خبرگزاری کار ایران

وزیر جهادکشاورزی؛

در تولید گوشت مرغ و لبنیات به خودکفایی رسیده ایم

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۱۰۹

زمانی برای تامین لبنیات و گوشت مورد نیاز کشور مجبور به واردات بودیم اما هم اکنون در تولید گوشت مرغ و لبنیات به خودکفایی رسیده ایم که تمام اینها حاصل تلاش های صورت گرفته از سوی واحدهای تولیدکننده داروهای دامپزشکی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان آنکه در حال حاضر ۹۰ درصد داروهای دامی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، ابراز امیدواری کرد که بزودی ۱۰ درصد وابستگی نیز کاهش یافته و در داخل به خودکفایی برسیم.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی روز شنبه در همایش ارتقای کیفی محصولات دارویی دامپزشکی و مراسم رونمایی سامانه خدمات دارو و درمان و کتاب ارتقای کیفیت داروی دامپزشکی، افزود: صنعت دامپروری ما یکی از زیربخش های با اهمیت بخش های کشاورزی و صنعت است که تقریبا دارای تکنولوژی و فناوری های روز دنیا می باشد به طوری که از لحاظ کمی و کیفی دارای رقابت پذیری است.

به گفته وی، واحدهای فعال فعلی در زمینه دامپروری حاصل فعالیت واحدهای دارویی دامپزشکی است که برخی از آنها ثبت جهانی شده اند و دارای رکوردهای خوبی هستند.

حجتی اضافه کرد: در زمینه تولید داروی طیور و ماکیان نیز یکی از تولیدکنندگان عمده دنیا و منطقه هستیم علیرغم اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور در این بخش خالی است.

وزیر جهادکشاورزی افزود: در واحدهای پرورش طیور و مرغداری های کشور نیز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت سفید تولید می شود که در بخش تولید بوقلمون و شترمرغ روند روبه رشد را در پیش گرفته ایم.

وی یادآور شد: زمانی برای تامین لبنیات و گوشت مورد نیاز کشور مجبور به واردات بودیم اما هم اکنون در تولید گوشت مرغ و لبنیات به خودکفایی رسیده ایم که تمام اینها حاصل تلاش های صورت گرفته از سوی واحدهای تولیدکننده داروهای دامپزشکی است.

حجتی درباره سرانه مصرف شیر و لبنیات کشور نیز گفت: متاسفانه سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی کشور حداکثر ۹۰ کیلوگرم است که این رقم بسیار پایین است، لذا قصد داریم سرانه مصرف را به ۱۵۰ کیلوگرم متوسط جهانی برسانیم که این پایین بودن سرانه مصرف ناشی از عدم ترویج و فرهنگ سازی مصرف و در برخی موارد گرانی محصول و کاهش توان خرید مردم است.

حجتی افزود: امروز بیش از نیاز تولید داریم اما بخشی از تولید به مصرف داخلی و بخش دیگر صادر می شود.

وی درباره کشورهای همسایه و ورود بیماری های دامی از آنها، افزود: ایران در منطقه ای قرار دارد که در ارتباط با مسائل سلامت و بهداشت دام کشورهای همسایه دارای بی انضباطی های زیادی است به طوری که کشور ما از شرق بخصوص افغانستان و پاکستان و همچنین از غرب با تهدیدهایی مواجه است.

وی در خصوص صادرات فرآورده های دامی نیز اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که طی بازدیدهای صورت گرفته از کشورهای وارکننده محصولات کشاورزی ایران مورد قبول و پذیرش کارشناسان گوشه و کنار دنیا است و مبادلاتی نیز در این زمینه در حال انجام است، ضمن آنکه در تلاش هستیم تا با بهبود کیفیت کالاها صادرات را افزایش دهیم.

وی در خصوص شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: هم اکنون بخش دامی کشور ظرفیت تشکیل شرکت های دانش بنیان را دارد و در همین راستا معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و سازمان دامپزشکی کشور توافق کرده اند تا تسهیلاتی را به متقاضیان این بخش ارائه دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز