خبرگزاری کار ایران

شافعی:

حل معضل آب، نیازمند عزم ملی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۹۸۸

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امروز مسئولان کشور اعتقاد به بحران آب دارند و حل جدی این مساله مهم نیازمند عزم و اراده ملی است واکنون این موضوع در بین دست اندرکاران بخشهای مختلف به باور تبدیل شده است.

طبق آخرین بررسی ها ۶۰ درصد نیاز کشور از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می شود و این آمار در مناطق و شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی، در نخستین همایش مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب با عنوان بحران مدیریت آب های زیرزمینی که در اتاق ایران برگزار شد، افزود: معتقدم در شرایط کنونی هیچ گناهی بزرگتر از تردید در مورد بحران آب نیست.

وی اضافه کرد: وضعیت تازه ای شکل گرفته که باید از آن بهترین بهره را برد، پذیرش واقعیت ها و وجود این جسارت که از ناکرده ها صحبت کنیم، می تواند نقطه آغازی برای حرکت به سوی حل بحران آب به شمار آید.

شافعی غفلت چند ساله اتاق در خصوص پرداختن به موضوع آب را یادآور شد و اظهار داشت: اتاق ایران به عنوان مشاور سه قوه و پارلمان بخش خصوصی از موضوع و اهمیت جایگاه آب و کشاورزی غفلت داشته و تصمیم گرفته شد که این عقب ماندگی برطرف شود.

وی تلاش اتاق برای حضور هر چه بیشتر فعالان حوزه کشاورزی در پارلمان بخش خصوصی را خاطرنشان ساخت و گفت: انتظار می رود با اهتمام به وجود آمده در دو بخش دولت و بخش خصوصی، نتایج سودمندی در حوزه کشاورزی و آب به دنبال داشته باشد.

براساس این گزارش، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز برگزاری اینگونه همایش ها را فرصتی برای بررسی وضعیت آب کشور دانست و گفت: نگرانی در این زمینه یک مبالغه یا توهم محسوب نمی شود، بلکه واقعه ای غم انگیز است.

وی تصریح کرد: طبق آخرین بررسی ها ۶۰ درصد نیاز کشور از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می شود و این آمار در مناطق و شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

به گفته میدانی، برداشت از منابع آب زیر زمینی موجب بروز پدیده نشست زمین در دشت ها شده که درپی آن موجب تخریب و نشست سازه ها در سطح کشور شد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: ایران، کشوری خشک یا نیمه خشک است، اما مدیریت منابع آبی از مشکلات این بخش بوده و مسایلی مانند خشکسالی و اقلیم، دلایل جانبی این بحران محسوب می شوند.

میدانی با تاکید بر اینکه دیگر حرف جدیدی در رابطه با بحران آب و پیامدهای ناشی از آن در کشور وجود ندارد، گفت: طی سالهای گذشته، واقعیت پذیرفته نشده و با انکار واقعیت، زمان از دست رفته است.

وی تصریح کرد: منابع تجدیدپذیر آب های زیرزمینی محدود است و برخی چاه ها به دلیل برداشت بیش از حد از منابع آنها با کاهش کیفیت آب مواجه شدند.

این مقام مسئول گفت: افزایش میزان شوری یا فلزات محلول در آب در اثر برداشت های بی رویه از منابع بوجود آمده که تهدید جدیدی به شمار می آید.

معاون وزیر نیرو کاهش مصرف آب در سطح کشور را ضروری دانست و افزود: ضروری است ۱۱ میلیارد متر مکعب از میزان برداشت آبها کاهش یابد تا فرصتی برای احیا سفره های آب زیرزمینی فراهم شود.

میدانی خاطرنشان کرد: امروز سدسازی مقرون به صرفه نیست و مسئولان این حوزه باید دیدی همه جانبه داشته باشند و یک بعدی به مسایل این بخش نگاه نکنند.

وی خواستار بسیج همه نهادها و سازمانها در کنار دستگاه متولی این بخش شد، تا در جهت اداره مطلوب بحران و گذر از آن عمل شود.

میدانی خواستار اتخاذ تصمیمات عالمانه برای گذر از این چالش جدی شد و گفت: باید علاوه بر توجه به معیشت کشاورز و مردم، میزان تولید آب را افزایش داد.

معاون وزیر نیرو اجرای قوانین مربوط به آب و چاه های غیرمجاز را لازم و ضروری دانست و گفت: تخریب چاه غیرمجازی چاره مشکل نیست، بلکه باید به گونه ای رفتار شود که چنین چاه هایی احداثنشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز