خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

عبور از خط قرمز اکولوژی آبی / ۷۵ درصد از ظرفیت مجاز را مصرف کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۸۴۴

سرانه آب در ایران ۱۰۰۰ مترمکعب است و این بدین معنی است که در حال ورود به تنش‌ها هستیم، و در بعضی مناطق کشور سرانه آب به زیر ۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تغییر اقلیم و پدیده‌های ناشی از آن نیز بر مصرف آب مزید بر علت شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کشاورز، در نشست خبری که به مناسبت همایش یک روزه مدیریت بحران منابع آب زیرزمینی که روز دوشنبه در اتاق ایران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده برداشت بیش از ظرفیت برای مصارف صنعتی، کشاورزی، شرب و بهداشت بوده است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار سرانه آب در سطح ملی به زیر ۱۰۰۰ مترمکعب و در برخی مناطق به کمتر از ۳۰۰ مترمکعب رسیده و این به معنای ورود به مرحله تنش‌ حاد است.

در تنش آب بسر می بریم

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: اما سرانه آب در ایران ۱۰۰۰ مترمکعب است و این بدین معنی است که در حال ورود به تنش‌ها هستیم، و در بعضی مناطق کشور سرانه آب به زیر ۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس شاخص فائو برداشت تا ۴۰ درصد از ظرفیت آب مجاز است افزود: ما بیش از ۷۵ درصد را مصرف کرده‌ایم و به این ترتیب از خط قرمز اکولوژی آبی عبور کرده‌ایم.

کشاورز با تاکید بر اینکه عمده فعالیت‌های اقتصادی مردم متکی به آب زیرزمینی است اظهار کرد: در تقسیم‌بندی آب کشور ۶ حوزه اصلی و ۳۰ حوزه درجه ۲ مثل سفیدرود، کارون و زاینده‌رود داریم اما در تاریخ ایران هیچ‌گاه بیش از ۱۳ رودخانه دائمی گزارش نشده است.

وی افزود: قبل از دهه ۴۰ آب زیرزمینی مبتنی بر دانش و تکنولوژی که بشر برای آن تهیه کرده بود و از طریق قنات برداشت می‌شد در حالی که بعد از ورود تکنولوژی مکانیکی برداشت از آب‌های زیرزمینی از طریق چاه انجام شد و همین موضوع باعثسرعت برداشت بیش از اندازه شد.

کشاورز با اشاره به عوامل اقلیمی که در مصرف آب تاثیر گزار است، افزود: عواملی مثل تغییر اقلیم و پدیده‌های ناشی از آن نیز بر مصرف آب مزید بر علت شده‌ است.

وی افزود: سرانه آب در ایران ۱۰۰۰ مترمکعب است و این بدین معنی است که در حال ورود به تنش‌ها هستیم، و در بعضی مناطق کشور سرانه آب به زیر ۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

افزایش ۲۰ برابری تعداد چاه های مجاز و غیر مجاز

کشاورز تاکید کرد: تعداد چاه‌های کشور در دهه ۴۰ کمتر از ۴۰ هزار حلقه بود در حالی که در سال‌های اخیر تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز به حدود ۷۷۰ هزار یعنی ۲۰ برابر افزایش یافته است.

کشاورز بیان داشت: سفره‌های آب زیرزمینی که در دهه‌های قبل تعادل داشت، هم‌اکنون با بیلان منفی مواجه شدند و بیلان در سال‌های اخیر به حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال رسیده و این اتفاق یعنی اینکه ما از ذخایر آبی تاریخی سرزمینمان استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اقدامات انجام شده تاکنون به تعامل بخشی‌ قابل ملاحظه‌ای منجر نشده اگر چه توفیقات موردی و منطقه‌ای حاصل شده اما توفیق جدی در تعادل بخشی نداریم و نگرانی بزرگ ما از استمرار این وضعیت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر برداشت منفی را ادامه دهیم به تدریج کیفیت آب کاهش می‌یابد و تغییر الگوی کشت، کاهش عملکرد، کاهش تولید و در نتیجه بیکاری و مهاجرت را در پی خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز