خبرگزاری کار ایران

تعرفه ۱۲۰ درصدی پوشاک با اعمال تخفیف ترجیحی

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۷۰۹

حدود ۷۹ ردیف تعرفه از ۲۷۶ ردیف تعرفه‌ای ترجیح داده شده به ترکیه که برخی مانند پوشاک و منسوجات مورد اعتراض صنایع داخلی قرار گرفته است در فهرست اولویت ۱۰ کالایی قرار دارد که با توجه به افزایش تعرفه در خصوص این اقلام، نرخ تعرفه نهایی پس از اعمال کاهش، باز هم جزء بالاترین نرخ‌ها در سطح دنیا است.

رییس سازمان توسعه تجارت در تشریح مزایای موافقتنامه ترجیحی ایران و ترکیه گفت: این موافقتنامه علاوه بر رفع محدودیت صادرات محصولات کشاورزی و رفع موانع غیرتعرفه‌ای همچون سیف‌گارد و آنتی‌دامپینگ، حمایت از صنایع داخلی از جمله پوشاک را با نرخ تعرفه ۱۲۰ درصد در نظر داشته است.

به گزارش ایلنا، «ولی‌الله افخمی‌راد» خاطرنشان کرد: حدود ۷۹ ردیف تعرفه از ۲۷۶ ردیف تعرفه‌ای ترجیح داده شده به ترکیه که برخی مانند پوشاک و منسوجات مورد اعتراض صنایع داخلی قرار گرفته است در فهرست اولویت ۱۰ کالایی قرار دارد که با توجه به افزایش تعرفه در خصوص این اقلام، نرخ تعرفه نهایی پس از اعمال کاهش، باز هم جزء بالاترین نرخ‌ها در سطح دنیا است.

وی به تعرفه پوشاک و منسوجات و انتقادات در این زمینه اشاره و تاکید کرد: در خصوص پوشاک نرخ تعرفه ۱۰۰ است که پس از اعمال افزایش نرخ تعرفه به دلیل قرار گرفتن پوشاک در اولویت ۱۰ و پس از تخفیف مربوط، نرخ تعرفه اعمالی ۱۲۰ درصد می‌شود که همچنان بالاترین نرخ تعرفه حمایتی در کل جهان است.

رییس سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: نرخ تعرفه ۱۲۰ درصدی نباید تولیدکنندگان را نگران کند و قطعاً از این طریق ضرری متوجه صنایع داخلی نخواهد شد بلکه حضور برندهای دیگر در کشور فقط زمینه رقابت‌پذیری و افزایش کیفیت را فراهم خواهد کرد.

وی در تشریح یکی از مزایای موافقتنامه ترجیحی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: از مزایای اصلی این موافقتنامه، فراهم آوردن امکان مذاکره و اخذ امتیاز در خصوص رفع موانع غیرتعرفه‌ای و برخی عوارض و محدودیت‌ها برای کالاهای صادراتی صنعتی از جمله محصولات پوشاک و نساجی است.

افخمی‌راد به برخی اقدامات حمایتی ترکیه اشاره کرد و گفت: برخی اقدامات ترکیه در اعمال محدودیت‌های وارداتی و افزایش تعرفه‌ها در قالب سیف‌گارد و آنتی‌دامپینگ و سایر سیاست‌های حمایتی تنها در مورد ایران که هنوز به عضویت سازمان جهانی تجارت درنیامده اعمال می‌شود، که البته با انعقاد این موافقتنامه و طی نشست‌ها و مذاکرات صورت گرفته با مقامات ارشد ترکیه، قول مساعد برای رفع این موانع گرفته شده است.

وی ادامه داد: امتیازات اخذ شده از ترکیه می‌تواند کمک قابل توجهی برای برخی صنایع و از جمله بخش منسوجات کشور باشد که در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ و محدودیت، توان صادرات خود را از دست داده و دچار آسیب شده‌اند.

رییس سازمان توسعه تجارت به برخی محدودیت‌های ترکیه در اعطای امتیاز در بخش صنعتی اشاره کرد و گفت: پیوستن ترکیه به اتحادیه گمرکی اروپا، این کشور را ملزم ساخته است که در خصوص اکثر کالاهای وارداتی خود، برای طرف‌های ثالث، تعرفه‌ای هماهنگ با تعرفه گمرکی اتحادیه اروپا را در نظر بگیرد که البته کالاهای کشاورزی و تعداد محدودی از کالاهای صنعتی ترکیه مشمول قواعد این اتحادیه نیستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین ترکیه تنها قادر است در بخش‌هایی که خارج از توافق با اتحادیه اروپا است به سایر کشورها تحت عنوان موافقتنامه ترجیحات تجاری امتیاز اعطا کند و امکان مذاکره در خصوص اقلام صنعتی ترکیه از جمله فرش و دریافت امتیاز در این حوزه بسیار محدود است و در واقع کشور ترکیه امکان امتیازدهی به کشور ثالثدر این حوزه‌ها را ندارد، مگر آنکه آن کشور نیز با اتحادیه اروپا موافقتنامه تجارت آزاد داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: البته در خصوص تعداد محدودی از کالاهای صنعتی از جمله در بخش زغال‌سنگ و برخی کدهای مشخص مربوط به فولاد و همچنین برخی محصولات صنعتی که تعرفه‌های آنها برای مدت کوتاهی، اندکی بالاتر از تعرفه‌های اتحادیه اروپا است، امکان کاهش بسیار محدودی وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته است.

افخمی‌راد با بیان اینکه متوسط نرخ تعرفه اعمال شده کشور ترکیه برای ورود کالاها ۱۰.۸ درصد است یادآور شد: تعرفه در نظر گرفته شده در ترکیه برای محصولات کشاورزی ۴۲.۴ درصد و برای غیر کشاورزی ۵.۵ درصد است، این امر نشان‌دهنده سطح بسیار پایین تعرفه‌ها برای کالاهای صنعتی است؛ مثلا ترکیه برای واردات فرش ۸ درصد تعرفه محاسبه می‌کند؛ به همین دلیل در مذاکرات تجارت ترجیحی، گرفتن تخفیف از این بخش قابل طرح و بحثنبود.

وی با بیان اینکه در مقابل تعرفه پایین محصولات صنعتی، تعرفه ورود محصولات کشاورزی به ترکیه رقم بالایی است، ادامه داد: محصولات غذایی و کشاورزی در ترکیه از سطح حمایتی بالایی برخوردارند که گرفتن امتیاز از این بخش بسیار حائز اهمیت و از نکات مثبت ترجیحات دریافتی از ترکیه است.

رییس سازمان توسعه تجارت در پایان تاکید کرد: هرچند موارد معدودی از کالاهای صنعتی وجود دارند که ترکیه تعرفه‌ای بالا برای آنها اعمال می‌کند ولی همانطور که ذکر شد در مورد این اقلام به دلیل محدودیت مربوط به اتحادیه اروپا یا امکان امتیازدهی برای ترکیه وجود ندارد یا میزان این امتیاز بسیار محدود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز