خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور خبرداد:

۴۱۲۵ میلیارد دلار میزان تجارت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۲

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۷۰

ارزش تجارت خارجی کشورهای عضو ۷۱۴ میلیارد دلار بوده که بیش از ۱۸ درصد از کل تجارت دنیا را تشکیل می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور از میزان تجارت ۴۱۲۵ میلیارد دلاری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۲ خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای اسلامی سخن می گفت، با مغتنم شمردن برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اظهار داشت: در این نمایشگاه بازرگانان و صاحبان صنایع و مدیران و کارشناسان عضو OIC کالاها و دستاوردهای خود را در معرض نمایش دید عموم قرار داده‌اند که این موضوع به شناسایی فرصت‌ها در بین کشورهای اسلامی کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به برنامه ۱۰ ساله همکاری‌های اقتصادی در جهان اسلام جامع عمل می‌پوشاند.

جهانگیری با اشاره به میزان تولید ناخالص اقتصادی کشورهای اسلامی گفت: تولید ناخالص اقتصادی این کشورها به میزان ۸.۶ درصد بوده است که این رقم ۱۰.۹ درصد دنیا را تشکیل می دهد.

وی گفت: مشکلات اقتصادی کشورهای اسلامی با همکاری بین آنها برطرف شده و کاهش خواهد یافت. کشورهای جهان در طی سال‌های آینده با بحران‌های ۳ گانه انرژی، آب و مواد غذایی مواجه هستند این در حالی است که کشورهای اسلامی حوزه آسیا و آفریقا با وجود روزهای بین‌المللی مشترک میتوانند ذخایر خود را به اشتراک بگذارند.

جهانگیری در خصوص بحران مواد غذایی در جهان افزود: عمده کشورهای اسلامی از اراضی حاصلخیز فراوانی برخوردارند که می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این بخش به تولید مواد غذایی مورد نیاز کشورهای اسلامی اقدام کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به کشورهای ثروتمند اسلامی گفت: باید کشورهایی نظیر ترکیه، مصر و مالزی و تونس و امارات عربی با تدوین توسعه صنعت گردشگری و افزایش ایجاد اشتغال جوانان به این کشورها کمک کنند.

جهانگیری با بیان این که جمهوری اسلامی آمادگی خود را در زمینه های تجاری اقتصادی اعلام می‌دارد، گفت: تعدادی از کشورهای اسلامی مجبورند هزینه‌های گزافی برای صادرات کالاهای خود بپردازند این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با وجود موقعیت استراتژیک خود می‌تواند در نقل و انتقال کالاها به کشورهای همجوار یاری رساند.
وی با اشاره به آمار ارزش کل تجارت خارجی در سال ۲۰۱۲ تصریح کرد: رقمی بالغ بر ۴۱۲۵ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشورهای اسلامی بوده که از این میزان ۲۲۳۲ میلیارد دلار صادرات و ۱۸۹۳ میلیارد دلار واردات بوده است اما متاسفانه سهم کشورهای اسلامی در تجارت جهانی کمتر از ۱۲ درصد است.

وی افزود: ارزش تجارت خارجی کشورهای عضو ۷۱۴ میلیارد دلار بوده که بیش از ۱۸ درصد از کل تجارت دنیا را تشکیل می‌دهد.

وی در خاتمه بر ضرورت توسعه تجارت کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: ایجاد بازارهای تجاری مشترک و حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای می‌تواند موجب توسعه مناسبات تجاری در این کشورها شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز