خبرگزاری کار ایران

رییس مجمع واردات هشدار داد:

سود برخیها در موج آفرینی بازار ارز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۱۷

اکنون نیز که بازار تا حدودی به ثبات و آرامش رسیده است، همین افراد بدنبال ایجاد موج‌های موقت در بازار ارز هستند. این افراد با ثبات و پایداری نرخ ارز مخالف‌اند و فشارهای مشهود و غیر مشهود خود را بر کاهش دستوری نرخ ارز متمرکز کرده‌اند

در مورد نرخ ارز حساسیت‌های بالایی وجود دارد، وضعیت فعلی تمرکز بانک مرکزی و سایر مدیران اقتصادی دولت بر مدیریت این وضعیت بازار و کاهش نوسان است که تحسین برانگیز است.

محمد حسین برخوردار، رییس مجمع واردات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به این نکته که نرخ واقعی ارز در هر کشوری از شاخص‌های اساسی و بنیادی در تعیین درجه رقابت بین‌المللی و تبیین شرایط داخلی حاکم بر اقتصاد آن کشور به‌شمار می‌رود اظهار داشت: آشفتگی و نوسان در عملکرد این شاخص از یکسو مبین عدم تعادل در اقتصاد است و از سوی دیگر نشان از بی‌ثباتی بنگاه‌های اقتصادی دارد.

رییس مجمع واردات ادامه داد: گزارش‌های متعددی که کمیسیونهای مختلف مجمع واردات در این یکی دو سال گذشته با افزایش موج تحریم‌ها، بیانگر آن است که اقتصاد ایران شکلی از تاثیر پذیری غیر متعارف از مولفه‌های غیر مولد اقتصادی را تجربه کرده است که نتیجه آن التهاب زائد الوصف بازار ارز بود که قیمت دلار هزارتومانی را تا چهارهزارتومان بالا کشید و اگر برخی تمهیدات نبود بالا‌تر از آن هم می‌رفت.

وی افزود: اما این گزارش‌ها انگشت اشاره به یک واقعیت تلخ اقتصادی دارد و آن این است که سودهای کلانی بواسطه نوسانان نرخ ارز به جیب برخی دلالان و منفعت طلبان سرازیر شد.

وی تصریح کرد: اکنون نیز که بازار تا حدودی به ثبات و آرامش رسیده است، همین افراد بدنبال ایجاد موج‌های موقت در بازار ارز هستند. این افراد با ثبات و پایداری نرخ ارز مخالف‌اند و اکنون خبرهای خوش برآمده از سیاست خارجی کشور که امید را به جامعه تزریق کرده، را بهانه خود قرار داده‌اند و فشارهای مشهود و غیر مشهود خود را بر کاهش دستوری نرخ ارز متمرکز کرده‌اند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این نکته که نرخ ارز یکی از عوامل تعیین کننده تولید، تجارت و رشد اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود تصریح کرد: در مورد نرخ ارز حساسیت‌های بالایی وجود دارد، وضعیت فعلی تمرکز بانک مرکزی و سایر مدیران اقتصادی دولت بر مدیریت این وضعیت بازار و کاهش نوسان است که تحسین برانگیز است.

وی افزود: طبیعتا هر اقتصادی باید به سوی استواری نرخ ارز بر واقعیتهای اقتصادی پیش برود که این موضوع یک فرایند زمان بر است و نمی‌تواند بر هیجانات سیاسی معطوف شود ولی متاسفانه همانطور که اشاره شد منفعت طلبان بدنبال پایداری نیستند و بدنبال نوسان آفرینی در بازار ارز هستند.

برخوردار یادآور شد: گزارش‌های دیگر کمیسیون‌ها بیانگر آن است که کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌ها که امروز همچون خوره به جان بنگاه‌های اقتصادی افتاده است نیز نتیجه نوسانات شوک آور ارزی در طول یکی دو سال گذشته بوده است. در شرایطی که ارز به یک دارایی تبدیل می‌شود، عموم صاحبان سرمایه نقدی درصدد نگهداری ثروت خود بر حسب پول خارجی بر می‌آیند و بنابراین، بخشی از پس‌انداز‌ها به‌جای آنکه در بانک‌ها سپرده گذاری شوند و سپس در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرند، به ارز تبدیل می‌شوند که این امر با جایگزین کردن فعالیت‌های سوداگرانه با فعالیت‌های مولد سبب کاهش افق سرمایه گذاری می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز