خبرگزاری کار ایران

سهم ایران از بازار ترکیه کمتر از ۵ درصد است

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۸۳۰

ترکیه در سال گذشته ششمین بازار صادراتی و پنجمین مبداء وارداتی ایران بود و این در حالی است که در ده ماهه نخست امسال، ترکیه همچنان ششمین بازار صادراتی و چهارمین مبداء وارداتی برای کشورمان محسوب می‌شود.

همایش کاربردی تجارت با ترکیه برگزار می‌شود.

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ترکیه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در سال واردات از کشورهای مختلف دارد که سهم ایران کمتر از ۵درصد است و می‌توان گفت تراز تجاری با ترکیه در حال حاضر مثبت است و این مثبت بودن مدیون صادرات گاز، نفت و مشتقات آن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس خالقی تبار با بیان اینکه ایران در تأمین گاز ترکیه مقام دوم را بعد از روسیه دارد گفت: صادرات ایران به ترکیه۱۱.۵میلیارد دلار است که از این میزان، حجم صادرات غیر نفتی کمتر از دو میلیارد است و به نظر می‌رسد با توجه به ۳.۵ میلیارد دلاری که ترکیه به ایران صادرات دارد می‌توان صادرات غیر نفتی کشورمان(در حال حاضر کمتر از دو میلیارد است) را با تمهیداتی حداقل به اندازه واردات از ترکیه رساند.

وی افزود: ابتکاراتی چون بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقت نامه همکاری‌های گمرکی، مشارکت در نظام همکاری‌های چند جانبه منطقه‌ای، تأسیس شهرک‌های صنعتی و بنگاههای تولیدی مشترک، بهره برداری از موقعیت سوق الجیشی ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشور‌ها می‌تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری باشد.

وی در عین حال بیان کرد: محصولات پلیمری، محصولات پتروشیمی، سیمان و سایر اقلام ساختمانی، خشکبار، و اقلام مرتبط با صنایع غذایی و صنایع تبدیلی از جمله مزیت‌های کالایی ایران جهت صادرات به ترکیه محسوب می‌شود.

خالقی تبار با بیان اینکه ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه توسعه تجارت خود در منطقه محسوب می‌شود گفت: اگر نیم نگاهی به برخی از شاخصهای اقتصادی و کسب و کار آن داشته باشیم، می‌تواند ضرورت فرصت یابی و افزایش تعاملات تجاری ما را با آن کشور هدف بیان کرد.

وی افزود: ترکیه در سال گذشته ششمین بازار صادراتی و پنجمین مبداء وارداتی ایران بود و این در حالی است که در ده ماهه نخست امسال، ترکیه همچنان ششمین بازار صادراتی و چهارمین مبداء وارداتی برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی گفت: مرکز آموزش بازرگانی سعی دارد با دعوت از مسئولان دولتی و خصوصی همچنین با دعوت از سفرا، رؤسای اتاقهای بازرگانی و رایزنان بازرگانی دو کشور فرصتی را جهت طرح مشکلات اجرایی بنگاه‌ها فراهم کرده و با ارائه پاسخهای مناسب متولیان امر بتواند ضمن رفع مسائل پیش پای بنگاه‌ها، موجبات رونق کسب وکار آنان را فراهم و بالطبع باعثافزایش تعاملات تجاری با کشورهای هدف شود.

مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این مرکز توانسته در چند ماه گذشته تشریح مناسبی از فرصتهای تجارت با کشورهای عراق، امارات، قطر، روسیه و چین را ارائه کند که خوشبختانه با حضور طیف گسترده صاحبان صنایع، تجار و فعالان اقتصادی، اثربخشی و رضایت مطلوبی را برای ایشان فراهم آورد

وی گفت: نرخ رشد حجم تجارت با ترکیه در چند سال اخیر، نشان دهنده تثبیت وحرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه بوده و با توجه به هدف گذاری انجام شده جهت نیل به حجم سالانه ۳۰ میلیارد دلار، می‌تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری‌های بازرگانی باشد.

خالقی تبار اظهار کرد: آخرین رویداد از سلسله همایشهای کاربردی آشنایی با بازارهای هدف تجاری در سال ۹۳، به کشور ترکیه تعلق دارد که ان شا الله در روز سه شنبه(دوازدهم اسفندماه) در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد. در این همایش علاوه بر معاونان وزارت صنعت، معدن وتجارت، رئیس اتاق بازرگانی تهران، معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران و رایزنان فعلی و قبلی ایران در ترکیه، مهمانانی از ترکیه از جمله سفیر ترکیه در ایران، رئیس اتاق بازرگانی ازمیر، نایب رئیس شورای بازرگانی ترکیه و رایزن بازرگانی ترکیه در ایران حضور خواهند داشت

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که این رویداد علاوه بر زمینه سازی جهت افزایش تعاملات تجاری تا حجم ۳۰ میلیارد دلار در سال با ترکیه، گامی مؤثر در دراستای اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد.

خالقی تبار گفت: شرایط کنونی اقتصاد جهانی و منطقه‌ای، کشورهای دوست و همسایه را بر آن داشته تا با ایجاد مکانیزم‌های ترجیحی، ضمن تسهیل فرآیندهای تجاری، اقدام به افزایش مبادلات کالا و خدمات کنند و از سوی دیگر، کاهش درآمدهای نفتی و تحریم‌های یک جانبه غرب علیه کشورمان باعثشده موضوعاتی مثل افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی، مدیریت هوشمندانه وکیفی واردات، تقویت دیپلماسی تجاری و شناخت فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری‌های مشترک با کشورهای هدف بیش از پیش در کانون توجه فعالان اقتصادی و مدیران حوزه کسب وکار قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز