خبرگزاری کار ایران

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

ظرفیت‌سازی محصولات جزو اولویتها قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۹۷

در حال حاضر بر اساس آمار سال ۹۰،۱۰۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که از این میزان ۷۶.۹ میلیون تن محصولات زراعی ۱۷.۳ میلیون تن محصولات باغی ۱۳.۶میلیون تن محصولات دامی و ۶۶۰ هزار تن محصولات شیلاتی است.

ظرفیت‌سازی برای توسعه محصولات فرآوری و صنایع تبدیلی از جمله اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سجادی معاون امور آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی در اولین همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه بخش کشاورزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای انجام ماموریت و هدف افزایش امنیت غذایی متکی به تولید ملی و بهره‌گیری از کاربرد منابع آب و خاک و حفاظت از محیط زیست است.

وی افزود: یکی از اهداف وزارت کشاورزی افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور است و این امر زمانی رخ می دهد که مردم بتوانند در هر زمان و مکان که بخواهند به سبد کالای مطلوب خود به راحتی و قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.

وی فصلی بودن و فسادپذیری را دو ویژگی به مخاطره افتادن امنیت غذایی کشور دانست و افزود: این دو مشکل تامین سبد کالای مطلوب و در دسترس بودن در تمامی اوقات سال را دچار مشکل می کند.

وی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی مهمترین زیرساخت های بخش کشاورزی همانند کارهای آب و خاک است و چنانچه کشاورزان مطمئن باشند که به خصوص محصولات باغی، دامی و شیلات در مناطق مختلف فرآوری می شود هرگز نگران تولید نمی شوند.

وی در خصوص آمار تولید محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر بر اساس آمار سال ۹۰،۱۰۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که از این میزان ۷۶.۹ میلیون تن محصولات زراعی ۱۷.۳ میلیون تن محصولات باغی ۱۳.۶میلیون تن محصولات دامی و ۶۶۰ هزار تن محصولات شیلاتی است.

سجادی افزود: از حدود ۱۷ میلیون تن محصولات باغی ۱۰ میلیون تن تازه خوری از ۱۷ میلیون تن سبزیجات ۷ میلیون تن تازه خوری و از ۸ میلیون تن محصولات جالیزی تماماً تازه خوری می‌شود که اگر بتوانیم این محصولات را به صورت بسته‌بندی عرضه کنیم از فسادپذیری آن جلوگیری می‌کنیم.

وی با بیان این که ظرفیت سازی قابل قبولی برای فرآوری محصولات ایجاد شده گفت: پراکنش نامناسب استقرار صنایع با توجه به پتانسیل کشاورزی مناسب و ظرفیت تولید اولیه و همچنین عدم توسعه صنایع غذایی و تبدیلی بخش کشاورزی متناسب با نیاز و با توجه به مواد خام کشاورزی مانند گندم، شیر و گوجه فرنگی بیش از مواد اولیه صنایع فرآوری ایجاد شده ۲ اشکال مهم کشاورزی است.

وی گفت: در اهداف کمی برنامه پنجم در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی افزایش جذب مواد خام کشاورزی به میزان ۲۴ میلیون تن سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای جدید، ۴۴۳۹۱ میلیارد ریال ایجاد اشتغال جدید ۸۸۶۳۴ نفر، بازسازی ساختار ۱۲۹۰ واحد صنایع تبدیلی سرمایه گذاری برای بازسازی واحدهای فرسوده، ۴۴۴۷ میلیارد ریال لحاظ شده است.

وی در خاتمه تاکید کرد: بازاریابی اصولی، فعالیتهای پژوهشی، تعامل سازنده بین صنعت و دانشگاه، تجاری سازی و بومی نمودن ابداعات و نوآوری ها، افزایش کیفیت استاندارد محصولات فرآوری شده، رقابت پذیری و مشتری مداری از جمله محورهایی است که باید برای توسعه صنایع تبدیلی غذایی در سرلوحه قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز