خبرگزاری کار ایران

وزیر جهادکشاورزی:

پایش و نظارت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار الزامی است / ادوات آبیاری کیفی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۵۵۴

با وجود محدودیت منابع آبی، معتقدیم باید طرح های آبیاری تحت فشار با جدیت و سرعت بیشتری در اراضی کشاورزی کشور اجرایی شود.

وزیر جهادکشاورزی بر نظارت و پایش اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در کشور تاکید کرد و گفت: با وجود محدودیت منابع آبی، معتقدیم باید طرح های آبیاری تحت فشار با جدیت و سرعت بیشتری در اراضی کشاورزی کشور اجرایی شود.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی روز یکشنبه در نشست معاونان، مدیران و کشاورزان نمونه و بخش خصوصی مشکلات و راهکارهای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی کشور را مورد بررسی قرار داد و افزود: نبود آموزش، ترویج، پایش و نظارت بر اجرای طرح های سیستم های آبیاری تحت فشار از عمده مشکلات بخش کشاورزی در مدیریت مصرف بهینه آب است.

وی با بیان آنکه نصب کنتورهای حجمی یکی از راهکارهای مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: به طور حتم نصب کنتورهای حجمی در کنار اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری بخش کشاورزی داشته باشد.

وی یکی از مشکلات سیستم های آبیاری تحت فشار در کشور را پائین بودن کیفیت ادوات آبیاری از جمله لوله ها و پمپ دانست و تصریح کرد: متاسفانه مواد پلی اتیلن بکار رفته در ساخت لوله های آبیاری تحت فشار از کیفیت خوبی برخوردار نیست به همین دلیل بخشی از کشاورزان از ادوات بکار گرفته شده در این بخش راضی نیستند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال مواد پلی اتیلن تهیه شده در کشور در بخش تولید قفس ماهی در بخش شیلات حتی مناسب نیست، بنابراین متعتقدیم مواد پلی اتیلن تهیه شده درکشور مشخصات و ویژگی های مورد نظر ما در بخش سیستم های آبیاری تحت فشار را تامین نمی کند.

وی گفت: بارها گفته شده؛ مواد پلی اتیلن تولیدی کشور کیفی نیست زیرا از مواد درجه سه و حتی در تولید آنها از بازیافتی ها استفاده می شود.

حجتی افزود: در حال حاضر ما ادوات سیستم های آبیاری تحت فشار را خریداری نمی کنیم بلکه کشاورز و پیمانکاران این محصولات را خریداری و نصب می کنند، در صورتی که ادوات مورد نیاز آبیاری تحت فشار توسط معاونت آب و خاک کشاورزی با کیفیت و حجم زیاد تهیه و تامین می شد و در اختیار کشاورزان قرار می گرفت، می توانست در کاربردی کردن سیستم های آبیاری تحت فشار موثر باشد.

وی ادامه داد: به نحوی که وزارتخانه مواد اولیه را با کیفیت و قیمت مناسب از پتروشیمی یا بورس خریداری می کرد و برای ساخت لوله به صورت حق العمل کاری در اختیار کارخانجات می گذاشت تا محصول با کیفیت و قیمت مناسب تولید و تحویل کشاورزان شود.

وی افزود: پلی اتیلن به عنوان یکی از محصولات صنعت پتروشیمی قیمت آن به طور مستقیم به بهای نفت وابسته است بنابراین انتظار می رفت با کاهش بهای نفت به یک سوم، نرخ پلی اتیلن نیز کاهش یابد اما متاسفانه نرخ این محصول کاهش پیدا نکرده است.

وی افزود: تنها مشکل در تولید لوله های سیستم آبیاری تحت فشار نیست بلکه در بحثپمپ و فیلتر نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

حجتی افزود: سیستم آبیاری تحت فشار از هزینه بالایی برخوردار است که کشاورزان به تنهایی قادر به اجرای این سیستم در اراضی کشاورزی خود نیستند در همین راستا دولت ۷۵ درصد از هزینه های تولید را برعهده دارد بنابراین باید آنچه که در سیستم آبیاری تحت فشار استفاده می شود، مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح سیستم آبیاری تحت فشار را نبود آموزش، ترویج و فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: اجرای هر سیستمی در کشور نیازمند آموزش و پشتیبانی است بنابراین در حال حاضر کشاورزان نیز به آموزش و ترویج کارشناسان و متخصصان در اجرا و استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار نیاز دارند تا بتوانند با استفاده صحیح از این روش به تولید اقتصادی دست پیدا کنند.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از اقدامات مهم موسسه تحقیقات آب و خاک را افزایش بهره وری در آب برشمرد و افزود: در تلاش هستیم از دانش، نوآوری و تکنولوژی های نوین سیستم های آبیاری زیرسطحی که در دیگر کشورهای پیشرفته بکار گرفته می شود، نیز استفاده کنیم.

حجتی درباره توسعه کشت گلخانه ای در کشور، گفت: در نظر داریم با جدیت کشت سبزی و صیفی را به سمت کشت گلخانه ای سوق دهیم چرا که با کشت گلخانه ای خیار یک میلیون و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب و با کشت گلخانه ای گوجه فرنگی بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود که می تواند در کاهش مصرف و مدیریت مصرف نقش بسزایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: با کشت گلخانه ای خیار، دیگر محصولات همچون فلفل و بادمجان نیز در گلخانه ها کشت می شود و باید کشت متراکم در گلخانه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی بر تعامل و همکاری وزارتخانه های نیرو و جهادکشاورزی تاکید کرد و گفت: هم اکنون بخش کشاورزی نمی داند که چه میزان آب دارد و از چه میزان بهره مند می شود بنابراین از وزارت نیرو خواست تا هرچه سریعتر آب قابل قبول و متعارف بخش کشاورزی در دشت های مختلف کشور را تعیین و اعلام کند.

وی با بیان اینکه هر کجا محدودیت منابع آبی است پای بخش کشاورزی و کشاورزان را به وسط می آورند، افزود: کشاورزان ما به دلیل قدمت این بخش و اقلیم خشک از گذشته تاکنون با مشکل کم آبی مواجه بوده اند بنابراین بیشتر از کشاورزان دیگر کشورها در نحوه مصرف آب و مدیریت آب کشاورزی دقت می کنند.

وی درباره اسناد اراضی کشاورزی، گفت: در حال حاضر اراضی تصرفی کشاورزی کمتر از ۱۰ درصد است که برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در این اراضی نمی توانیم اقدامی انجام دهیم.

به گفته وی، برخی از اراضی کشاورزی ما تداخلی با اراضی ملی است که در تلاش هستیم مشکلات این بخش برای نصب سیستم های آبیاری تحت فشار رفع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز