی صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید به هر قیمتی بنگاهها را سرپا نگه داشت، افزود: بجای راه اندازی واحدهای جدید باید منابع را به واحدهای فعال اختصاص داد.

شافعی با بیان این که مشکل دیگر ما در گیر شدن واحدهای تولیدی در بدهی های یکدیگر است گفت: این موضوع باعثفلج شدن بسیاری از واحدها شده و لازم است بدهی های شرکتها از وضعیت کنونی آنها منفک شود.

وی تصریح کرد: عملکرد نظام اداری قابل اندازه گیری نیست و متاسفانه در این میان پاسخگویی وجود ندارد.

شافعی خطاب به جهانگیری گفت: علیرغم اینکه در دولت اراده جدی وجود د ارد مدیران طراز اول این کشور خوب عمل می کنند اما مجریان رده پایینی پنبه در گوش خود گذاشته اند.

وی ادامه داد: تصمیمات درست و خوب دولت از مرحله تصویب تا اجرا فاصله زیادی دارد و نباید قوانین در بنگاههای دور و نزدیک متفاوت باشد ما معتقدیم باید بدون تبعیض قوانین اجرا شود و خدایی نکرده چنین تصوری بوجود نیاید که فشار و چانه زنی باعثدستیابی به امتیاز می شود.

وی با تشکر از وزیر امور خارجه گفت: فعال شدن دیپلماسی اقتصادی فضای بیرونی اقتصاد ایران را تغییر داده اما با توجه به نوسان قیمت نفت این موضوع توجهات ویژه تری را می طلبد. چرا که وجود اقتصاد نفتی و رانت بی دردسر حاصل از فروش نفت باعثشد بخش خصوصی ایران ضعیف شود و هزینه سیاستهای خارجی را بپردازد و نتواند در بازارهای بین المللی به طور شایسته عرض اندام کند.
شافعی با بیان اینکه دیپلماسی در خدمت رشد و توسعه اقتصادی قرار نگرفت افزود: کشورهایی که در عرصه جهان جایگاه رفیعی دارند از قدرت اقتصادی بالا و توانایی های بیشتری در معاملات تجاری برخوردارند.
وی با بیان اینکه ایران اکنون جایگاه قابل قبولی ندارد گفت: در حالی که یک درصداز جمعیت جهان را داریم اما ۸۰ درصد صادرات ما مربوط به نفت است.
وی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص اینکه اقتصاد نباید به سیاست یارانه بدهد گفت: توجه به دیپلماسی اقتصادی فصل مشترک بین منافع اقتصاد ملی و منافع سیاسی است و توسعه روابط اقتصادی یکی از عوامل مهمی است که به پایداری روابط سیاسی کمک می کند.
وی گفت: در این میان توجه به پیمانهای منطقه ای و فرامنطقه ای و توسعه صادرات در موقعیت فعلی ضرورتی انکار ناپذیر است.
شافعی با اشاره به قراردادهای دو جانبه که از سال ۲۰۱۳ درسازمانهای اکو مسدود مانده گفت: اینگونه موضوعات توجهات ویژه ای را می طلبد که نیازمند همکاری مجدد بین بخش خصوصی و دولت است که امیدواریم این رویکرد جدید در سطح همه دستگاههای اجرایی و وزارت خانه ها مورد توجه قرار گیرد.
شافعی د رخاتمه گفت: اتاق بازرگانی ایران آمادگی دارد د روضعیت اقتصادی کنونی که با جنگ اقتصادی مواجه ایم همان اقداماتی را انجام دهد که زمان جنگ نظامی انجام می داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز