خبرگزاری کار ایران

محمد نهاوندیان:

دولت‌ها باید وظایف توسعه‌ای را برعهده گیرند

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۸۵۱

دولت‌ها باید وظایف توسعه‌ای خود را برعهده گیرند اما نه به اندازه‌ای که به کنار گذاشتن بخش خصوصی و یا به ایجاد رانت منتهی شود. از آن سو واگذار کردن همه امور به بازار به دلیل عدم توانایی واکنش این بخش که واکنش سریع ناهماهنگی ایجاد می کند. لذا در حال حاضر همه بحث‌ها بر سر بهترین شرایط بین دولت و کسب و کار می‌توان ایجاد کرد.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: ما در ماه‌های اخیر هفته‌ای نبوده است که درخواست ملاقاتی برای یک هیات اقتصادی خارجی نداشته باشیم. همه در دنیا یک فصل بازبینی در مناسباتشان با ایران آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری در اولین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران گفت: ما در ماه‌های اخیر هفته‌ای نبوده است که درخواست ملاقاتی برای یک هیات اقتصادی خارجی نداشته باشیم. همه در دنیا یک فصل بازبینی در مناسباتشان با ایران آغاز کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: این کشورها به این رسیده‌اند که اقتصاد ایران دوباره باید شناخته شود، بعضی‌ها احساس می‌کنند که از این مسئله عقب مانده‌اند، بعضی ها هم متوجه هزینه‌های غیبتشان در اقتصاد ایران شده‌اند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: اینگونه همایش‌ها فرصتی است مناسب برای اینکه دانسته‌ها به مشارکت گذاشته شود و زمینه‌های کم‌کاری فراهم شود. این ادعایی که گفته شد در فصل جدیدی از مناسبات ایران با کشورهای خارجی آغاز شده دلایل متعددی دارد. بنده سه نکته را در خصوص این مسئله عنوان می‌کنم اولاً حضور ایران در اقتصاد جهانی که یکی از سه محور اصلی برنامه‌های دولت تدبیر و امید بوده است و هم تعامل سازنده با جهان نام داشت، هم اقتصاد ایران را دگرگون خواهد کرد و هم اقتصاد منطقه و جهان، برای جهان کافی است که به این مسئله توجه کنند که حضور پررنگ و رشد یافته ایران در معادلات انرژی جهانی و بحثامنیت انرژی را در سطح جهان متحول می‌کند.

وی گفت: فهم این مشکل که دشوار نیست که تعامل دوسویه اقتصاد ایران با کشورهای همسایه چه تاثیر عمیقی در امنیت منطقه می‌تواند داشته باشد و در ریشه‌کنی ریشه‌های افراط و خشونت می‌تواند داشته باشد. در اقتصاد ایران هم کسی نباید تردید داشته باشد که ما با سرمایه‌گذاری عظیم سه‌دهه‌ای که در نیروی انسانی در این جامعه صورت داده‌ایم، سرمایه انسانی این اقتصاد در مقایسه با ۳۰ سال قبل کاملاً متفاوت شده است.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: در سی و چند سال قبل معضل اصلی اقتصاد این بود که اسکله برای صادر کردن نفت اندک است، الان مسئله مورد بحثدر اقتصاد ایران با بزرگترین قدرت‌های جهانی دستیابی به تکنولوژی است که با همت بومی به دست آمده است و سطح بحثمتفاوت شده است. با ایران وقتی صحبت می‌کنم با مجموعه‌ای از انسان‌های فرزانه، سرمایه‌ای که در هر جای دنیا رفته‌اند نوآور، مبلد و کارآفرین بوده‌اند.

وی گفت: ما در هر استانی که می‌رویم مجموعه‌ عظیمی از پتانسیل‌هایی می‌بینیم که همه عوامل تحقق آن وجود دارد. عامل سرمایه فقط جزء اخیر علت تامه می‌شود، در محافل کارشناسی اقتصاد ایران در حال حاضر مانند ۴۰ سال قبل سخن از ریشه‌های تاریخی عقب‌ماندگی کشور دیگر در میان نیست، همه آن موارد برطرف شده و ایران آماده یک خیز بلند در اقتصاد است.

وی در ادامه افزود: مسئله سرمایه می‌تواند پایان بخش معادل موفق باشد البته اگر برخی موانع دیگر را حذف کنیم این مسئله محقق می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: در خصوص نکته دوم می‌توان گفت که ویژگی‌های این فصل جدید رسیدن به یک بلوغ اندیشگی و مدیریتی در اصلاح مناسبات دولت و کسب و کار است. الان در اقتصاد دنیا دیگر کمتر از دوگانگی شکست بازار و دولت صحبت می‌کنند، در حال حاضر بحثبر سر این است که اقتصادها چگونه توانسته‌اند رابطه بهینه بین دولت و کسب و کار ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: دولت‌ها باید وظایف توسعه‌ای خود را برعهده گیرند اما نه به اندازه‌ای که به کنار گذاشتن بخش خصوصی و یا به ایجاد رانت منتهی شود. از آن سو واگذار کردن همه امور به بازار به دلیل عدم توانایی واکنش این بخش که واکنش سریع ناهماهنگی ایجاد می کند. لذا در حال حاضر همه بحث‌ها بر سر بهترین شرایط بین دولت و کسب و کار می‌توان ایجاد کرد.

نهاوندیان گفت: ما در ایران با استفاده از عبرت ۳۵ساله به این مرحله رسیده‌ایم که بخش خصوصی باید مدیریت فعالیت و تصدی اقتصادی در اقتصاد ایران را برعهده گیرد اما دولت هم وظیفه‌مند ایجاد محیط مناسب کسب و کار برای بخش خصوصی است.

وی در ادامه افزود: این فهم و این انباشت تجربه در این دولت عزم این را دارد که خطاهای گذشته تکرار نشود، نوسان‌های پاندولی بین آزادسازی همه چیز یا دولتی کردن همه چیز به تاریخ پیوسته است. دولت وظیفه ایجاد محیط مناسب را باید به عهده گیرد و بخش خصوصی نیز باید ابتکارآفرین صحنه باشد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری گفت: به عنوان نکته سوم به این مسئله رسیده‌ایم که رشد پایدار نمی‌تواند متکی بر مواحد طبیعی باشد، رشد باید متکی بر بهره‌وری و نوآوری سامان پیدا کند لذا درآمدهای کلان متکی بر رانت دیگر در اقتصاد ایران نباید دیده شود. اگر در گذشته ثروت‌های بادآورده ناشی از رفتارهای رانت جویانه ای که مولود مناسبات دولت سالارانه بود، دیگر نباید در این اقتصاد پیدا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز