خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی آبزیان، در گفت‌وگو با ایلنا:

سود تولیدی بخش تعاون به جیب بخش خصوصی می رود

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۰۶۷

تولید برای تعاونی‌ها و صادرات برای بخش خصوصی است، بنابراین سود صادرات به این بخش نمی رسد، مشکل بخش تعاون این است که مسئولان آن را جدی نگرفته‌اند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی آبزیان، گفت: مشکل بخش تعاون در کشور این است که فرهنگ اقتصادی تعاون در کشور تبیین نشده است و اغلب بخش‌های اقتصادی تعاونی را یک شوخی فرض کرده‌اند.

ارسلان قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: در زمان جنگ تعاونی‌های خرده فروش بخش عظیمی از نیاز مردم را تامین می‌کرد؛ اما جالب این است که هنوز هم این بخش را خرده فروشی اقلامی مثل نخود، لوبیا فرض می‌کنند.

وی در رابطه با سهم بخش تعاون که مقرر بود تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۲۵ درصد برسد؛ اما تنها ۶ درصد آن محقق شده است، گفت: صادرات غیر نفتی ازجمله محصولات کشاورزی ۱۰ میلیارد تومان است، اکثر این تولیدات یا توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود و یا از طریق شرکت‌هایی که با بخش تعاون در ارتباطند.

قاسمی افزود: متاسفانه تولید برای تعاونی‌ها و صادرات برای بخش خصوصی است، بنابراین سود صادرات به این بخش نمی رسد، مشکل بخش تعاون این است که مسئولان آن را جدی نگرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از اقتصاد کشور دولتی و از ۲۰ درصد باقی مانده ۱۴ درصد خصوصی و ۶ درصد تعاونی است، افزود: سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در برنامه پنجم توسعه فاصله زیادی با ۶درصد سهم فعلی بخش تعاون دارد.

قاسمی گفت: بخش خصوصی امکانات بیشتری نسبت به بخش تعاون دارد، هزینه می‌کند و فرصت دارد اما در مقابل بخش تعاون مغفول مانده است.

وی بیان داشت: بسیاری بر این باورند که با حذف وزارت تعاون ضعف بسیاری به بخش تعاون وارد شده است؛ اما مگر بخش خصوصی وزارتخانه دارد؟ اینکه می‌گویند بخش تعاون باید وزارتخانه‌ای جدا داشته باشد یعنی تعاون تحت سیطره دولت باشد که صحیح نیست.

قاسمی با اشاره به اینکه در واگذاری‌ها به بخش تعاون توجهی نشده است، گفت: بخش تعاون در واگذاری‌ها دیده نشده است و کمرنگ است، فضا و فرصت از این بخش سلب شده است، فراموش کرده‌اند که تعاون یعنی تصمیم جمعی و بایستی به این بخش توجه ویژه‌ای شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی آبزیان اظهار کرد: یکی از راه‌های برون رفت اقتصاد کشور از وضعیت فعلی، بخش تعاون است، بسیاری از بانک‌های کشورهای راست گرا مثل امریکا و یا سوئیس و بزرگ‌ترین واحدهای اقتصادی این کشور‌ها تعاونی هستند.

وی افزود: بخش تعاونی را در ایران نمی‌شناسند وقتی شناخت وجود نداشته باشد تصمیمی هم نمی‌توان برای این بخش اتخاذ کرد، در تمامی دولت‌ها این بخش حتی به مسئولان شناسانده نشده است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی آبزیان گفت: یکی از بلاهایی که در دولت نهم و دهم به این بخش وارد شده است ورود سهام عدالت به بخش تعاون بوده است، سهام عدالت هیچ تاثیر مثبتی در بخش تعاون نداشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز