خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه تولید کنندگان وصادر کنندگان مواد معدنی در گفتگو با ایلنا:

درآمدهای معدنی قابلیت جایگزینی در آمدهای نفتی را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۵۴

صادرات صنعتی عربستان سعودی در سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار بوده است، در حالیکه صادرات ما در محصولات صنعتی تنها ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان وصادر کنندگان مواد معدنی گفت: درآمد حاصل از معدن توانایی جایگزینی در آمدهای حاصل از نفت، کشاورزی و توریست را دارد.

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی ایران، در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه ارز حاصل از نفت نباید تنها شاخص برای اقتصاد کشور باشد اظهار داشت: در حال حاضر مصرف حاملهای انرژی در ایران به شدت بالاست به طوریکه مصرف گاز در ایران به مانند کشور چین با سه برابر جمعیت و مصرف دیگر حامل‌های انرژی نیز به میزان کل اتحادیه اروپا است، فلذا باید این آمار به طور کلی اصلاح شود.

وی افزود: صادرات صنعتی عربستان سعودی در سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار بوده است، در حالیکه صادرات ما در محصولات صنعتی تنها ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وکیل خاطر نشان کرد: اگر ما در صنایع معدنی سرمایه‌گذاری درست داشته باشیم، ‌نه تنها می‌توان جایگزین خوبی برای نفت داشته باشیم بلکه تا ۲ برابر درآمد نفتی هم عاید کشور خواهد شد، ضمن این‌که دولت باید تا حد امکان دخالت خود را در این حوزه کاهش دهد.

وی تصریح کرد: ما در آینده با توجه به مسائل خشکسالی کشور اقبالی درکشاورزی نخواهیم داشت.

وکیل افزود: در حوزه صنعت نیز احداثکارخانه فولاد در منقطه کویری نظیر کرمان جعل مرکب است چرا که باغات پسته ما در کرمان هم‌اکنون به‌دلیل بی آبی در حال خشک شدن است و این منظقه با کمبود شدید آب همراه است و جای کارخانه سیمان و فولاد که نیاز اصلی شان آب است در مناطق کویری نیست بلکه باید در نوار جنوبی کشور ودر کنار ساحل در یا احداثشوند.

وی افزود: اگر کار کارشناسی و با درایتی در بخش معدن صورت گیرد درآمد این بخش برای کل مملکت کفایت می‌کند و دیگر نیازی به درآمدهای نفتی؛ کشاورزی؛ و توریستی نیست به عنوان مثال یک شرکت معدنی استرالیایی در سال گذشته تنها ۸۰ میلیارد دلار سود داشته که این رقم تقریباً سه برابر درآمد نفتی کشور ما در سال گذشته بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز