خبرگزاری کار ایران

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری در بازدید از پنها عنوان کرد؛

لزوم تجاری‌سازی فناوری‌های موفق حوزه دفاعی در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۸۴۸

ستاری گفت: بخش دفاعی کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد که حتی بدون اینکه درگیر مسائل جانبی شود می تواند فناوری خود را به بخش مهندسی انتقال دهد و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به تجاری‌سازی برساند.

ستاری گفت: بخش دفاعی کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد که حتی بدون اینکه درگیر مسائل جانبی شود می تواند فناوری خود را به بخش مهندسی انتقال دهد و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به تجاری‌سازی برساند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در مراسم رونمایی از سند راهبرد توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان بالگردی ایران که به میزبانی شرکت پهنا برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای حوزه هوایی و دفاعی کشور و مکانیزم همکاری با شرکت های دانش‌بنیان این حوزه، بر لزوم پایه‌ریزی و ایجاد سازوکارهمکاری مناسب این بخش ها با بخش خصوصی و تجاری تأکید کرد.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال فناوری‌ها و دستاوردهای موفق این حوزه به بخش‌های مهندسی و تجاری‌سازی آن‌ها گفت: ریزش فناوری از بخش دفاعی، جریانی است که باید در کشور ما اتفاق بیفتد و بخش خصوصی وارد این عرصه شود.

ستاری با بیان این‌که پژوهش‌ها و تحقیقات مرز دانش، به عنوان جایی که دولت‌ها همواره در آن سرمایه گذاری می کنند، اما صرف شدن سرمایه دولتی در پروژه‌های تجاری را نادرست ارزیابی کرد و افزود: ما طی سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری در بخش‌های تجاری مرتکب اشتباه شده‌ایم و غالبا شکست خورده ایم. کار تجاری بر مبنای مکانیزم های دیگری از جمله، بازار، مشتری، رقابت و شرکت ها شکل می‌گیرد که در سرمایه‌گذاری دولتی به آن ها توجه نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی در فناوری‌های حوزه دفاعی کشور رخ داده است ابراز کرد: قطعا آن فناوری می‌تواند موفق و قابل رقابت باشد که بتواند با فضای تجاری رقابت صحیحی ایجاد کند.

وی به اهمیت وجود شرکت‌های جانبی مشتق شده از سازمان‌های بزرگ اشاره و اظهار کرد: پنها یکی از شرکت‌هایی است که قطعا در حوزه بالگرد، می‌تواند هم در حوزه خدمات و هم در محصولات ایجاد رقابت کند و به موفقیت های چشمگیر دست یابد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد کار دانشی و تجاری توسط فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه، اظهار کرد: استاد دانشگاه برای یک کار تجاری ساخته نشده است و کمتر اساتیدی هستند که بتوانند به تنهایی کار تجاری کنند، اما اگر شرکتی دانش‌بنیان ایجاد کنند، چنین ظرفیت و توانایی را ایجاد خواهند کرد.

ستاری با تأکید بر ضرورت فراهم ساختن زیرساخت مناسب برای استفاده از جوانان مستعد در داخل کشور و در حوزه دانش بنیان برای جلوگیری از خروج این ظرفیت‌ها گفت: بهترین فارغ‌التحصیلان جوان کشور در حوزه الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخابرات فعالیت می‌کنند و این حوزه دارای ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال است.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری شکوفایی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بخش دفاعی کشورمان پهپادهای بسیار خوبی با بهره‌گیری از بهترین فناوری‌ها را می‌سازد که می توانند در حوزه تجاری سازی توسعه یابند. بازرسی‌های هوایی در حوزه‌های حوادث، محیط زیست و گشت‌زنی‌های هوایی تنها بخشی از ظرفیت های بالای استفاده از پهپادها هستند که لزوما نیازی نیست که برای تحقق آن حوزه دفاعی مستقیماً وارد ساخت و تولید شود. حوزه دفاعی می‌تواند فناوری خود را به بخش خصوصی از طریق قراردادها واگذار و علاوه بر درآمدزایی، به افزایش سطح رفاه عمومی با استفاده از پیشرفت و توسعه فناوری کمک کند.

وی توسعه فناوری در بخش مهندسی و الکترونیک هوافضا را از اولویت‌های مورد حمایت معاونت علمی و فناوری برشمرد و افزود: عدد قابل توجهی از شرکت‌هایی که تأییدیه دانش‌بنیان گرفته‌اند، از شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه هوافضا و هوانوردی عمومی هستند. پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه هوافضا اتفاق افتاده است که معاونت علمی و فناوری از این روند حمایت می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ساخت هلیکوپتر، پهپادها و هواپیماهای سبک را از حوزه‌های با ظرفیت صادراتی بسیار بالا عنوان کرد و افزود: بخش دفاعی ظرفیت بسیار بالایی دارد که حتی بدون این که خودش درگیر مسائل جانبی فناوری خود را بخش مهندسی انتقال داده و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به تجاری‌سازی برساند. قطعا قدم‌های بعدی این حوزه و کنترل سیستم‌های الکترونیکی هواپیما مانند سیستم جهت یابی و رادار(Avionics) خواهد بود تا بتوانیم فعالیت‌های تجاری را توسعه دهیم و این فناوری ها را صادر کنیم.

ستاری با اشاره به این‌که در حال حاضر اطمینان به ظرفیت داخلی برای اخذ قراردادهای داخلی دشوار است، از اخذ قرارداد اهلیکوپترهای سبک ساخت پهنا ابراز خشنودی کرد و افزود: قطعا هر قراردادی مشکلات و تأخیرهایی ممکن است داشته باشد ولی نتیجه کار زیباست. برای اولین بار فناوری که داخل کشور توسعه پیدا نکرده بود و تا به حال چنین هلیکوپتری با چنین فناوری پیشرفته در کشور اتفاق نیفتاده بود. این اتفاق می‌تواند به عنوان یک مدل موفق در نیروهای مسلح استفاده شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با کارهای مثبتی که در آینده انجام می‌شود شاهد تحقیقات مرز دانشی موفق در حوزه‌های دفاعی باشیم.

براساس این گزارش، در این مراسم که دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی حضور داشتند، سند راهبرد توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان بالگردی ایران توسط دکتر ستاری رونمایی و تمبر یادبود آن امضا شد. همچنین در ادامه این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با همراهی دکتر فرهادی و دکتر منطقی از بخش های مختلف پنها بازدید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز