خبرگزاری کار ایران

رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با ایلنا:

باید تعریف دوباره‌ای از موقعیت تجاری خود داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۶۲

هشت ماه نخست امسال را در حالی به پایان رسانده ایم که بر اساس آنچه که گمرک ایران منتشر کرده است صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۰.۶۳ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش ۲۲.۷۵ درصدی در بخش ارزشی همراه بوده است.

ایلنا: رییس مجمع واردات گفت: باید تعریف دوباره‌ای از موقعیت تجاری خود داشته باشیم.

" محمد حسین برخوردار "، رئیس مجمع واردات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت واردکنندگان در چند ماهه اخیر و چرخش هایی که در ترکیب واردات اتفاق افتاده است اظهار داشت: آمار مربوط به تجارت خارجی ایران در هشت ماه آغازین سال جاری که از سوی گمرک اعلام شده است به روشنی بیانگر وضعیت تجارت خارجی کشور و به تبع وضعیت واردکنندگان است.

وی افزود: هشت ماه نخست امسال را در حالی به پایان رسانده ایم که بر اساس آنچه که گمرک ایران منتشر کرده است صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۰.۶۳ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش ۲۲.۷۵ درصدی در بخش ارزشی همراه بوده است.

برخوردار ادامه داد: بر اساس این گزارش در این مدت مهم‌ترین کشورهایی که واردات از آنها انجام شده، امارات متحده عربی، چین، هند، کره و ترکیه بوده اند و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی تقریبا ۴ برابر قیمت هر تن کالای صادراتی از ایران بوده است. به روشنی مشاهده می شود که در میان پنج شریک اول بازرگانی خارجی ما در حوزه واردات هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا(بطور مستقیم) قرار ندارد، البته هرچند که ممکن است در واردات از امارات سهیم باشد. در واقع جهت تجارت خارجی ما در واردات بسمت کشورهای همسایه(ترکیه و امارات) و همچنین اقتصادهای نوظهور نظیر چین و هند گرایش نشان داده است.

نگاهی مقایسه ای به وضعیت واردات

وی افزود: این درحالی است که در مقایسه پرونده تجارت خارجی ایران در سال های ۸۴ به غیر از امارات که به دلیل صادرات مجدد کالا همواره یکی از صاردکننده های عمده کالابه ایران محسوب می شود، هیچ اثری از کشورهایی که هم اکنون به بزرگترین صادرکننده کالابه ایران تبدیل شده اند دیده نمی شد.

رییس مجمع واردات تصریح کرد: در آن سالها آلمان با سهم ۱۳.۱ درصدی دومین شریک تجاری ایران در واردات بوده است. پس از آلمان، فرانسه در جایگاه سوم ۶.۸ درصد از کالاهای مورد نیاز کشورمان را تامین می کرده است.

وی افزود: همچنین ایتالیا نیز با سهم ۶ درصدی چهارمین تامین کننده عمده کالای ایران بوده است. چین که در سال جاری نخستین وارد کننده و دومین صادرکننده کالابه ایران است در سال ۸۴ تنها ۵.۶ درصد از کالاهای مورد نیاز ایران را تامین می کرد و در جدول رتبه پنجم را در اختیار داشت. هند که در سال ۸۴ به ترتیب جایگاه نهم را در صادرکنندگان کالابه ایران در اختیار داشته اند در سال جاری به جمع پنج تامین کننده نخست کالای ما پیوسته است. در ادامه نیز کشورهای صادرکننده کالابه ایران در سال ۸۴ همچنان نام کشورهایی نظیر سوئیس، سوئد، انگلیس و هلند دیده می شود.

وی با اشاره به تجارت ۱۲ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۳ تصریح کرد: هرچند ترکیه در هشت ماه اخیر جزء پنج مبدا واردات کالا تلقی شده است، اما این در شرایطی است که طبق گزارش اداره آمار ترکیه، صادرات ترکیه به ایران در ۱۰ ماه نخست سال میلادی ۲۰۱۳ با کاهش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. ودر مقابل واردات ترکیه از ایران در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۳ نیز نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۵ درصد کاهش یافته و به ۸.۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت واردات پوشاک چگونه است اظهار داشت: در هفت ماهه نخست سال جاری امارات متحده عربی و چین و ایتالیا سه کشور عمده مبدا واردات انواع پوشاک بوده اند. البته واردات پوشاک با کاهش ۹۰ درصدی در هفت ماهه نخست سال ۹۲ مواجه بوده است. چراکه در هفت ماهه نخست سال ۹۲،۱۸۵ تن انواع پوشاک به ارزش ۱۲۵۴ هزار دلار به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۸۳.۸۵ درصد و از نظر ارزش ۹۰.۳۵ درصد کاهش داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز