خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای کشاورزی در گفتگو با ایلنا:

استفاده از آفت‌کش‌های غیر شیمیایی اولویت جدی وزارت کشاورزی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۴۸

در حال حاضر هم واردکنندگان و هم بخش تولید داخل سم مورد نیاز باغات کشور را تهیه می‌کنند و نگرانی بابت تهیه سم وجود ندارد ضمن اینکه روشهای غیر شیمیایی در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم از مشکلات زیست محیطی بکاهیم.

به گفته ایزدی استفاده از آفت کش‌های غیر شیمیایی و مبازره بیولوژیک و کاهش خطرات زیست محیطی در دستور کار جدی وزارت کشاورزی قرار گرفته است.

ایزدی مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص انتقادات برخی از باغداران از کمبود سموم گفت: طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی باید بطور کلی سموم شیمیایی کاهش یافته و به جای آن کنترل غیر شیمیایی که شامل مبارزه بیولوژیک، روش‌های استفاده از تله‌ها، مواد جذب شده، روش‌های پیشگیرانه، استفاده از ارقام مقاوم، بذور اصلاح شده، تغییر الگوی کشت جایگزین شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در زمینه تامین سم وجود ندارد، افزود: در حال حاضر هم واردکنندگان و هم بخش تولید داخل سم مورد نیاز باغات کشور را تهیه می‌کنند و نگرانی بابت تهیه سم وجود ندارد ضمن اینکه روشهای غیر شیمیایی در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم از مشکلات زیست محیطی بکاهیم.

ایزدی در خصوص سموم باغات پسته نیز اظهار داشت: به گفته رئیس موسسه تحقیقات پسته دفعات استفاده از سموم شیمیایی در باغات کاهش یافته و بیشتر از صابون پالیزین استفاده می‌شود که نتایج خوبی نیز داشته است.

وی در ادامه به تولید آفت کشی بنام کائولن اشاره کرد و افزود: این آفت کش جدید از مواد معدنی ساخته شده و از هیچ ماده شیمیایی در ساخت آن استفاده نشده و هیچ خطری برای انسان ندارد.

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای کشاورزی همچنین از تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شهرهای زیتون خیز گیلان، زنجان وقزوین، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و با مسئولیت سازمان حفظ نباتات خبر داد و تصریح کرد: کمیته طبق دستورالعمل زمستانه و بهاره حذف استفاده از سموم، مدیریت باغی وآموزش باغداران را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه مشکل باغات زیتون سم نیست خاطرنشان کرد: اگر باغداران زیتون مدیریت خوبی در باغات داشته باشند و به موقع امور باغی خود را انجام دهند هیچ آفتی گریبانگیر زیتون نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز