خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران:

ایران به رتبه اول مهاجرت افراد نخبه در میان ۹۸ کشور در حال توسعه رسید

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۷۱

اما از میان ۲۲۵ کشور جهان رتبه ۱۷ بخش پژوهش را داریم / متاسفانه بر اساس آمارهای بانک جهانی شاخص اقتصاد دانش بنیان که منجر به افزایش نرخ رشد و بهره‌وری در تولید اقتصاد می‌شود در کشورهای منطقه نظیر امارت بحرین و عمران بالاتر از ایران است

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: پژوهش باید کاربردی و تقاضا محور باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افخمی راد رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران و معاون صنعت معدن و تجارت درسومین جشنواره پژوهش صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت پژوهش در عرصه صنعت اظهار داشت: باید تولید و پژوهش به جایگاهی برسد تا کاربردی بوده و فعالین بخش صنعت کشور از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به آمار انتشار مقالات پژوهشی ایران در سال ۲۰۱۲ افزود: در سال گذشته ایران حدود ۳۷ هزار مقاله قابل استناد پژوهشی منتشر کرد و ترکیه به عنوان اصلی‌تر ین رقیب ایران در منطقه خاور میانه ۳۱ هزار مقاله ارائه داد بر این اساس رتبه اول خاورمیانه به لحاظ پژوهش‌های قابل استناد متعلق به ایران است.

افخمی راد ادامه داد: اما از میان ۲۲۵ کشور جهان رتبه ۱۷ بخش پژوهش را داریم، که به نظر جایگاه مناسبی است این در حالی است که هیچ‌گاه این پژوهش‌ها نتوانسته‌اند پیوند مناسبی با جامعه برقرار کنند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران خاطر نشان کرد: خلق تکنولوژی و بهره‌وری در تولید باید از اهداف پژوهش باشد؛ این در حالی است که متاسفانه عمده بودجه در کشور صرف پژوهش‌هایی می‌شود که جز ارتقای سطح علمی پژوهشگران در رزومه آنها حسن دیگری ندارد.

وی گفت: بر اساس آمارها، ایران به لحاظ مهاجرت افراد نخبه رتبه اول در میان ۹۸ کشور در حال توسعه را دارد و نیز بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول سالانه ۱۸۰ هزار تحصیل کرده از کشور خارج می‌شوند، پس می بینیم که نتایج قابل استفاده‌ای از پژوهش‌ها در حوزه صنعت و معدن و تجارت صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه بر اساس آمارهای بانک جهانی شاخص اقتصاد دانش بنیان که منجر به افزایش نرخ رشد و بهره‌وری در تولید اقتصاد می‌شود در کشورهای منطقه نظیر امارت بحرین و عمران بالاتر از ایران است، این شاخص در ایران ۳.۹ درصد است که از میانگین آن در خاورمیانه که ۴.۴ درصد است نیز پایین‌تر است.

افخمی راد افزود: پژوهش‌های ما در کشور بیشتر جنبه علمی و آکادمیک دارد و به لحاظ کاربردی جایگاهی ندارد این در حالی است که پژوهشها باید تقاضا محور باشد و در حوزه صنعت بتوان از آن بهره برد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و کاهش تنش‌های بین‌المللی، نرخ رشد اقتصادی و صنعتی که هم اکنون منفی است بهبود یابد؛ همچنین شرایطی برای بهبود فضای پژوهشی و اهمیت دادن به این بخش فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز