خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون تولید انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران:

تنها ۵ درصد از ذخایر سنگ آهن در اختیار بخش خصوصی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۳۶

بر اساس آمار‌ها سهم بخش دولتی در تولید و ذخایر معادن کشور ۸۱ درصد و سهم بخش خصوصی۵.۲۸ درصد است که این آمار نشان دهنده این است که کارایی در بخش خصوصی بیش از ۵ برابر بوده است.

رییس کمیسیون تولید انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: تنها ۵ درصد از ذخایر سنگ آهن در اختیار بخش خصوصی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سجاد غرقی رییس کمیسیون انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران شب گذشته دراجلاس بزرگان معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: صنایع معدنی کشور به لحاظ تولید ناخالص ملی و صادرات فاصله زیادی با سایر کشور‌ها دارد.
وی افزود: بر اساس آمار‌ها تقریبا ۵ درصد از کل ذخایر سنگ آهن کشور در اختیار بخش خصوصی و ۹۱ درصد از ذخایر اکتشاف شده در دست هفت شرکت بخش دولتی و بقیه در دست تعاونی‌ها است.
غرقی گفت: با توجه به وضعیت موجود و ذخایر و استخراج پایین در این حوزه باید زیرساخت‌ها را قوی کرد و سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داد.
غرقی تصریح کرد: بر اساس آمار‌ها سهم بخش دولتی در تولید و ذخایر معادن کشور ۸۱ درصد و سهم بخش خصوصی ۵.۲۸ درصد است که این آمار نشان دهنده این است که کارایی در بخش خصوصی بیش از ۵ برابر بوده است.
غرقی بامقایسه حجم ذخایر و حجم صادرات سنگ آهن در کشورهای چین، استرالیا، هند و ایران گفت: با مقایسه نسبت‌ها متوجه می‌شویم که سهم کشور چین از ذخایر سنگ آهن دنیا ۸.۳ درصد است، در حالی که سهم تولید سنگ‌آهن این کشور در سال ۲۰۱۰ معادل ۳۷.۵درصد بوده است.
غرقی افزود: اکثر سرمایه‌ها و ماشین آلات معادن در دست دولتی‌ها و شبه دولتی هاست و تاکید ما بر این است که بخش خصوصی واقعی باید سهم بیشتری در این عرصه داشته باشد و دولت باید امکان انباشت سرمایه را فراهم کند.
دولت امکان تولید ثروت و برداشت بخش خصوصی را فراهم کند
وی افزود: این در حالی است که دولت باید امکان تولید ثروت و برداشت را برای بخش خصوصی فراهم کند.
غرقی خاطر نشان کرد: برداشتن حقوق دولتی و عوارض صادراتی و همچنین پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین و اعمال مشوق‌های صادراتی برای رشد و تعالی بخش خصوصی ضروری است.
تشکیل کنسرسیوم‌های تولیدی
رییس کمیسیون تولید انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با تاکید بر اینکه پول معدن باید داخل معدن باقی بماند گفت: دولت نباید نگران باشد که بخش خصوصی تولید ثروت می‌کند و امکان سرمایه گذاری‌های بزرگ معدنی و تشکیل کنسرسیوم‌های تولیدی و بازرگانی بزرگ را ایجاد می‌کند، بلکه دولت باید کمک کند که این امر با سرعت گسترش یابد.
وی افزود: حضور در بازار چین و همچنین تغییرات نرخ ارز فرصتی است تا این بخش رشد داشته باشد البته این موضوع را نباید فراموش کرد که این فرصت چندان طولانی نخواهد بود.
غرقی ادامه داد: اگر بخواهیم ارزش افزوده هر قسمت زنجیره را صرفا با موضوع قیمت مقایسه کنیم، می‌بینیم که پتانسیلی تبدیل به معدن شود، ارزش افزوده‌ای ۲۵۰ درصدی ایجاد می‌شود و وقتی کلوخه به سنگ آهن دانه بندی شده تبدیل می‌شود نیز ۱۸۰ درصد ارزش افزوده پیدا می‌کند و این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه جمع این ارزش افزوده‌ها به ۷۱۰ درصد ارزش افزوده می‌رسد.
وی خاطر نشان کرد: اینکه گفته می‌شود سنگ آهن باید به سمت زنجیره فولاد برود، ادله منطقی‌ای نیست و این حرف‌ها فرصت‌های تاریخی را از صنعت معدن ایران خواهد گرفت.
وی در خاتمه به خصوصی سازی‌های یک شبه اشاره کرد و گفت: امکان تولید ثروت در بخش خصوصی در کوتاه مدت مهیا نمی‌شود. تقویت بخش خصوصی در میان مدت امکان پذیر است و واگذاری‌ها باید به صورت تدریجی صورت گیرد تا بخش خصوصی واقعی بوجود آید در غیر این صورت به سرنوشت لاستیک سازی در دهه ۷۰ دچار می‌شویم.
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز