خبرگزاری کار ایران

بررسی بازار خودرو و پیش بینی کار‌شناسان

لجبازی بازار خودرو تا کی ادامه دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۱۹

اینکه آیا مردم توانایی خرید خودرو را دارند یا خیر باید در سیاست‌های دولت قبلی پیگیری کرد و از آن‌ها پرسید ۷ میلیارد دلاری که در دولت احمدی‌نژاد گم شده هم اکنون کجاست؟ / ایران خودرو هنوز خودروهای ثبت نامی سال گذشته را تحویل نداده است / پس از گفته‌های اخیر نعمت‌زاده پژو پارس حدود ۲ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ نیز حدودیک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت

اظهارنظر اخیر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا در مورد احتمال افزایش قیمت برخی خودرو‌ها باعثشد قیمت بعضی از خودرو‌ها در بازار افزایشی شود، این در حالی است که بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و رشد قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که رونقی در خرید و فروش مشاهده نمی‌شود و لج بازی خریداران خودرو همچنان ادامه دارد.

سخنان وزیرصنعت منطقی است

در این خصوص مسعود خوانساری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: آنچه وزیر صنعت اعلام کرد منطقی به نظر می‌رسد زیرا خودروسازان دیگر ارز ۱۲۲۶ تومانی دریافت نمی‌کنند و هم اکنون با ارز آزاد قطعات خودرو را دریافت می‌کنند.

رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران افزود: اگر زمانی پراید ۷ میلیون تومان بود ارز ۱۲۲۶ به خودروسازان تخصیص داده می‌شد اما با تورم ۴۰ درصدی امسال و بهای ۳ هزار تومانی ارز نمی‌توان توقع خودروی ارزان را داشت.

وی با مقایسه بازار خودرو با بازار محصولات لبنی گفت: شیر یک لیتری ۸۰۰ تومانی امروز بیش از ۲ هزار تومان در بازار عرضه می‌شودکه مسلما با برداشتن ارز مبادله‌ای محصولات لبنی این اتفاق افتاده است؛ تولیدکنندگان خودرو نیز امروز با ارز ازاد قطعات خود را تهیه می‌کنند و نباید متضرر شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که با تغییر ارز مبادله‌ای به ارز آزاد در قیمت خودرو آیا مردم توانایی خرید خودرو را دارند یا خیر افزود: این موضوع را باید در سیاست‌های دولت قبلی پیگیری کرد و از آن‌ها پرسید ۷ میلیارد دلاری که در دولت احمدی‌نژاد گم شده هم اکنون کجاست؟

تنها تولیدکنندگان خودرو سود می‌برند

شهریار محمدی، یک فروشنده خودرو در تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش قیمت خودرو طی هفته گذشته تاکنون گفت: پس از گفته‌های اخیر نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پژو پارس حدود ۲ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ نیز حدودیک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و پراید ۱۱۱ SX نیز به هجده میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: در این میان تنها تولیدکنندگان خودرو سود می‌برند زیرا تعداد بسیار محدودی خودرو روانه بازار کرده‌اند و تا تعیین نرخ نهایی خودرو دست نگه داشته‌اند و این سود به جیب فروشندگان نمی‌رود.

محمدی خاطر نشان کرد: ایران خودرو هنوز خودروهای ثبت نامی سال گذشته را تحویل نداده است و خبری از بروز رسانی تحویل خودرو هم در بازار نیست.

بنا بر این گزارش، جو عمومی بازار نشانگر نارضایتی مردم از نرخ‌های جدید خودرو است، وقایع اخیر در بازار خودرو کشور که از سویی ضعف شدید تولیدکنندگان و از سوی دیگر قهر ادامه دار خریداران را در پی داشته پیام‌های خوشی را منعکس نمی‌کند.

گزارش از ندا جعفری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز