خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده مطرح کرد:

کمک ۵۰ درصدی دولت برای حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۵۱۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ضمن تأکید بر حل مشکلات صادرکنندگان دارو از کمک ۵۰ درصدی دولت در پرداخت هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی از محل درآمدهای حاصل از حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایران خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ضمن تأکید بر حل مشکلات صادرکنندگان دارو از کمک ۵۰ درصدی دولت در پرداخت هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی از محل درآمدهای حاصل از حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «محمدرضا نعمت‌زاده» در کارگروه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی که با حضور معاونان وزارت صمت و تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو برگزار شد، ضمن تاکید بر جدیت دولت در حل مشکلات این صنعت خاطر نشان شد: ما و تمام اعضای دولت به دنبال تبدیل صنعت دارو به صنعتی صادرات محور هستیم.

وی با اشاره به میزان کم صادرات دارو به کشورهای همسایه یادآور شد: هدف از برگزاری این جلسه شناسایی مشکلات و راهکارهای آن در راستای ارتقای میزان صادرات دارو با توجه به پتانسیل بالای تولیدکنندگان ایرانی است.

نعمت‌زاده با اشاره به سهم ۱۲۰ میلیون دلاری صادرات دارو افزود: این میزان متناسب با پتانسیل و توان تولیدکنندگان داخلی نیست و ما به دنبال توانمندسازی واحدهای خصوصی و افزایش سهم آنان در سبد صادرات غیرنفتی هستیم.

حضور حداکثری در نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در دوحه، بغداد و کابل

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در دوحه قطر(۲۸ بهمن تا ۲ اسفند)، بغداد عراق(۲۷ تا۳۰ بهمن‌ماه) و کابل افغانستان(۲۸ بهمن تا اول اسفند) از تمامی تولیدکنندگان ایرانی دعوت کرد که در فرصت باقی مانده با تمام ظرفیت‌ خود در این نمایشگاه‌ها حاضر شوند و به معرفی اجناس با کیفیت ایرانی بپردازند.

فقدان استراتژی مناسب در صادرات دارو

در ادامه این نشست تولیدکنندگان به بیان مشکلات خود پرداختند؛ یکی از تولیدکنندگان فقدان استراتژی مناسب در صادرات دارو را به عنوان مانع عمده در مسیر توسعه صادرات مطرح کرد و گفت: ریشه‌های این مشکل در قیمت‌گذاری، ناکارآمدی بازاریابی، ضعف در بسته‌بندی، ضعف در تبلیغات و ایجاد باور در کشورهای هدف نسبت به توان تولیدکنندگان ایرانی، نبود مشوق‌های صادراتی و نبود اعتبار و نقدینگی برای نوسازی خطوط تولید است.

بازار طلایی کشورهای همسایه در صاردات دارو

یکی دیگر از تولیدکنندگان حاضر در نشست با اشاره به شرایط منطقه‌ای و نیاز بالای کشورهای همسایه به دارو گفت: سوریه، عراق و افغانستان فرصت‌های طلایی برای گسترش صادرات دارو هستند که ما باید به دنبال گسارش صادرات خود به این کشورها باشیم.

وی با اشاره به سهم ناچیز ایران در صادرات به افغانستان و عراق گفت: تولیدکنندگان ایرانی به راحتی می‌توانند تا ۸۰ درصد نیاز بازار عراق را برآورده کنند اما این امر مستلزم آن است که با استفاده مناسب از ابزار دیپلماتیک این مسیر هموار گردد.

این تولیدکننده با اعلام برنامه کوتاه‌مدت واحد تولیدی خود برای صادرات دارو به عراق افزود: ما در دراز مدت به دنبال تاسیس کارخانه تولید دارو در عراق هستیم.

ایران یکی از کشورهای سردمدار تولید داروی بیوتکنولوژی در دنیا

در ادامه نشست تولیدکنندگان دارو با وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از تولیدکنندگان داروهای بیوتکنولوژی با اشاره به توانایی بالای ایران در تولید این نوع دارو یادآور شد: ایران توانایی تولید ۱۷ قلم از ۲۶ قلم داروی بیوتکنولوژی موجود در دنیا را دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به پتانسیل بالای صادرات داروهای بیوتکنولوژی افزود: ما سالانه ۲۰ میلیون دلار داروی ام. اس به روسیه صادر می‌کنیم که نشان از موفقیت ما در کسب بازارهای جهانی دارد.

پیشنهاد بسته حمایتی

در نشست صادرکنندگان دارو با نعمت‌زاده، بسته حمایتی درخواستی از سوی یکی از تولیدکنندگان ارایه شد که شامل تسهیل رجیستری در کشورهای هدف، کمک دولت به نوسازی خطوط، داشتن امکان ورود موقت مواد اولیه بدون پرداخت حقوق گمرکی بود.

خودتحریمی‌ها آسیب‌زننده‌تر از تحریم‌ها

در ادامه این نشست یکی از تولیدکنندگان با گلایه از مشکلات داخلی در دادن تسهیلات بانکی افزود: بزرگترین مشکل ما خودتحریمی از سوی داخلی‌هاست نه تحریم‌های خارجی‌.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه تولیدی‌اش در زمینه داروهای دامی گفت: صادرات ما در حال حاضر ۴۰ میلیون دلار است که توان ارتقای آن به ۲۰۰ میلیون دلار را داریم اما در این مسیر نیازمند کمک دولت در دادن وام‌های کم‌بهره هستیم.

در انتهای دیدار تولیدکنندگان دارو با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نعمت‌زاده با اعلام خرسندی از برگزاری این نشست‌ ابراز امیدواری کرد که با حل مشکلات صنعتگران، میزان صادرات کشور به جایگاه حقیقی خود برسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در این نشست که در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، «ولی‌الله افخمی‌راد»، «محسن صالحی‌نیا» و «حسین ابویی مهریزی» حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز