خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

حرکت لاکپشتی واردات برنج

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۵۱

واردات برنج پس از اعلام ممنوعیت از سوی وزارت جهاد کشاورزی گرچه تاکنون همچنان ادامه داشته است اما روند نزولی طی کرد به گونه‌ای که طی ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

واردات برنج پس از اعلام ممنوعیت از سوی وزارت جهاد کشاورزی گرچه تاکنون ادامه داشته اما روند نزولی طی کرده است به گونه‌ای که طی ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران تا پایان دی ماه امسال ۹۸۴ هزار و ۴۰۰ تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۴۰.۳۹ درصد و از نظر ارزشی ۳۸.۲۲ درصد کاهش را نسبت به آمار دهه ماهه واردات برنج در سال گذشته نشان می‌دهد. البته این روند نزولی واردات برنج از نیمه امسال و پس از اعلام ممنوعیت آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی کمی شدت گرفت.

عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در این باره اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن برنج وارد شد و طی شش ماهه نخست امسال نیز حدود ۷۰۰ هزار تن برنج وارد شده است در حالی که نیاز واردات کشور در طول سال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است بنابراین در حال حاضر به اندازه کل نیاز بازار واردات برنج صورت گرفته و محصول داخلی و وارداتی در انبارها باقی مانده و واردات برنج نیز در این راستا ممنوع اعلام شد.

در این شرایط علیرغم رایزنی‌ها و فشارهای برخی واردکنندگان برای واردات برنج تاکید شد و اجازه ثبت سفارش این محصول از اواخر مهر ماه داده نشده است و با وجود اختلاف نظر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشتر وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: در سال گذشته بیش از نیاز برنج به کشور وارد شده و با توجه به ورادات حدود ۷۰۰ هزار تنی برنج در شش ماهه نخست امسال پس از پایان یافتن تعرفه های فصلی که برای محدودیت واردات برنج در نظر گرفته ایم احتمال ادامه ممنوعیت واردات این محصول تا پایان امسال وجود دارد چرا که میزان نیاز کشور به برنج در سال حدود ۳ میلیون تن است.

اگرچه واردات برنج همچنان و با وجود ممنوعیت ادامه دارد اما مسئولان گمرک اعلام کرده اند که این واردات از محل ثبت سفارش‌های گذشته بوده و پس از اعلام ممنوعیت از سوی وزارتخانه مسئول(جهاد کشاورزی) ثبت سفارش جدیدی انجام نشده است. البته این واردات نیز مورد انتقاد بسیاری از تولیدکنندگان برنج قرار گرفته است و رفع این مشکل مستلزم برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ثبت سفارش و واردات برنج سهمیه‌ای است.

از طرفی وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج را ممنوع اعلام می‌کند و از طرفی واردات این محصول طی ماه‌های اخیر بوده است. رفع خلاهای قانونی برای حل مشکلات مربوط به برنج از مشکل ثبت سفارش‌های گذشته در زمان اعلام ممنوعیت تا ورود این محصول درست در زمانی که واردات آن ممنوع است و دلایل گمرک مبنی بر اینکه ثبت سفارش در زمانی که واردات برنج ممنوع نبود صورت گرفته است مستلزم برنامه‌ریزی صحیح وزارت جهاد کشاورزی است.

حال باید منتظر نشست و دید وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند روی حرف خود بایستد و به واردکنندگان اجازه ثبت سفارش و واردات محموله های جدید برنج را ندهد یا اینکه نمی‌توان به خداحافظی با واردات بی‌حساب و کتاب برنج امیدوار بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز