خبرگزاری کار ایران

عباس وطن پرور در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان کرد:

کسب رتبه اول خام فروشی در پی بی‌تدبیری مسئولان دولت گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۷۲۵

کشور‌ها مانع از صادرات مواد خام معدنی می‌شوند چرا که آنان تلاش دارند کالایی با ارزش افزوده بالاتری تولید و روانه بازار مصرف کنند و بهتر است ما نیز کمی در این خصوص گام برداریم.

یک فعال بخش خصوصی گفت: در منطقه رتبه اول خام فروشی را در اختیار داریم که این به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت گذشته است.

عباس وطن‌پور در مصاحبه با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کنونی واردات به کشور تا چه اندازه این اقدام می‌تواند برای منافع ملی کشور مفید باشد، گفت: مسئله‌ای که در بحثواردات وجود دارد، این است که ما مدیریتی در این خصوص نداریم و به نام کالاهای سرمایه‌ای، کالا‌های مصرفی و نهایی وارد کشور می‌شود؛ که این مهم ظرفیت‌های شغلی از بین می‌برد و تولید کنندگان دیگر انگیزه‌ای برای تولید ندارند.

وی ادامه داد: ما باید به امکانات تولید ملی توجه بیشتری داشته باشیم و از ورود این کالا‌ها ی نهایی به درون کشور جلو گیری کنیم که البته این نیازمند یک بازنگری در سطح سیاست‌های اقتصادی است.

این فعال بخش خصوصی در خصوص بحثقاچاق کالا که بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار است، اظهار داشت: این رقم برای کشوری که نیاز به حفظ در آمد‌های ارزی دارد بسیار نگران کننده است چرا که باید توجه داشته باشیم هم اکنون میزان صادرات کشور حدود ۴۳ میلیارد دلار است.

وطن پرور در پاسخ به این سوال که با توجه به صادرات مواد خام این خام فروشی چه تاثیرات مثبت و منفی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: همانطور که در زمینهٔ واردات شاهد سیستم مدیریت مستقلی نبوده‌ایم در زمینه صادرات نیز با چنین چالشی مواجه هستیم بنابراین نیاز است که در این خصوص بازنگری کامل و جامعی شکل گیرد.

وی بیان داشت: در زمینه صادرات غیر نفتی سیستم ثبت ارزشی که بتواند این محاسبات را انجام دهد در اختیار نداریم و متاسفانه تا به امروز سیستم غلطی را پیاده کرده‌ایم به طوری که هر یک از بخش‌ها خود در زمینه ارزش گذاری اقداماتی را در دستور کار قرار می‌دهد و این آشفتگی نتیجه مثبتی را به همراه ندارد.

وطن پرور در ادامه صحبت‌های خود به رتبه نخست ایران در زمینه خام فروشی اشاره کرد و گفت: متاسفانه باید بگوییم که هم اکنون ما در این خصوص در منطقه رتبه اول را در اختیار داریم و این نشان از بی‌تدبیری مسئولان گذشته کشور دارد.

بنا به گفته این فعال بخش خصوصی، دیگر کشور‌های جهان مانع از صادرات مواد خام معدنی می‌شوند چرا که آنان تلاش دارند کالایی با ارزش افزوده بالاتری تولید و روانه بازار مصرف کنند و بهتر است ما نیز کمی در این خصوص گام برداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز