خبرگزاری کار ایران

در دومین نشست تخصصی گروه خواستاران تحول اهداف خود را تشریح کردند؛

عضو سالاری در اتاق بازرگانی؛ راه حل مشکلات بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۱۰۲

شعار ما درمجموعه عضو سالاری است. یعنی در این دوره شعار تحول عضو سالاری است. این عضو است که حکومت می‌کند. شفافیت نیز از نکات بسیار مهم و تقویت بنیهٔ حقوقی بهترین وجه برای دفاع تمام عیار از اعضا یکی از هدف گذاری‌های اصلی ما است.

در نشستی که با حضور جمعی از نمایندگان گروه خواستاران تحول و گروهی از فعالان اقتصادی دارنده کارت بازرگانی برگزار شد، نمایندگان گروه خواستاران تحول به ارائه نقطه نظرات و تشریح برنامه‌های آتی خود پرداخته و در ادامه به سوالات حضار در زمینه‌های مختلف پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در ابتدای این نشست جهانبخش نورایی، یکی از اعضاء گروه خواستاران تحول به بیان پیشینه‌ای از فعالیت‌های انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی کشور پرداخت و گفت: انجمن خواستاران تحول، در سال ۷۸ به وجود آمده و در وزرات کشور به ثبت رسیده است.

این انجمن یک تشکل اقتصادی است که محور و سکان این تشکل در دست مدیران و متخصصان تراز اول قرار دارد، که پس از برپایی انجمن در دو دولت نهم و دهم و نگاهی که این دولت‌ها نسبت به اقتصاد داشته‌اند، دچار محدودیت در فعالیت شده‌اند.

اما در دولت جدید ما سعی کرده‌ایم که فعالیت را به رقم اینکه پررنگ نبود، در سطح وسیع‌تری ادامه دهیم. شورای مرکزی و هیئت اجرایی بعد از انتخاباتی که در سال جاری داشتیم، تغییر پیدا کرد.

برای اجرایی کردن فرصت‌های اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیدیم که می‌بایست درانتخابات آتی از تمامی بخش‌های مربوط به صنایع، کشاورزی ومعادن دعوت به عمل آوریم، چراکه بدون شک این اقدام سبب اجرایی شدن حجم بالایی ازاهداف اقتصادی و صنعتی انجمن در اتاق خواهد شد.

خواستاران تحول غالبا افرادی هستد که با دارابودن تجربیات بسیار ارزنده، در ترکیب اتاق بازرگانی در دهه هشتاد عضو بوده‌اند، این درحالی است که افراد عضو خارج از اتاق نیز نسبت به عملکرد سنتی اتاق وعدم تطابق آن با مقتضیات روز زمان، همواره منتقد بوده‌اند.

دراوایل دهه هشتاد تعدادی از نیرو‌ها دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند که در اتاق تغییراتی را ایجاد کنند، زیرا نمی‌توان به شیوه گذشته روند را ادامه داد.

اگر ما می‌خواهیم اقتصادمان پویا باشد مردم باید مشارکت بیشتری در امور داشته باشند. بنابراین تحت‌نام خواستاران تحول در اتاق‌های بازرگانی پا به میدان گذاشتند. در انتخابات دوره پنجم اتاق بازرگانی توفیق چشم گیری پیدا کردند به این معنی که اعضای اتاق حمایت کردند و منشوری که الان در دست شماست نطفهٔ آن در‌‌ همان زمان بسته شده است.

حالا این منشور با گذشت چند سال و تغییر جو و فضای اقتصادی و اجتماعی کشور تغییراتی کرد ولی معنا‌‌ همان است. اولین تاثیری که این حرکت داشت، سبب شد که اتاق تهران از اتاق ایران جدا شد.

ما در حال حاضر ۳۳ اتاق در کل کشور داریم که از سال ۹۰ به بعد بخش کشاورزی نیز به آن اضافه شد، که پس از برگزاری انتخابات در هر یک از آن‌ها، مجموعه این اتاق‌ها، اتاق ایران را تشکیل می‌دهند.

اتاق تهران در آن زمان با وجود این که بیشترین عضو را داشت، در واقع در یک طبقه اتاق ایران متمرکز بود و عملا هویت مستقلی نداشت و با اتاق ایران یکی بود. اولین کار مهمی که جریان تحول، انجام داد این بود که اتاق تهران را از اتاق ایران جدا کرد و با تسلط تحول بر اتاق تهران تغییرات اساسی در عملکرد این اتاق به وجود آورد.

با استقرار آقای بهزادیان، عدالتیان و دیگر دوستانی که مجموعه‌ای از افراد ورزیده و متخصص بودند، مدیریت را در دست گرفتند که منجر به تغییرات اساسی شدند.

تعداد اعضای اتاق که حدود هفت هزار نفر بود، به حدود بیست و سه هزار نفر در این دوره رسید. البته شرایط اقتصادی هم در آن دوره به این دوستان کمک کرد، به این دلیل که در آن دوره بحثآزادسازی اقتصاد و توجه به بخش خصوصی و ارتباطات بین المللی موثر بود و در عین حال عملکرد اتاق تهران نیز به نحوی بود که افراد بسیاری به آن جذب شدند.

نکته‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که اتاق برای اعضای خود چه اقداماتی انجام داده است؟ این سوال بسیاری از اعضای اتاق است.

باید به سمت عضومحوری و شفاف سازی برویم

وی همچنین خاطر نشان کرد: آنچه که از آن روز اهمیت پیدا کرد، این است که اگر فردی کارت بازرگانی می‌خواهد، باید به اجبار عضو اتاق شود. حال نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که اگر یک روز کارت بازرگانی وجود نداشته باشد و اگر یک روز عضو بودن اختیاری باشد، آیا می‌توانیم به ۲۳ هزار عضو برسیم که اکثرا معتقدند شاید ۱۰۰ نفر بیشتر عضو نشوند. چرا به این خاطر که زمانی عضو یک تشکل می‌شوند و وقت می‌گذارد هزینه می‌کنند که خدمات بگیرند. به عنوان یک تاجر به عنوان یک صنعتگر باید خدمات بگیرید و از حقوقتان دفاع شود. یعنی علاوه بر اینکه آموزش می‌گیرند، علاوه بر اینکه در تنگناهای مختلفی که وجود دارد باید به کمک اتاق بازگشایی شود و اتاق در مسیر شفاف سازی پیش می‌رود واز نظر فردی نیز اعضا نیازهایی دارند که مثلا به عنوان یک بازرگان اگر دچار اجحاف‌هایی می‌شوند و در جامعه جایی به نام اتاق که عضوش هستند و به عنوان وجدان عمومی باید از این فرد دفاع کند و این به عنوان بزرگ‌ترین نگرانی در ارتباط با اتاق به شمار می‌آید. یکی از عللی که از شما دعوت کرده‌ایم و تشریف آورده‌اید این است که در انجمن مرز‌ها اصلا اجباری نیست ما با توجه به این مسئله آیا می‌توانیم یک اتاق به وجود آوریم که یک کارآفرین وقتی در تنگنا قرار گرفت و به ناحق گرفتار شده برایش مرجع باشد.

نورایی در مورد فعالیت‌های اتاق بازرگانی اظهار داشت: به این نکته توجه کنید که اتاق مرزی نیست که فقط قرار باشد صادرات و واردات انجام دهد بلکه در مقدمه قانون اتاق گفته است برای تبادل نظر مدیران اقتصادی کشور که بتوانند اقتصاد کشور را پیش ببرند. بنابراین یک حقوقدان، یک وارد کننده شکر و یک صنعتگر می‌تواند وارد اتاق شود. نقطه اتصالشان این است که بتوانند اقتصاد کشور را پیش ببرند. نتیجه تحقیقات ما نشان داد که اعضای اتاق مانند اعضای قبلی از تشکل‌های و اعضای خاموشند. این افراد زمانی پا به صحنه می‌گذارند که احساس کنند حضورشان ارزش دارد واینکه نمی‌خواهند وسیله قرار گیرند. برخی هم می‌پرسندکه این اتاق چه کاری می‌خواهد انجام دهد. ما بار‌ها گفته‌ایم که اتاق یه سازمان مردم نهاد است، نیروی انسان‌ها اگر بتواند خوب منسجم و متمرکز شود می‌تواند تحولات بزرگ بوجودبیاورد و با این چنین فضایی می‌توان در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها شریک شود. الزام تحقق آن هم این است که ماباید نقاط اشتراک فکری‌مان بوجودبه وجودبیاید و به آن‌ها پایبند باشیم.

همچنین این عضو انجمن در مورد رسیدگی به مسائل حقوقی خاطر نشان ساخت: یکی از کارهایی که اتاق می‌تواند انجام دهد که تاحدودی انجام هم داده ولی واقعا در حد مطلوب نیست حمایت از مسائل، مشکلات اعضا و حل و فصل مشکلات آن هاست. به عنوان نمونه ما در هئیت‌های حل اختلاف یک نماینده ازاتاق در تامین اجتماعی و است. در واقع انسان شرم می‌کند زمانی که می‌بیند افراد تنها نگاه می‌کنند. اتاق که ۲۷۴ و یا ۲۷۷ میلیارددرآمد داردباد باید فردی را قرار دهد که ساعتی ۱۰ هزار تومان به او بدهد این اتاق باید کسی را که به او پول‌های بیشتر از آن بدهد. پول و درآمد اتاق برای خود اعضای اتاق است و درآمدی که از سه هزار مالیاتی و یک در هزار فروش و یا درآمدهای جانبی اتاق به دست می‌آید باید بهترین استفاده ازآن بشود. از جمله مشکلاتی که با اتاق داریم این است که در اتاق باید برای مسائل حقوقی بیش از ۱۰۰ وکیل وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: شعار ما درمجموعه عضو سالاری است. یعنی در این دوره شعار تحول عضو سالاری است. این عضو است که حکومت می‌کند. شفافیت نیز از نکات بسیار مهم و تقویت بنیهٔ حقوقی بهترین وجه برای دفاع تمام عیار از اعضا یکی از هدف گذاری‌های اصلی ما است.

نورایی در رابطه با پرسش یکی از حضار در موردمشکلاتی که اتاق تعزیرات برای اعضاء اتاق بازرگانی بوجود می‌آور د و اینکه آیا اتاق می‌تواند در این زمینه کمک‌هایی داشته باشد، گفت: ما از روز اول مخالف تعزیرات بوده‌ایم به این دلیل که به لحاظ حقوقی و عدالت اجتماعی قاضی باید حکم بدهد و نه فرد عادی وابسته به قوه مجریه. تعزیرات در زمان یبه وجود آمد که قوه مجریه استقلال قوا را نادیده گرفت و وارد امور قضایی شد که در ‌‌نهایت افرادی بیایند که به اصول قضایی وارد نبودند و در آنجا حالیت پیش آمد که بگیر و ببند رایج شد. یعنی حتی یک مشوق‌های قرار دادند که مثلا ۳۰ درصد برای کاشف قرار دادندکه کسی برود و پاپوش بسازد ۳۰درصد از ۵میلیارد را به دست می‌آورد و خیلی چیزهای دیگر مثلا در قانون تعزیرات تمامی وسایل ضبط می‌شد. ما هر چه می‌گوییم در جواب می‌گویند قوه قضاییه وقت بررسی پروند‌ها رندارد و طول می‌کشد. در این مسئله باید قوه قضاییه را پر تحرک کرد. قوه قضاییه می‌تواند ببند مشکلات کجاست و قضاوت کند و انسان‌های عادی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. در دورهای حتی مدیران سنتی اتاق هم فکر می‌کردند می‌توانند به جاهایی برسند که واقعا به اجحاف منجر شد. مورد بعدی این است که حالا تعزیرات اتاق باید تلاش کند و این فکر را پیاده کند به این علت که اتاق مشاور یه قوه است. در قانون از این مشاوره با نام وظیفه یاد شده است و این نیست که هر وقت خواستیم مشورت باشد و یا نباشد. بلکه این یک وظیفه است یعنی موظف هستیم کهاین کار را انجام دهیم و داتاق باید از این پتانسیل‌ها استفاده کند و این مسائل را حل کند. موردی این اتفاق افتاده اما هیچ تردیدی نیست که باید نیروی حقوقی لازم را در اختیار اعضا بگذارند. ما با هرنوع تفلب، تزویر، رانت و به خطر انداختن امنیت اقتصادی مردم مخالفیم.

تولید کنندگان نیاز به حمایت دارند

در ادامه این نشست جمشید عدالتیان در مورد مسائل حوزه تولید، گفت: این نیاز احساس می‌شود که باید یک بازاررقابتی ایجاد کنیم که کاملا شفاف باشد و در آنجا باید رانت و ویژه خواری را حذف کنیم. یکی از نکاتی که وجود دارد، بخش پولی و مالی است که شرکتهای تولیدی اول در آن مرحله درگیر هسستند. رئیس اتاق بازرگانی در شورای پول و اعتبار حضور دارد. در بازرا پولی و بانکی نیز باید به اصل رقابت که اصولا این رقابت وجودندارد برگردیم. این به این معناست که بانک‌های مایک کار تیمی تشکیل داده‌اند به نام انجمن بانکداران و در این انجمن خصلتا طبق قوانین کشور و شورای پول و اعتبار و شورای رقابت این کار غیرقانونی است. که عده‌ای بنشینند و تسهیلات مشخص کنند. دومین نکته این است که در این بخش رقابت وجود ندارد و یکی از نکات جالب همین مساله است و در مقابل همهٔ ما هستیم که چون تک تک به سراغ بانک‌ها می‌رویم آن‌ها نیز قرار داد یک طرفه‌ای را روبه روی ما می‌گذارند. که هم ما و خانوادهٔ ما باید تعهد بدهد که اگر اتفاقی افتادنسل ما بدهکار خواهد شد و پس از آن دیگر مشکلاتی پیش خواهد آمدکه می‌دانید و می‌شناسید. البته اگر ما عضو انجمن‌ها و تشکیلات باشیم دیگر فرد نخواهیم بود ودر مقابل هم توان بیشتری خواهیم داشت. یکی از کارهایی که انجمن ما و در برابر انجمن بانکداری انجام می‌دهد حمایت از مشتریان بانک هاست که د ردست تاسیس است و ما می‌خواهیم در مقابل کارتهایی که بانکداران دارند در واقع کار مشتریان را راه اندازی کنیم. نکته بعدی در حوزه تولید مشکل نیروهای متخصص است. مرکز اطلاع رسانی آموزش اتاق از دانشگاه تهران قدیم از است و اقدام آن تعلیم نیروهای ماهر برای تولید است که بیایددر این حوزه با وزرات همکاری داشته باشیم. پیشنهاد این بوده که مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای که نیروی بین کارگر ماهر و نیروی متخصص را تامین می‌کند در اختیار اتاق‌های بازرگانی قرار دهد که بخشی از کارکردهای این اتاق‌ها تامین نیروی انسانی است. من رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی اقتصادی اتاق هستم و مرکز آموزش اتاق تهران را راه اندازی کردم. یکی از مواردی که به دنبال آن هستیم این است که نیروهای کارآفرین باشند و سندیکاهی کارگی واقعی حمایت کنیم. در شورای کارآفرینی و نماینده این شورا با اتاق و تامین اجتماعی هستیم که ۶ نفر از هئیت مدیره در این مجموعه از کارآفرینان هستند و جالب این است که بدانید ۶۶درصد ردآمد تامین اجتماعی را کارآفرینان تامین می‌کنند و ۶نفر در هئیت مدیره از این اعضا هستند. ول یرئیس تامین اجتماعی را دولت تعیین می‌کندو مساله مهم این است که ما به شدت با آن مخالف هستیم وقتی ۶۶ درصد درآمدتامین اجتماعی کارآفرینان می‌دهند. به هر حال نسبتا باید در مسائل مختلف قدرت صحبت داشته باشیم. موضوع بازرا رقابتی و نکته‌ای که جود دارد ایناست که طرح‌های خیلی زیادی برای پنجره واحد وجود دارد و از بین بردن مجوزهای نالازم و دست و پاگیر و بی‌موردی که برخی از آن‌ها نیز با هم نمی‌خوانند و در تضاد هستن. این جمله از مشکلات عدیده در عرصه تولید است و ریزه کاری‌های بسیار دیگری که چندان به جزئیات آن‌ها وارد نمی‌شویم. اما تفکر ما به طور کلی این است که در اتاق بازرگانی یک بازرا رقابتی و سالم ایجاد کنیم که در سه مرحله می‌توانیم تولیدکنندگان را حمایت کنیم.

یک در ایجاد و راه اندازی، دو در زمانی که تولید در جریان است و سه در در حوضه خروجی و توزیع کالا که این مورد آخر از بخشهایی است که اکثر تولید کنندگان با آن مشکل دارند. به طور کلی باید دید در موضع اقتصاد رقابتی، رقابت بدون رانت و رشوه چگونه امکانپذیر است. قصد ما در اتاق این است که از تشکل‌ها برای دیده بانی بازار خودشان استفاده کرده و بپرسیم در بازارشات چه خبر است و رانت و مسائل مشابه را اعلام کنید و کسی نمی‌تواند درب اتاق بازرگانی را ببندد.

این نکته جالبی است که تشکل‌ها را می‌توان بست اما اتاق را نمی‌توان تعطیل کرد. البته شجاعت می‌خواهد انجام این کار که مثلا لیست مناقصات و مزایده‌ها را بررسی کرده و نتایج را ماهانه از طریق اتاق بازرگانی اعلام کرد.

بازار رقابتی باید با شایسته سالاری همراه باشد

در ادامه حمیدرضاعارف هم به بیان موضوعاتی پرداخت و اظهار داشت: انجمن مدیران با توجه به اینکه یک نگاه پکیجی دارد حتی به مقوله انتخابات به عنوان یک پکیج کامل نگاه می‌کند. سعی انجمن این است که از تمام افرادی که تجربه سیاسی و مدیریتی دارند و چه تجربه بخش خصوصی که این مجموعه بتواند از قدرت لابی‌گری اتاق ‌‌نهایت استفاده را ببرد. دوستان فرموند که اتاق یک NGO است و کل قدرت و قوتش به سرمایه اجتماعی است که پشت آن قرار گرفته است. اتاق ۱۲۵۰۰ عضو و حق رای دارد که اگر فرض کنیم ۲ تا ۳ هزار نفر بیایند رای دهند یعنی حدود ۳۰ درصد سرمایه اجتماعی این اتاق است.

قطعا این اتاق از نظر سرمایه اجتماعی و اهرم اجتماعی نخواهد بود. اهرم و سرمایه‌ای که برای درخواست و مطالبه به حق نیاز‌های اعضایش نخواهد داشت. اما اگر واقعا هم این احساس را داشته باشند کار‌ها به نحو درستی پیش آیند. اتفاقا می‌توان کتابی در این ارتباط تهیه کرد و اسم آن را هم می‌توان گذاشت «خدمات متقابل اعضا و اتاق». این کتاب در بیاید تا ببینند این خدمات متقابل چیست. اتاق و اعضای اتاق خدماتی را باید ارائه کنند و اعضا هم باید نسبت به اینکه اتاق را قوی کنند وظیفه‌ای دارند. باید به یک گروه کارا رسید که بتواند در اتاق با‌‌ همان تفکر پکیجی بتواند به اهدافی که دارند رسیدگی کند. یک بخش کار لابی‌گری با دولت به عنوان قدرت بالادستی است و اکثریت اقتصاد را در دست دارد دوستانی باید در اتاق گرار گیرند که زبان مکالمه با دولت را بدانند و حداق دولتی باشند که ما در گروه تحول داریم. کسانی باید باشند که از سمت دیگر زبان بخش خصوصی را بدانند که خیلی از دوستان در بخش تولید و بخش بازرگانی و دیگر بخش‌ها نیز حضور داشته‌اند و در مجموعه هستند. البته ما معتقد نیستیم که بازار رقابتی به تنهایی می‌تواند عدالت اجتماعی را تامین کند بلکه باید با شایسته سالاری همراه باشد. اگر در منشور تحول هم بنگرید بر تاثیرات و مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌ها هم تاکید ویژه داشته‌ایم و بازاری که تاییدش می‌کنیم می‌شود بازار رقابتی اجتماعی.

مشارکت حداکثری اعضاء اتاق بازرگانی در انتخابات ضروری است

دراین نشست فاطمه دانشور در مورد مشارکت اعضاء و اهمیت آن گفت: زمانی که جریان خواستاران تحول توانست، نمایندگان حداکثری را به اتاق بفرستد، تحولات چشمگیری را شاهد بودیم، اگر به صورت آماری مقایسه کنید، مشاهده می‌شود که کارهایی که در زمان بر سر کار بودن گروه خواستاران تحول، نسبت به ادوار دیگر انجام شده، بیشتر بوده است. اگر این گروه بتواند در اتاق حضور داشته باشد، می‌توانند منشاء اثر باشد و در دوره‌ای که بنده در اتاق بازرگانی جزو نمایندگان بودم، گروه ما در اقلیت بود و قدرت حاکم در اتاق بازرگانی از ظرفیت‌های ما استفاده نمی‌کرد و همیشه راه را بر گروه اقلیت می‌بست. قدرت حاکم مشکلات زیادی را برای گروه اقلیت به وجود می‌آورد. این انجمن از سال ۸۷ همواره فعال بوده و افراد خوشنامی عضو آن هستند. این انجمن ۱۳ کمیسیون تخصصی دارد و شما می‌توانید با عضویت در انجمن و پیوستن به کمیسیون‌ها نمایندگان خود را تنها نگذارید. متاسفانه اعضای اتاق بازرگانی دچار بی‌تفاوتی شده و در انتخابات مشارکت اعضا، حداقلی است و صرفا ۱۵ درصد در تعیین سرنوشت اتاق سهیم هستند و شرکت می‌کنند. هر زمان که مشارکت نکرده‌ایم، باخته‌ایم. اگر شما به عضویت انجمن و کمیسیون‌ها دربیایید، نمایندگانی که وارد اتاق می‌شون، تنها نمی‌مانند و می‌توانند با درخواست‌هایی که شما دارید و مطالباتی که می‌کنید، کار‌ها را پیش ببرند.

ظرفیت‌های اتاق باید فعال شود

در ادامه حمید حسینی نیز از دیگر اعضاء انجمن در سخنانی تاکید کرد: ما باید به یکدیگر کمک کنیم تا از وضعیت فعلی عبور کنیم، تمام اتاق‌های دنیا از نسل اول عبور کرده‌اند و این اتاق‌ها مسئولیت بازارسازی را برای اعضای خود بر عهده دارند، تمام فکر خود را بر روی ایجاد شبکه و بازار فروش برای اعضای خود معطوف کرده‌اند، اتاق فعلی ما در کارکردهای ۵۰ سال پیش خود باقی مانده است و ما با این تفاسیر نمی‌توانیم از ظرفیت‌های اتاق استفاده کنیم.

ما باید ظرفیت‌های اتاق را فعال کنیم و با زبانی مشترک با کشورهای دیگر به پای میز مذاکره بنشینیم. به طور مثال ما حتی نتوانستیم برای اعضای اتاق دوره‌های آموزشی برگزار کنیم و به عناوین مختلف، قدمی هم که برای آموزش دادن اعضا درنظر گرفته بود، جلویش گرفته شد. بهترین کار ما، ایجاد فضای آموزشی برای اعضای اتاق است. برای همین ما از شما می‌خواهیم که سکوت را بشکنید و برای اینکه اتاق متحول شود و نقش اساسی خود را ایفا کند، در انتخابات شرکت کنید.

اعضاء بازیگران اصلی اتاق هستند

سبحانی از دیگر اعضاء اتاق بازرگانی و انجمن هم در ادامه در زمینه کارایی اتاق بازرگانی اظهار داشت: پشت هر شرکت موفقی، مدیران موفق وجود دارند، هر مدیر موفق هم در ابتدا کارمند موفقی بوده است. اتاق بازرگانی در واقع یک ساختمان است، که می‌تواند یک ساختمان قدیمی باشد یا اینکه می‌تواند مدرن باشد، اما این ساختمان مدرن هیچ گونه کارایی ندارد. هدف صحبت‌های دوستانمان به عنوان مدیران این مجموعه برای شرکت در انتخابات این است که شما بازیگران اصلی این عرصه هستید، اما خودتان را به کناری کشیده و سایه نشین شده‌اید. اعتقاد بنده بر این است که اگر حس می‌کنید که برای رای دادن آمده‌اید، چهار سال دیگر دیگران هم به شما رای می‌دهند. شما چهار سال فرصت دارید که این قواعد را بیاموزید تا بتوانید خودتان صحنه را در دست بگیرید، در غیر این صورت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

در ۴۵ سال پیش فردی گفت که قدرت در دانایی است، از‌‌ همان زمان کشورهای غربی شروع به جذب نخبگان دیگر کشور‌ها کردند. شما مشاهده کنید که محصول این اندیشه با یک جمله کوتاه، چه نتایج مثبتی داشت و موفقیت کشورهایی نظیر آلمان، ژاپن و سایر کشورهای صنعتی ثمره همین تفکر بود. اما ما این جمله را پیش از آن گفته بودیم؛ توانا بود هرکه دانا بود، منتها چون این پند به صورت شعر بود، به‌‌ همان صورت تصور کردیم و فکر کردیم که صرفا شعر است و هیچ وقت به معنای آن توجهی نداشتیم.

در انتخابات امسال مدیران زبده زیادی حضور دارند

در ادامه این نشست مهندس بهزادیان هم به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت و خاطر نشان ساخت: بنده در طول سی و شش سال گذشته در جاهای مختلفی حضور داشته‌ام؛ سمت نمایندگی مجلس را بر عهده داشتم، در دولت به عنوان معاون وزیر خدمت کرده‌ام. اما در این ۱۲ سال گذشته شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته‌ام. فلسفه وجودی جمع ما که تصمیم گرفت در سال ۸۱ در اتاق بازرگانی تحولی ایجاد کند، آن اتاق به آن چیزی که امروزه مشاهده می‌کنیم تفاوت‌های معنا داری پیدا کرده است. به قول آقای دکتر حسینی در انتخابات پیش رو ۲۵۰ نفر کاندید شده‌اند، اما ما در این بین گرفتار این مسئله هستیم که چگونه یک لیست چهل نفره را بیرون بدهیم. به این دلیل که مدیران زبده بسیار زیادی حضور پیدا کرده‌اند و انتخاب چهل نفر از این عزیزان بسیار سخت و دشوار است. در برابر بسیاری از افراد خجالت زده می‌شویم وقتی مشاهده می‌کنیم نمی‌توانیم چنین افراد لایقی را درون لیست قرار دهیم.

اما فراموش نکنیم که انتخابات سال ۷۷ اتاق بازرگانی یا قبل از آن به چه صورت بود. اول آنکه این انتخابات در دهه ۶۰ برگزار نشد، که این شیوه بسیار غلطی بود. در دهه ۷۰ هم که این انتخابات با فشار دولت برگزار شد، واقعیت ماجرا به این شکل بود که برخی از جریان‌ها به تعداد کافی کاندیدا برای قرار دادن در لیست نداشتند و در پروسه این انتخابات با ترفندهای مختلف سعی می‌کردند که افرادی جذب کنند تا از نظر تعداد کاندیدا‌ها به حد نصاب برسد، تا بتوانند انتخابات را برگزار کنند.

فعالیتی که جریان خواستاران تحول در ده سال گذشته انجام داده این است که اتاق بازرگانی را از پستوی نهادهای مدنی خارج کرده و آن را در وی‌ترین قرار داده است. این مسئله به حدی قابل توجه است که یک رئیس جمهور در اولین روزهایی که انتخاب شده است، برای پیش برد امور و بالا بردن محبوبیت خود سعی می‌کند که فردی را از اتاق بازرگانی انتخاب کند(در این بحثکاری به کیفیت فرد انتخاب شده ندارم). این مسئله حاصل تلاش گروه خواستاران تحول، برای احیا و بازسازی اتاق بازرگانی در کشور است. اما با این تفاسیر تا نقطه ایده آل راهی طولانی را پیش روی خود داریم.

بنده می‌توانستم تاجر، کشاورز یا صاحب صنعت باهوشی باشم. اما آمده‌ام طی یک انتخابات، انتخاب شدم و به ریاست اتاق تهران رسیدم. در طول دو سالی که در اتاق تهران حضور داشتم، با کمک و همراهی همین افرادی که اینجا و در لیست خواستاران تحول حضور دارند، اتاق تهران را از هیچ به سطح بالایی رسانده‌ایم. هرچند که طی آن دوسال با من برخورد شد، از ریاست اتاق من را برداشتند، کارت بازرگانی بنده را باطل کردند و در ‌‌نهایت از اتاق اخراج کردند. اما نفرات بعدی که جایگزین بنده شدند مجبور شدند برای اینکه نشان دهند از ما بهتر هستند، فعالیت‌هایی را انجام دهند.

بنابراین باید هرکدام از ما در این راه هزینه کرده و وقت بگذاریم تا بتواینم به اتاق مطلوب خود دست پیدا کنیم. بنده به دلیل دو سال سابقه‌ای که در اتاق تهران داشته‌ام مطمئنم که در اتاق بازرگانی اگر گروهی راه پیدا کند که بتواند تاثیر بسزایی در مسیر اتاق ایجاد کند، قطعا تاثیرش در اقتصاد کشور از یک وزارت خانه اقتصادی بیشتر خواهد بود، زیرا یک وزارت خانه اقتصادی به حمایت دولت و مجلس دلگرم است، اما اتاق بازرگانی به دلیل آنکه یک نهاد بیرون آمده از دل مردم و در صف مقدم عملیات اقتصادی است، بیشتر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

ما به تمامی اعضا قول خواهیم داد که انجمن با تمامی اعضا مجمع عمومی برگزار کند که شما‌ها به داخل این مجمع ورود کنید و خودتان اختیار آن را در دست گرفته و آن را هدایت کنید. البته نکته‌ای هم که در اینجا مطرح است، مسئله گزارش دهی عملکرد اتاق است. آقای حسینی به عنوان تنها عضو خواستاران تحول در هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، خزانه دار اتاق هستند که در تمامی مدت حضورشان در این سمت، به طور منظم گزارش‌های جلسات را در سایت شخصیشان منتشر می‌کردند که این مسئله یکی از نکات حائز اهمیت و برجسته اعضای این گروه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز