خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده:

اکتشافات در ایران ۵۰۰ برابر کمتر از جهان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۴۷

بخش خصوصی به هیچ عنوان رقیب ایمیدرو نیست و حتی درصددیم با تقویت حضور بخش خصوصی در داخل کشور آنان را تشویق به فعالیت در سایر کشورها جهت بهره‌برداری از مواد معدنی کنیم.

ایمیدرو باید برای تقویت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی زمینه مناسبی را به وجود آورد تا سطح اکتشافات معدنی و بهره‌برداری از مواد معدنی در کشور افزایش پیدا کند.

محمدرضا نعمت‌زاده امروز با حضور در دومین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه سهم اکتشاف کشور با وجود آنکه ما یک درصد از خشکی کره زمین را به خود اختصاص می‌دهیم حدود یک هزارم جهان است اظهار داشت: این رقم به معنی عقب ماندگی ۵۰۰ برابری کشور نسبت به جهان است که برای رفع این موضوع باید اقدامات اساسی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در گام نخست باید حضور بخش خصوصی و خارجی را در فعالیت‌های معدنی افزایش دهیم چرا که رقم مذکور بسیار خطرناک است و درشان کشور نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه که هم اکنون ۷ درصد معادن کشور مورد اکتشاف قرار می‌گیرند، افزود: ذخایر معدنی ارزشمندی را در اختیار داریم که ما باید با افزایش اکتشافات امکان استخراج و بهره‌برداری از مواد معدنی را به وجود آوریم.

نعمت‌زاده به جلسه اخیر خود با معاونت صنایع معدنی و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن اشاره کرد و گفت: در این جلسه به آقای سرقینی و کرباسیان گفتم در معدن سنگان فقط حدود ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن مورد شناسایی قرار گرفته است در حالی که این معدن امکان بهره‌برداری مواد معدنی بیش از رقم فعلی را دارد. البته برخی از معدنکاران و حتی فعالان معدن سنگان به بهانه اینکه بودجه دولتی داریم و مجلس هنوز منابع لازم را برای آن‌ها تامین نکرده است کم‌کاری خود را متوجه بخش‌های مختلف می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا مانع حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های معدنی و بویژه اکتشاف می‌شوید اظهار داشت: در اینجا اعلام می‌کنم عزیزانی که علاقه‌مند به بخش اکتشاف معدنی دارند می‌توانند حضور خود را در این بخش تقویت کنند.

وی به آزادی ۸۰ درصد پهنه بلوکه شده در اکتشافات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این ۸۰ درصد کافی نیست اما یقین دارم همین ۸۰ درصد نیز به صورت آزاد عملیاتی نمی‌شود.

وی ضمن گلایه از اینکه بخش دولتی حاضر به حضور بخش خصوصی در بخش معدن نیست، گفت: مشکل اصلی از خود ماست که من قول می‌دهم تا پایان امسال سیاست‌ها را اصلاح و موانع پیش روی بخش خصوصی در حوزه اکتشاف و معدن را برطرف کنم.

نعمت‌زاده به مذاکرات خود برای رفع موانع بی‌مورد که سد راه حضور بخش خصوصی در بخش معدن می‌شوند اشاره کرد و گفت: به بخش‌های مختلف توصیه می‌کنم تنبلی نکنند و محدودیت‌هایی را برای حضور بخش خصوصی به وجود نیاورند. البته در این مسیر رایزنی‌های مناسبی را با سازمان محیط زیست انجام می‌دهیم تا با نامگذاری اسم پارکی در یک منطقه مانع اکتشافات معدنی نگردد.

وی به اشکالات قانونی برای رفع موانع فعالیت‌های معدنی و تقویت بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: برای رفع موانع بی‌مورد با اشکالات قانونی نیز روبرو هستیم که درصددیم در قالب لایحه‌ای اصلاحی برخی از مواد قانون را برای تسریع در فعالیت‌های معدنی اصلاح کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش به ایمیدرو توصیه کرد با نگاهی جامع بستر مناسب را برای حضور بخش خصوصی فراهم کند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: ایمیدرو باید برای تقویت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی زمینه مناسبی را به وجود آورد تا سطح اکتشافات معدنی و بهره‌برداری از مواد معدنی در کشور افزایش پیدا کند.

وی متذکر شد، بخش خصوصی به هیچ عنوان رقیب ایمیدرو نیست و حتی درصددیم با تقویت حضور بخش خصوصی در داخل کشور آنان را تشویق به فعالیت در سایر کشور‌ها جهت بهره‌برداری از مواد معدنی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز